ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 15 مهر 1388     |     کد : 5025

در مواقع خونريزي از بيني دراز نکشيد

يک متخصص گوش و حلق و بيني اعلام کرد: علل خون دماغ هاي مختلف متفاوت است و در افراد مختلف با محدوده هاي سني متفاوت با علل گوناگون ظاهر مي شود...

يک متخصص گوش و حلق و بيني اعلام کرد: علل خون دماغ هاي مختلف متفاوت است و در افراد مختلف با محدوده هاي سني متفاوت با علل گوناگون ظاهر مي شود.

دکتر پدرام برقعي، متخصص گوش و حلق و بيني و عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اينکه خون دماغ در همه سنين شايع است گفت: خونريزي‌هاي قدامي (قسمت هاي جلويي تر بيني) در همه سنين به ويژه در سنين پايين دارند و خونريزي‌هاي خلفي (قسمت هاي عقب تر بيني) در بزرگسالي شيوع بيشتري دارد.

وي عوامل تشديدکننده خون دماغ را به دو دسته موضعي و سيستميک تقسيم کرد و در توضيح دسته اول گفت: ضربه ، شکستگي‌هاي بيني يا جراحي که بر روي بيني صورت مي گيرد از جمله عوامل موضعي تشديد کننده خون دماغ هستند به علاوه افرادي که عادت به دستکاري بيني دارند مستعد خونريزي هستند.

دکتر برقعي ادامه داد: مصرف بعضي از مواد مخدر مثل کوکائين و يا هروئين استنشاقي نيز احتمال بروز خون ريزي از بيني را افزايش مي دهد. تغييرات شکل ساختاري خود بيني مانند انحراف بيني و سوراخ هاي تيغه بيني و همچنين تومورها از ديگر عوامل ايجادکننده خونريزي هاي بيني هستند.

وي در خصوص دسته دوم عوامل تشديدکننده خون دماغ (عوامل سيستميک) افزود: افراد مبتلا به هموفيلي و بيماري هاي کبدي و کليوي بيشتر از سايرين مستعد خونريزي از بيني هستند.

دکتر برقعي ادامه داد: سوء تغذيه مانند کمبود ويتامين‌هاي آ و دي به خصوص ويتامين کا باعث خونريزي بيني مي شود.

اين متخصص گوش و حلق و بيني به افراد مبتلا به خون دماغ توصيه کرد: پايه بيني را حدود 4 تا 5 دقيقه به صورت ثابت به نحوي که دست برداشته و گذاشته شود فشار دهيد تا محل خونريزي بسته شود. همچنين خنک کردن سر و صورت و استفاده از کمپرس‌هاي يخ مي تواند باعث بند آمدن خونريزي شود.

وي در پايان هشدار داد: فرد مبتلا به خون دماغ به هيچ وجه نبايد دراز بکشد زيرا باعث افزايش خون در سر و گردن مي شود؛ در اين مواقع فرد بايد در حالت نشسته آرام و سر به سمت بالا باشد.

 

سلامت نيوز

 


نوشته شده در   چهارشنبه 15 مهر 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode