ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 23 مهر 1388     |     کد : 5122

5 غذاي آلرژي ‌زا

غذاهايي وجود دارند كه بعضي افراد نسبت به آن‌ها آلرژي دارند و بعضي ديگر به راحتي آن‌ها را مي‌خورند. هيچ چيز بدتر از اين نيست كه سر سفره شام نشسته باشيد ...

غذاهايي وجود دارند كه بعضي افراد نسبت به آن‌ها آلرژي دارند و بعضي ديگر به راحتي آن‌ها را مي‌خورند.

هيچ چيز بدتر از اين نيست كه سر سفره شام نشسته باشيد و ببينيد كودك 9 ماهه شما به سختي نفس مي‌كشد و دور دهانش شروع به تورم كرده است و اين چيزي نيست جزاينكه كودك شما به سويا آلرژي داشته و آن را مصرف كرده است.

به هر حال غذاهايي وجود دارند كه بعضي افراد نسبت به آن‌ها آلرژي دارند و بعضي ديگر همان غذاها را به راحتي مي‌خورند.

آْلرژي واكنش سيستم ايمني بدن است و هنگامي ايجاد مي‌شود كه سيستم ايمني ماده‌اي را كه معمولا براي بدن بي‌ضرر است اشتباها به عنوان ماده‌اي زيان ‌آور شناسايي مي‌كند و برعليه آن وارد عمل مي‌شود.

اگر در يك ميهماني بخواهيد به كودكتان غذا بدهيد بايد غذاهايي كه كودك شما نسبت به آن‌ها آلرژي دارد را، قبلا شناسايي كرده باشيد تا از واكنش‌هاي آن در امان باشيد.   در اينجا به 5 غذاي آلرژي ‌زا همراه با علايم آن مي‌پردازيم:

1- كرفس

تمام آلرژي‌ها يكسان بوجود نمي آيند، و سندرم آلرژي دهاني (OAS ) يكي ازانواع حالت‌هايي است كه كمتر مورد بحث بوده است و كرفس يكي از غذاهايي است كه در بعضي افراد اين نوع آلرژي را بوجود مي‌آورد.

در اين نوع آلرژي، پوست، حساسيت پيدا مي‌كند و دچار خارش گرديده و دور لب‌ها متورم مي‌شود. آسم و حالت تهوع و حتي در برخي موارد شوك"آنافيلاكسي"، از ديگر علايم اين نوع آلرژي مي‌باشند.

2- كنجد

اگر شما در آمريكا زندگي مي‌كنيد ممكن است تا به حال در مورد كساني كه به دانه‌هاي ريزي كه روي نان همبرگر مي‌ريزند آلرژي دارند چيزي نشنيده باشيد ولي در برخي نواحي مانند چين و ژاپن كه استفاده از اين غذا رايج‌تر است آلرژي به كنجد، نامي آشناتر است.

 از واكنش‌هاي اين نوع آلرژي،ايجاد شوك "آنافيلاكسي" است كه علايم آن، بيهوشي ناگهاني و حتي در بعضي موارد، مرگ مي‌باشد. پس اگر آلرژي شديدي داريد ديگر هيچوقت در عمرتان كنجد مصرف نكنيد.

3- شير

شيرگاو، يكي از رايج‌ترين غذااهاي آلرژي‌زا، بخصوص براي كودكان، درسطح دنيا است. طبق گزارشات، حدود 5- 2 درصد از كودكان زير يك‌سال نسبت به شير گاو آلرژي دارند.

اكثر پزشكان به والدين توصيه ميكنند، قبل از اينكه  كودكشان مرحله مهم زندگي، يعني يك‌سالگي را پشت سرگذارد، به او شير گاو ندهند.

از علايم اين نوع آلرژي، كهير، آسم و شوك" آنافيلاكسي" است و از ديگر علايم آن حالتي به نام "درماتيت اتوپيك" است كه در اين واكنش پوست جوش مي‌زند و دچار خارش مي‌شود.

مراقب باشيد آْلرژي نسبت به شير را با عدم تحمل لاكتوز شير اشتباه نگيريد.

عدم تحمل شير، ناشي از هضم نشدن، گاز و ايجاد نفخ است و مانند آلرژي روي سيستم ايمني بدن تاثير نمي‌گذارد.[نکته بهداشتی روز: علائم آلرژی را کنترل کنید]

4- تخم‌مرغ

برخي افراد به زرده و برخي  به سفيده ( برخي ديگر به هردوي آن ) آلرژي دارند كه هركدام از آن‌، داراي پروتئين‌هاي خاصي است كه حساسيت زاست.

از علايم  اين نوع آلرژي،  بيماري پوستي "درماتيت اتوپيك"، كهيرو شوك" آنافيلاكسي" است.

از علايم ديگر اين آلرژي مي‌توان به "رينيت‌ آلرژيك" اشاره كرد كه به پولن‌هاي( گرده‌هاي ) گياهي جابجا شده از گياهان مربوط مي‌شود و با آبريزش بيني، سرفه و سردرد همراه است.

حساسيت نسبت به تخم‌مرغ، خسته كننده ترين نوع حساسيت است چرا كه در اكثر غذاها تخم‌مرغ وجود دارد.

5- سويا

از سال 1950 سويا بعنوان جانشين شيرگاو مورد استفاده قرار گرفت چرا نسبت به شير گاو كمتر آلرژي زا است.

متاسفانه افرادي كه به سويا حساسيت دارند در شرايط سختي هستند، چرا كه سويا، به خاطر پروتئين فراواني كه دارد در بسياري از غذاهاي بسته‌بندي شده، وجود دارد.

در اين نوع آلرژي، علاوه بر وجود علائم كهير، آسم و شوك "آنافيلاكسي" ، فرد ممكن است به ورم مخاط روده بزرگ، دچار شود.

همشهري آنلاين - شهره فرجي

 


نوشته شده در   پنجشنبه 23 مهر 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode