ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 27 شهريور 1388     |     کد : 4737

جمعه 27 شهريور 28 رمضان 18 سپتامبر

جمعه 27 شهريور 28 رمضان 18 سپتامبر...

جمعه  27 شهريور  28 رمضان  18 سپتامبر

ابومعشر بلخي پرآوازه ترين منجّم جهان اسلام در سال272هجري قمري درگذشت.

بلخي توسط يعقوب بن اسحاق كندي به حساب و هندسه علاقمند شد و او مدتي بعد به نجوم روي آورد. ابومعشربلخي درنجوم شهرت و دانش بسياركسب كرد و مدتي رئيس منجّمان دارُ الخلافه معتز خليفه عباسي بود. بلخي علاقه فراواني به دانش و خرد ايرانيان داشت. او معتقد بود ايرانيان درجهان انديشه و دانش برديگراقوام برتري دارند. بلخي كوشيده است تا با ياري گرفتن ازسنتهاي ايراني، هندي، يوناني و با استفاده ازفلسفه سرياني درستي احكام نجوم و كاربرد آن را درسحربه اثبات رساند. «اَلمَدخَلُ الكَبير في عِلمِ اَحكامِ النّجوم و اصلُ الاُصول» ازآثار ابومعشر بلخي بشمار مي روند.

 

آغاز عمليات شهيد مدني در سال 1360هجري شمسي

قواي ظفرمند ارتش جمهوري اسلامي و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي عمليات شهيد مدني را سال 1360هجري شمسي در منطقه عملياتي سوسنگرد آغاز كردند. درعمليات شهيد مدني قواي اسلام بيش از2كيلومترمربع پيشروي كردند و ضربات سختي بر ارتش عراق وارد آوردند.

 

آغاز عمليات« ظفر1» در سال 1366هجري شمسي

عمليات« ظفر1» را دلاورمردان نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در سال 1366هجري شمسي آغازكردند. عمليات ظفر1 درمنطقه عملياتي دهوك و استان سليمانيه اجراء شد . هدف ازاجراي اين عمليات منحدم كردن مراكز نظامي دشمن دروسعتي حدود30كيلومترمربع بود . درعمليات ظفر1 پايگاههاي حفاظتي دشمن در سليمانيه ؛ مقرگردان 19خفيفه و دهها دستگاه تانك و نفربر ارتش عراق منهدم شد.

 

درگذشت استاد محمد حسين شهريار غزل سراي معاصر درسال1367هجري شمسي

« استادمحمدحسين شهريار» بزرگترين غزل سراي معاصرايران درسال1367هجري شمسي درگذشت و در«مقبره الشعراء» تبريز بخاك سپرده شد. ايام كودكي استاد شهريار مقارن با انقلاب مشروطه بود. او پس از تحصيلات متوسطه ؛ در دارالفنون تهران به تحصيل دررشته طب مشغول شد اما بعدازچندسال اين رشته را رهاكرد و به زادگاهش تبريز بازگشت . استادشهرياردر23سالگي نخستين مجموعه شعرخودرامنتشركرد . وي درانواع قالبهاي شعري اعم از غزل، قصيده، قطعه، رباعي و حتّي به شيوه شعرنونيز شعرسروده است. اما بيشتراشعارش درقالب غزل است. ديوان اشعار و منظومه زيباي حيدربابايه سلام به زبان تركي ازمعروفترين و زيباترين آثار استاد محمدحسين شهريار بشمار ميروند.

شهريار در زمينه های  گوناگون به شيوه های متنوع شعر گفته است شعرهايی که در موضوعات وطنی و اجتماعی و تاريخی و مذهبی و وقايع عصری سروده، نيز کم نيست. تازگی مضمون، خيال، تعبير، حتی در قالب شعر ديوان او را از بسياری شاعران عصر متمايز کرده است.

 

روز شعر و ادب فارسي

از عمر ادبيات پهناور و گرانبار فارسي، بيش از هزار سال مي‌گذرد، در اين مدت كشور ايران، فراز و فرودها و ناكاميهاي بسيار ديده و دورانهاي تلخ و شيرين زيادي را پشت سرگذاشته است.

فرزندان اين سرزمين در اين گستره زماني و مكاني پهناور، در زمينه هاي گوناگون دانشهاي بشري، تلاش‌ها كرده و تجربه‌ها اندوخته و از جهان پر رمز و راز علم و دانش، ره‌آوردهاي بسيار با ارزش و ماندگار،به جامعه انسانيت پيشكش كرده‌اند و از همين رهگذر بوده است كه قرنها،‌يافته‌ها و تجربه‌ها و علوم و دانش مسلمين،بويژه مسلمانان ايران، چشمان كنجكاو جهانيان را خيره كرده و به خود مشغول داشته است .

ادبيات پربار فارسي، جلوه‌گاه راستين انعكاس تلاشهاي هزار ساله مردم مسلمان فارسي زبان در زمينه‌هاي گوناگون هنر و معارف از حماسه و داستانهاي دلكش و جذاب و تاريخ و افسانه و سير و تفسيرقرآن و علم و عرفان و فلسفه و اخلاق است، و از اينرو،گويي از لحاظ گستردگي در مفاهيم و اشتمال بر انواع ادبي، به رود پرآب و پهناور و زلالي مي‌ماند كه عطش هر تشنه‌اي را ـ‌ باهر ذوق و سليقه‌اي كه باشدـ فرو مي‌نشاند و اين معنا را بايد در انگيره‌هاي اصيل اين فرهنگ جستجو كرد.

زبان و ادبيات فارسي در كشورهاي ديگر

زبان وادبيات فارسي به عنوان دومين زبان جهان اسلام و زبان حوزه فرهنگ و تمدن ايراني، با هزاران آثارگران سنگ در زمينه هاي مختلف ادبي، عرفاني، فلسفي، كلامي، تاريخي، هنري و مذهبي همواره مورد توجه و اعتقاد ايرانيان و مردمان سرزمينهاي دور و نزديك بوده است. عليرغم حوادث و رويدادهاي پر تب و تاب و گاه ناخوشايند سه سده اخير، باز هم اين زبان شيرين و دلنشين در دورترين نقاط جهان امروزه حضور و نفوذ دارد.

اين حضور و نفوذ حكايت از آن دارد كه در ژرفاي زبان و ادب فارسي آنقدر معاني بلند و مضامين دلنشين علمي، ادبي، اخلاقي و انساني وجود دارد، كه هر انسان سليم الطبعي با اطلاع و آگاهي از آنها، خود بخود به فارسي و ذخاير مندرج در آن دل ميسپرد. اگر چنبن نبود، ترجمه و تأليف هزاران كتاب و مقاله از سوي خارجيان درباره آثار جاودان و جهاني ادب فارسي مانند ؛ شاهنامه فردوسي، خمسه حكيم نظام گنجوي، گلستان و بوستان شيخ اجل، مثنوي مولانا جلالدين بلخي، غزليات خواجه حافظ شيرازي و رباعيات حكيم عمر خيٌام چهره نمي بست و هزاران ايرانشناس وايران دوست غير ايراني دل و عمر بر سر شناخت، فهم، تفسير و ترجمه اين آثار ارزنده در نمي باختند.

زبان فارسي به عنوان يكي از زبانهاي اسلامي، و زبان حوزه فرهنگ و تمدن ايراني علاوه بر ايران، در سرزمينهايي مانند ؛ هند، افغانستان، پاكستان، تاجيكستان، بنگلادش، ازبكستان، ارمنستان و آذربايجان هنوز هم علاقه مندان و هواداران بسياري دارد. در ميان اين كشورها، كشور هند وضع خاصي دارد. چرا كه زبان فارسي قريب به هزار سال زبان دين و زبان رايج در دادگاهها و دربارهاي  آن بوده است.

ورود و حضور زبان فارسي در سرزمين هند سبب گرديد تا شاعران، نويسندگان و عارفان بزرگ هندي، اين زبان را براي بيان افكار و احساسات خويش برگزينند و هزاران اثر گرانبها و ارزشمند در زمينه هاي ادبيات، عرفان، فلسفه، كلام، زبانشناسي، تفسير و تاريخ بوجود آورند. با اقتدار حكومتهاي مسلمان و گسترش روابط با ايران و مهاجرت ايرانيان به هند زبان فارسي رفته رفته رونق يافت وتا بدانجا پيش رفت كه زبان علم و سياست شبه قاره گرديد.

حضور همه جانبه زبان و فرهنگ فارسي تا آمدن انگليسيها در قرن هفدهم ادامه داشت. اما از اين تاربخ به بعد، اين حضور اندك اندك كم رنگ شد و حتي آرام آرام زبانهاي محلي و انگليسي جاي آن را گرفتند، به طوريكه از اواسط قرن نوزدهم، زبان وادبيات فارسي بتدريج ضعيف و ضعيفتر شد و ستاره درخشان آن روبه افول نهاد.

بابرچيده شدن بساط استعمارگران انگليسي در سال 1947،فارسي به دوران تازه اي قدم نهاد و صدها دانشگاه و مدرسه علوم ديني به زبان فارسي توجه نشان دادند. در همان حال برخي جريانهاي سياسي و فكري و مذهبي سعي كردند تا زبان فارسي را بي اعتبار و ار كار افتاده جلوه دهند. ولي تلاش آنها به ثمر نرسيد و همچنان شعر و ادب فارسي گوي سبقت را در جهان ادب ربوده و به خود اختصاص داده است و چه خوش گفته اند که زبان فارسي شکرشکن و خوش گفتار است.

 

کشف جسد يكي از جانوران غول آساي قرون گذشته در سال 1797ميلادي

نخستين بار جسد يكي از جانوران غول آساي قرون گذشته در سال 1797ميلادي بدست آمد. اين جسد را« لياخوف» قزاق روسي دريخ هاي سيبري كشف كرد. جسد بدست آمده متعلق به فبل هاي عظيم الجثه اي بود كه ميليونها سال قبل برروي كره زمين مي زيستند و به ماموت مشهور بودند. شايان توجه است كه جسد ماموت بدست آمده در ميان يخ هاي سيبري مدفون شده و كاملا سالم مانده بود.

 

تولد گوتليپ دايملر ازمخترعان و مهندسان برجسته آلماني در سال 1834ميلادي

« گوتليپ دايملر» ازمخترعان و مهندسان برجسته آلماني در سال 1834ميلادي متولّد شد. دايملرازمخترعان مشهورقرن 19ميلادي بشمارمي رود. اوازنوجواني به امور صنعتي علاقه فراوان داشت و به تدريج كه بزرگترشد جدي ترازپيش به مطالعه و تحقيق درامورفني و صنعتي پرداخت. دايملراختراعات متعدد كرده است اما مهمترين آنها موتورسيكلت است كه درتاريخ اختراعات بنام اوثبت شده است .


نوشته شده در   جمعه 27 شهريور 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode