ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 10 اسفند 1391     |     کد : 50447

10 اسفند؛ سالروز ورود امام خمینی(ره) به قم در سال 57

حضرت امام خمین(ره) پس از تشکيل دولت موقت و سامان‏ يابي نسبي اوضاع کشور، بنا به وعده‏اي که داده بودند هجده روز پس از پيروزي انقلاب در تاريخ دهم اسفند...


حضرت امام خمین(ره) پس از تشکيل دولت موقت و سامان‏ يابي نسبي اوضاع کشور، بنا به وعده‏اي که داده بودند هجده روز پس از پيروزي انقلاب در تاريخ دهم اسفند 1357ش، به کانون انقلاب اسلامي، يعني قم عزيمت نمودند.به گزارش خبرگزاری مهر، امام خميني(ره) پس از بازگشت پيروزمندانه به ميهن اسلامي ايران، در تهران اقامت نمودند تا پايه ‏هاي حکومت اسلامي استقرار يابد. معظم له پس از تشکيل دولت موقت و سامان‏ يابي نسبي اوضاع کشور، بنا به وعده‏اي که داده بودند هجده روز پس از پيروزي انقلاب در تاريخ دهم اسفند 1357ش، به کانون انقلاب اسلامي، يعني قم عزيمت نمودند. اما آن حضرت، 11 ماه بعد در اثر ابتلا به بيماري قلبي، در دوم بهمن 1358ش، مجدداً به تهران بازگشتند و از آن پس، به علت ضرورت رهبري نظام اسلامي از نزديک و لزوم حضور ايشان در مرکز کشور، تا پايان عمر پر بار خويش در تهران اقامت گزيدند.

در همین راستا به مناسبت 10 اسفند ورود امام خمینی(ره) به قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدام به معرفی کتاب روز شمار انقلاب اسلامی در قم کردیم که به همت مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است. این کتاب با موضوعیت تاریخ منطقه ای انقلاب اسلامی است.

کتاب روز شمار انقلاب اسلامی در قم 1357-1340، تدوین: مقداد آقاجانی حسین توانانیا

شهر قم به دلیل حضور مراجع، علما و روحانیون و به ویژه به دلیل حضور حضرت امام خمینی(ره) که بنیانگذار نهضت و نظام اسلامی است، حوادث و وقایع زیادی را به خود دیده است. اعلامیه‌ها و سخنرانی‌های انقلابی از شهر قم برمی‌خاست و رهبران انقلابی طراز اول، در قم حضور داشتند. بی‌جهت نیست که قم را به عنوان مرکز انقلاب و مرکز نشر عقاید دینی شناخته‌اند. حضرت امام خمینی از شهر قم قیام کرد، در قم دستگیر و زندانی شد و از قم به ترکیه تبعید گردید.

نگاه‌های انقلابیون سراسر کشور به قم و حوزه علمیه‌ آن دوخته شده بود و از این شهر، روحانیون انقلابی به نقاط مختلف کشور اعزام شده و مردم را به فعالیت‌های دینی و انقلابی دعوت می‌کردند. سرانجام جرقه‌ انقلاب با حادثه 19 دی در قم زده شد که در نهایت بعد از گذشت یک سال، منجر به پیروزی انقلاب گردید. آنچه در این کتاب تقدیم خوانندگان عزیز می‌گردد، روزشمار وقایع و حوادث انقلاب اسلامی در قم است و سعی شده با رجوع به منابع محلی و منطقه‌ای و کشوری، تمام حوادثی که در قم اتفاق افتاد، به رشته تحریر در آید که در پنج فصل تدوین شده است.


نوشته شده در   پنجشنبه 10 اسفند 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode