ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 18 بهمن 1391     |     کد : 49449

نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی/ زدودن انحرافات درباره جایگاه زنان

امام (ره) درباره زنان در انقلاب فرمودند: بدانید که اگر این نهضت و انقلاب اسلامی هیچ نداشت لااقل تحولی داشت برای بانوان وجوانان که این یک امری بود که کافی بود برای کشور ما.



خبرگزاری مهر - امام (ره) درباره زنان در انقلاب فرمودند: بدانید که اگر این نهضت و انقلاب اسلامی هیچ نداشت لااقل تحولی داشت برای بانوان وجوانان که این یک امری بود که کافی بود برای کشور ما.

تاریخ بشریت همواره بستر ستمهای بیشماری بوده که از سوی قدرتمندان وجباران علیه محرومان ومظلومان اعمال شده است. در این بین (زن) همواره به عنوان بخشی از بشریت از این نوع ستم تاریخی به دور نبوده است.

باید گفت: انقلاب اسلامی ایران صرف نظر از تحولات وسیعی که در سطح ایران وجهان ایجاد کرده است تفکرات وبرداشتهایی را نیز که در خصوص انسان، زن و خانواده، موجود بوده را ترمیم واصلاح نموده است.

در حوزه زنان به واسطه تفکر منحط وغلطی که از مدتها قبل رواج داشته، زن همواره یک موجود ضعیف، بدون توانایی تعقل واندیشه وبه دور از هر شانی در برابر مرد قرار داشته است. واگر هم در مواقعی مانند دوران پهلوی ویا قبل از آن ندای آزادی در مورد زنان سر داده شده این آزادی به معنی واقعی کلمه نبوده است، بلکه یا بر ضد ارزش های اسلامی ودینی شکل گرفته ویا از آن به عنوان یک سرکوب پلیسی استفاده گردیده است وبعضا با تقلید از فرهنگ غرب ایجاد شده است.

اما انقلاب اسلامی ایران تحولات بی بدیلی را در این حوزه به وجود آورده وامام خمینی (ره)به حق نخستین کسی بودند که نقش زنان را درک کرده وبا بیان مفاهیم درست دینی، تبیین الگوهای والای انسانی برای زنان وتطبیق مسائل دینی با مقتضیات زمانه سعی کردند به ترمیم کاستی‏ها وتفکرات غلط موجود مبادرت کنند.

سخنرانی‏ها و مطالب امام (ره) در خصوص جایگاه زنان در جامعه، چگونگی مشارکت سیاسی واجتماعی آنان، اهمیت خانواده مداری وفرزند پروری، تکریم نقش مادری، الگوسازی اسلامی از زنان صدر اسلام برای بانوان و.........همه وهمه از جمله مواردی است که امام خمینی (ره) در درجه نخست به بیان آن پرداختند ودر مرحله بعد زمینه رشد وشکوفایی آن را برای زنان جامعه فراهم آوردند.

در ادامه به بخشی از نکاتی که امام (ره)در طی سخنرانی‎‏ها بیان فرمودند ویا در کتابهایشان در خصوص بانوان به رشته تحریر در آورده‏اند اشاره می‏کنیم.

مقام وکرامت زن در اسلام

اسلام می‎خواهد که زن ومرد رشد داشته باشند. اسلام زنها را نجات داده است از آن چیزهایی که در جاهلیت بود.آن قدری که اسلام به زنان خدمت کرده خدا می داند که به مرد نکرده است.

اسلام به زن خدمتی کرده است که در تاریخ همچو او سابقه‏ای ندارد. اسلام به زن شخصیت بخشیده، او را به صحنه اجتماعی وارد کرده است.

تشیع نه تنها زنان را از صحنه زندگی اجتماعی طرد نمی‏کند، بلکه آنان را در جامعه در جایگاه رفیع انسانی قرار می دهد.

اسلام به زنها قدرت داده در صورتی که تا قبل از زمان پیامبر این طور نبوده و زن ها را هیچ حساب می‏کردند.

اسلام برای زن احترام قائل است او را ملعبه دست مردقرار نمی دهد، بلکه او را چون انسان کاملی می‏داند که مکتب ساز وتریبیت کننده است.

اسلام زن را انسان ساز کرده، مربی جامعه کرده است. سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زن است. مبداء همه سعادتها از دامن زن بلند می شود. و از دامن زن مرد به معراج می رود.

نقش زنان در بنای جامعه اسلامی



در نظام اسلامی زن به عنوان یک انسان می تواند مشارکت فعال با مردان در بنای جامعه داشته باشد، البته نه به صورت شیء و چیزی پوچ وبیهوده بلکه باید با مشارکت خود در ساختمان حکومت اسلامی مسولیتهایی را به عهده بگیرد وبرای آن تلاش کند. زن در مشارکت جامعه، در حق رای، حق انتخاب آزاد است. اصلا زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت بکند در نهضتها باشد بسازد این مملکت را.



خانم ها حق دارند در سیاست دخالت بکنند نه تنها حق دارند، بلکه تکلیفشان است و موظفند. شغل برای زن، شغل صحیح برای زن هیچ مانعی ندارد. این از برکات نهضت ایران است، که بانوان را در مسائل سیاسی وارد کرده است. چیزی که تا قبل از آن در دوره محمد رضا و پدرش مطرح نبود.



من از همه بانوانی که تا کنون داخل در مسائل روز نبودند می‏خواهم داخل شوند در سرنوشت خویش وجامعه دخالت کنند رای بدهند.هم پای مردان در جمهوری اسلامی تلاش کنند.



تعلیم وتعلم زنان



زن ومرد هردو نمونه اند هم در علم وهم در عمل و حتی امکان رسیدن به رتبه اجتهاد برای زن هم هست هر چند که نمی تواند مرجع تقلید باشد.



زنان وظیفه دارند آموزش ببینند، آموزش چیزهایی که به دردشان می خورد در دین ودر دنیا.


نهضت سواد آموزی برای همه زنان ومردان واجب است. در مساجد وتکایا با سوادان نوشتن وخواندن را به خواهران یاد بدهند ومنتظر اقدامات دولت نباشند در منازل شخصی اعضای بیسواد را تعلیم کنند.



زنان شیردل ومتعهد به ساختن خود در علم و فرهنگ بپردازند.


زنان به برکت انقلاب به طور شایسته وبا حفظ موازین شرع وارد عرصه آموزش شده اند. خودشان کلاس هایی دارند، تبلیغات دارند. طوری شده که خانمها در تحصیل علم وعرفان وفلسفه پیشی گرفته اند. ودر حوزه‏ها فعالیت می‏‎کنند.علم مال همه است پس بانوان در علم وتقوا کوشش کنید، علم به هیج کس انحصار ندارد. کوشش برای رسیدن به علم وتقوا وظیفه همه ماست وهمه شماست.



نقش زن در تربیت انسان



مردان بر ملتها حق دارند وزنها حق بیشتر دارند. زنها مردان شجاع را در دامن خود بزرگ می کنند، قرآن کریم انسان ساز است و زنها نیز انسان سازند.


اسلام می‏خواهد شما را یک انسان کامل تربیت کند که در دامن شما انسانهای کامل تربیت بشود. مردها در دامن شما بزرگ شدند شما تربیت کننده مردها هستید .قدر خودتان را بدانید اسلام قدر شما را می‏داند.


شماها به اسلام خدمت کردید، وبعد ازاین هم انشاالله خدمت می‏کنید. شماها مردان و زنان شیردل در ایران تربیت می‏کنید. دامن شما دامن عصمت وعفت وعظمت است. شماها موظف هستید اولاد خودتان را خوب تربیت کنید. ما با مجاهده شما همه طبقات این نهضت را تا اینجا پیش بردیم و جمهوری اسلامی را اعلام کردیم.



از شماست که مردان و زنان بزرگ تربیت می‏شود.


در دامن شما مردان وبانوان بزرگ تربیت می‏شود. شماها عزیز ملت هستید. دامان شما یک مدرسه‏ای است که در آن باید جوانان بزرگ تربیت بشود.



شما فضایل تحصیل کنید تا کودکان شما در دامن شما به تربیت برسند.


بانوان محترم، شما مسئولید که در دامنهای خودتان اولاد متقی بار بیاورید تربیت کنید به جامعه تحویل بدهید. همه مسئول هستیم که اولاد تربیت کنیم لیکن در دامن شما بهتر تربیت می شوند. دامن مادر بهترین مکتبی است از برای اولاد. حقوق بسیار از شما مادران وبانوان را نمی توان ادا کرد. یک شب مادر نسبت به فرزندش از سالها عمر پدر متعهد ارزنده تر است. تجسم عطوفت و حکمت در دیدگان نورانی مادر، بارقه رحمت و عطوفت رب العالمین است. بنابرین شما خانم ها ارزش دارید در پیشگاه خدا انشاالله.


بدانید که شریفترین شغل بچه داری است شریف ترین شغل در عالم بزرگ کردن یک بچه است. و تحویل دادن یک انسان به جامعه. این همان بود که خدای تبارک وتعالی در طول تاریخ برایش انبیاء فرستاد. در طول تاریخ از آدم تا خاتم انبیاء آمدند انسان درست کنند.



نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی


در این تحول عظیم در تحول عظیم انقلاب خواهرهای ما که اشتغال به مسائل دیگر داشتند، الان هم دوش با برادرها ومقدم بر آنها به سرنوشت ملت و به سرنوشت کشور خودشان فکر می‏کنند، طرح می‏دهند، فکر می‏کنند، انتقاد می‏کنند. این تحول است که خدای تبارک وتعالی ایجاد کرده است. خانم‏هایی که در قبل وضعشان یک نحو دیگری بود و رژیم آنها را به یک مسائل دیگری مشغول کرده بود متحول شدند. به کسانی که در مقابل رژیم ایستادند و با برادرها هم دوش و بلکه مقدم در این نهضت شرکت کردند واین تحول ها، تحول‏های اعجاز آمیز بود. همان زنهایی که قبلا بی تفاوت بودند راجع به کشور خودشان، راجع به همه چیز همینها هم وارد شدند در میدان و دیدیم که خوب هم می توانند انجام وظیفه بکنند.


من در جامعه ی زنها یک جور تحول عجیبی می‏بینم که بیشتر از تحولی است که در مردها پیدا شده، وآن قدری که این جامعه محترمه به اسلام خدمت کردند در این زمان بیشتر از آن قدری است که مردها خدمت کردند.


شما در چه تاریخی چنین دیده‏اید؟ امروز زنهای شیردل، طفل خودرا در آغوش کشیده و به میدان مسلسل و تانک دژخیمان رژیم می‏روند در کدام تاریخ چنین مردانگی و فداکاری از زنان ثبت شده است؟


بدانید که اگر این نهضت و انقلاب اسلامی هیچ نداشت لااقل تحولی داشت برای بانوان وجوانان که این یک امری بود که کافی بود برای کشور ما.


نوشته شده در   چهارشنبه 18 بهمن 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode