ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 26 شهريور 1388     |     کد : 4732

آخوند ملا محمد کاظم خراسانی

شمار شاگردان این مرجع بزرگ و مدرس کم نظیر حوزه را تا سه هزار تن نوشته اند ...

ولادت : 1288ق .

محل ولادت: مشهد

وفات : 1329ق.

محل دفن : نجف

محل تحصیل : مشهد ، نجف

اساتید: حضرات شیخ مرتضی انصاری ، سید علی شوشتری ، ملا هادی سبزواری و ....

شاگردان : سید ابوالحسن اصفهانی، آقا ضیاء الدین عراقی ، شیخ عبدالکریم حائری ، میرزا محمد حسین نائینی و....

تالیفات : کفایه االاصول ، حاشیه بر منظومه ملا هادی سبزواری و....

شمار شاگردان این مرجع بزرگ و مدرس کم نظیر حوزه را تا سه هزار تن نوشته اند و صدها مجتهد در محضر او تربیت یافتند. اشتغال به تدریس و تالیف، مانع الفت او با شب و شب زنده داری ، عبادت و تهذیب نشد. از جوانی تا آخر عمر شریفش هر روز پیش از طلوع آفتاب ، عشق امیر المومنین علیه السلام او را به صحن مطهر می کشانید. یکی از همسایگان آخوند می گفت : ناله سوزناک و گریه ایشان در نیمه های شب قلب هر سنگدلی را می لرزاند.

روحی بزرگ داشت . آن قدر که آزار و بدگویی مخالفان گردی بر خاطر لطیفش نمی نشاند . یکی از سخنرانان مذهبی کربلا که همه جا از آخوند بد می گفت به علت بدهی تصمیم گرفت خانه اش را بفروشد . مشتری خانه را مشروط به امضا و اجازه آخوند می خرید . هر چند آن سخنران روی دیدن آخوند را نداشت . به ناچار و با شرمندگی نزد ایشان رفت . این بزرگوار چند کیسه لیره به او داد و فرمود : شما جزء علمایید ، من راضی نیستم که در گرفتاری باشید، بدهی خود را بدهید و خانه را نفروشید واعظ کربلا شرمنده تر شد و از آن پس در سلک مریدان آخوند در آمد .

در جریان نهضت مشروطه در ایران ، آخوند خراسانی درس هایش را تعطیل کرد و دیگر درس های نجف نیز به پیروی از او تعطیل شد. بسیاری از علمای نجف ، کربلا و کاظمین خود را برای سفر به ایران و دفاع از آن آماده ساختند. عصر سه شنبه منزل آخوند شلوغ بود ، قرار بود نماز صبح را در حرم بخوانند و پس از زیارت حرکت کنند. آخوند تا پاسی از شب بیدار بود ، امانت ها را به صاحبانشان پس داد و کارها را تقسیم کرد . نیمه شب به نماز صبح این پیشوای بزرگ شیعیان رخت از جهان بر بست بعضی بر این باورند که وی به وسیله جاسوسان روسی و انگلیسی مسموم شد.

 


نوشته شده در   پنجشنبه 26 شهريور 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode