ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 27 شهريور 1388     |     کد : 4762

ملا عباس تربتی

کی از ابعاد برجسته زندگی این عالم ربانی ورع و پاکی فوق العاده او بود...


ولادت :1288ق.

محل ولادت: تربت حیدریه

وفات :1362ق.

محل دفن:مشهد

محل تحصیل: تربت حیدریه ، مشهد

اساتید:حضرات حاج آقا حسین طباطبایی قمی ، حکیم آقا بزرگ شهیدی و ....

شاگردان: حسینعلی راشد فرزند ایشان ، محمدرضا ربانی و...

یکی از ابعاد برجسته زندگی این عالم ربانی ورع و پاکی فوق العاده او بود، به گونه ای که او را یک اسطوره تقوا در میان مردم نواحی تربت حیدریه می شناختند.

به سختی به تحصیل ادامه داد و چون تنها پسر خانواده بود باید در کشاورزی به پدرش کمک می کرد. این آیت سخت کوشی ، درس هایش را هنگام بیل زدن در زمین با همسرش مباحثه می کرد.

عاشق خدمت به مردم بود و شبانه روز برای هر گونه کار شرعی و حاجتی که مردم داشتند می شتافت . در زلزله معروف خراسان، مردم را برای کمک به آسیب دیدگان تشویق می کرد و ضمن سفارش بر مراعات امور شرعی ، خود نیز سه شبانه روز بدون اینکه چیزی بخورد یا بخوابد در کمک به زلزله زدگان و رسیدگی به امور آنان کوشید و به تنهایی بر جنازه بیش از هزار قربانی نماز خواند.

مراتب تقوا و طهارت او نه تنها بین مردم ، بلکه در میان علما نیز زبانزد بود. آیت الله حاج حسین قمی در مورد او می فرمود: حاج آخوند ملاعباس نه فقط از خوبان عالم اسلام بلکه از خوبان دنیاست.

آیت الله ربانی در مورد استادش می گوید:"در سن کودکی همراه ایشان از راهی عبور می کردم . نزدیک در خانه ای بر سرراه مقدار اندکی کاه و علف و این قبیل چیزها روی زمین ریخته بود ، معلوم بود صاحب خانه هر چه لازم داشته جمع کرده و آنچه باقی مانده مورد استفاده اش نبوده است. چون به آنجا رسیدیم ، مرحوم آخوند راهش را کج کرد و فرمود: بیا از آن طرف برویم که مال مردم را ضایع نکنیم ، نعمت خدا اسراف می شود و صاحبش ممکن است راضی نباشد من با تعجب به پدرم گفتم : مرا نزد کسی فرستاده اید که تا این درجه شگفت انگیز در امور دقت دارند! چه کسی واقعا می تواند پابه پای او برود؟

این مجاهد عظیم وصیت کرده بود که او را در صحن مطهر امام رضا دفن کنند تا قدم زائران حرم بر چشمان وی باشد.

 


نوشته شده در   جمعه 27 شهريور 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode