ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 21 شهريور 1388     |     کد : 4627

روز قدس از برجسته‌ترين يادگارهاي امام راحل است

روز قدس از برجسته‌ترين يادگارهاي امام راحل است...

روز قدس از برجسته‌ترين يادگارهاي امام راحل است

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم و با شكوه روزه داران موحد تهرانی در سومین نماز جمعه ماه مبارك رمضان با تبیین سلوك سیاسی مولای متقیان حضرت علی بن ابیطالب(ع) رفتار سیاسی امام خمینی را منطبق با سلوك و سیره امیر مومنان برشمردند و تأكید كردند:

روز قدس از برجسته ترین یادگارهای امام راحل عظیم الشأن است و به فضل و هدایت الهی، ملت بزرگ و بیدار ایران جمعه آینده یكپارچه و متحد، پرچم حمایت از مظلومان فلسطین را در پیشاپیش ملت های ظلم ستیز جهان، به اهتزاز درخواهد آورد

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و آثار حضرت آيت الله العظمي سيد علي خامنه‌اي (مدظله العالي)

ایشان، روز قدس را نشانه دلبستگی «امام و انقلاب و ملت ایران» به قدس شریف دانستند و با اشاره به خشم مستكبران و صهیونیست‌ها از این اقدام ملت ایران در زنده نگه داشتن نام و یاد فلسطین، افزودند: دشمن در تمامی سال‌ها تلاش كرده، مراسم روز قدس تضعیف شود اما امسال هم ملت شریف ایران با راهپیمایی در تهران و سراسر كشور این روز را گرامی می دارد و بسیاری از مسلمانان جهان نیز به تبعیت از این ملت، نام قدس را بار دیگر زنده می‌سازند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، روز قدس را مظهر وحدت ملت ایران خواندند و با اشاره به لزوم مقابله با اختلاف و تفرقه تأكید كردند: مردم مراقب باشند كه برخی، از اجتماعات روز قدس برای ایجاد تفرقه استفاده نكنند چرا كه پرچمداری در عرصه حمایت از فلسطین، تنهابا یكپارچگی ملت امكان پذیر است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین با تبیین ابعاد مختلف سلوك سیاسی حضرت علی علیه السلام در خطبه اول نماز، خاطرنشان كردند: سیاست ورزی امیرالمومنین علیه السلام آمیخته با سلوك معنوی و اخلاقی آن حضرت بود.

ایشان توأم بودن سیاست با اخلاق و معنویت را موجب كمال مردم و جامعه دانستند و افزودند: در غیر این صورت، سیاست ورزی، وسیله‌ای برای كسب قدرت، ثروت، و پیش بردن امور دنیوی خواهد بود و به آفتی برای جامعه و حتی سیاست ورزان تبدیل خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به بی ارزش بودن حكومت در دیدگاه حضرت علی علیه السلام، «احقاق حق، ایجاد عدالت و مبارزه با ظلم را» علل قبول حكومت از جانب امیرمومنان برشمردند و خاطرنشان كردند: یكی از ویژگی‌های سیاست ورزی حضرت امیرالمومنین علیه السلام، پرهیز از مكر و فریب بود در حالیكه در نظامهای سكولار و نگرش‌های مبتنی بر جدایی دین از سیاست، استفاده از هر روشی از جمله مكر و حیله اشكالی ندارد.

ایشان افزودند: در مكتب سیاسی مولای متقیان، توسل به ظلم و دروغ برای پیروز شدن جایگاهی ندارد و حضرت علی علیه السلام بطور جدی از مردم می خواستند كه با تملق و چاپلوسی با او سخن نگویند.

مدارا با مخالفان و حتی دشمنان تا حد ممكن، ویژگی دیگری از سلوك سیاسی امیرمومنان بود كه رهبر انقلاب اسلامی به آن پرداختند.

ایشان در این زمینه خاطرنشان كردند: آن حضرت در مقاطع و حوادث مختلف تا آنجا كه امكان داشت با مخالفان و معارضان با تسامح و خوش رفتاری برخورد می‌كردند اما اگر در نهایت چاره ای باقی نمی‌ماند، با قاطعیت مقابل آنها می‌ایستادند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای بیان استدلال و منطق در مقابل دشمنان و مخالفان را یكی دیگر از ویژگی‌های سلوك سیاسی امیرالمومنین علی علیه السلام برشمردند و افزودند: رفتار آن حضرت با همه افراد و جریان‌های معارض و مخالف، یكسان نبود و میان آنهایی كه با وجود داشتن اهداف حق، از روی جهالت و قشریگری، به راه انحراف و اشتباه می‌افتادند، با افرادی كه از ابتدا در راه باطل بودند تفاوت قائل می شدند ضمن اینكه آن حضرت در مقابل انحراف و توسل به ظواهر دینی، قاطعانه می‌ایستادند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در آغاز خطبه دوم نماز در سخنانی كه مخاطب اصلی آن جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی و «مسئولان سابق و كنونی كشور» بودند به بررسی انشعاب‌هایی پرداختند كه در سی سال اخیر در جریان اصیل مردم و انقلاب به وجود آمده است.

ایشان علت برخی از این انشعاب‌ها را اختلاف در «مبانی و عقاید» دانستند و افزودند: برخی انشعاب ها و اختلاف‌ها نیز در واقع بر سر منافع بوده اما برخی دیگر، اختلاف نظر بر سر چگونگی اجرای اصول بوده است كه باید با هر كدام برخورد متفاوتی شود.

رهبر انقلاب اسلامی با تبیین برخوردهای امام خمینی (رض) با انشعاب‌ها و اختلافات، خاطرنشان كردند: امام راحل به تأسی از سلوك سیاسی امیرمؤمنان «به تناسب ماهیت و جوهره جریان‌های سیاسی و انشعابی»، با آن‌ها برخوردهای متفاوتی می‌كردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با یادآوری چگونگی برخورد امام با دولت موقت، مخالفین لایحه قصاص و گروهك منافقین افزودند: امام ابتدا مدارا و نصیحت می‌كردند اما وقتی این روش  بی‌نتیجه می‌ماند قاطعیت از خود نشان می‌دادند.

ایشان در همین زمینه یادآوری كردند: این گونه برخوردهای امام حتی در سطوح بالاتر از رئیس جمهور هم دیده می‌شد به گونه ای كه امام (رض) در اواخر عمر با كسانی كه احساس كردند مدارا با آنها دیگر امكان ندارد، برخورد كردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به سوابق انقلابی و مذهبی جریان‌های انشعابی خاطرنشان كردند: ماهیت برخی از این اختلاف‌ها، تفاوت دیدگاه در روش‌های اجرای اصول بود اما عده‌ای با اختلافات بنیادین و یا دعوا بر سر منافع، كار را به درگیری و معارضه با امام و انقلاب كشاندند و تلاش كردند مبانی غلط را مانند سمی مهلك در روح و كالبد نظام رسوخ دهند كه امام وقتی این خطر را احساس كردند مدارا را كنار گذاشتند و با آنها برخورد قاطع كردند.

ایشان، اختلاف در سلایق و روش‌ها را بر خلاف اختلاف در مبانی، دارای منافعی برای جامعه دانستند و افزودند: وجود افراد و جریان‌های منتقد و صاحب دیدگاه‌های متفاوت به نفع كشور است به شرطی كه این اختلاف سلایق در چارچوب اصول یعنی «اسلام، قانون اساسی و رهنمودها و وصیتنامه امام» باشد، نه مسائلی كه اسمش را اصول می‌گذارند اما در حقیقت با مبانی و اصول انقلاب بیگانه است.

رهبر انقلاب خاطرنشان كردند: برخلاف برخی تبلیغات، اگر كسی یا جریانی، عقیده‌ای مخالف داشته باشد و اصطلاحاً دگراندیش باشد نظام با او كاری ندارد اما اگر جریانی به معارضه و ضربه زدن روی آورد و برروی انقلاب شمشیر بكشد، همچنانكه در هیچ جای دنیا تحمل نمی‌شود، در ایران نیز، نظام در دفاع از خود با او برخورد قاطع خواهد كرد.

ایشان جذب حداكثری و دفع حداقلی را سیاست نظام در قبال جریان‌های مختلف كشور اعلام كردند و افزودند: نظام تا جایی كه مجبور نباشد با جریانی برخورد نمی‌كند بنابراین اگر كسی و جریانی دنبال خشونت نرود، برای بر هم زدن امنیت و آسایش جامعه تلاش نكند، با مبانی نظام معارضه نكند و دنبال دروغ پراكنی و شایعه سازی نباشد، در فعالیت ها و ابراز عقاید خود، آزاد است و هیچ كسی با او كاری نخواهد داشت.

خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران، با توصیه مؤكد رهبر انقلاب به فعالان سیاسی، مسئولان «صاحبان نفوذ و قدرت» درباره مراقبت شدید از خود در مقابل انحراف و فساد پذیری ادامه یافت.

ایشان سهل انگاری در مقابل لغزش ها و انحرافات كوچك را زمینه ساز انحرافات بزرگ و سقوط نهايی خواندند و با استناد به آيات قرآنی خاطرنشان كردند: لغزش‌ها، تدريجاً، انسان را از درون فاسد می‌كند و اين فساد، به انحراف در عمل و گاه به انحراف در عقيده منجر  می‌شود بنابراين همه بايد ضمن رعايت تقوا، مراقب يكديگر از جمله اعضای خانواده خود باشيم.

حضرت آيت الله خامنه‌ای در همين زمينه مردم را به موعظه و نصيحت مسئولان توصيه كردند و افزودند: مردم به وسايل و روش‌های گوناگون مسئولان را نصيحت كنند تا مبادا آن‌ها دچار لغزش شوند چرا كه انحراف و لغزش مسئولان، برای نظام، كشور و مردم خطرناكتر است.

ايشان، نظام اسلامی را نيز مانند يك فرد، در معرض خطر لغزش و انحراف و فساد خواندند و افزودند: اگر همه مراقب نباشيم ممكن است اسم و ظاهر جمهوری اسلامی باقی بماند اما سيرت و رفتار و عملكرد و برنامه‌های نظام، غير اسلامی شود.

حضرت آيت الله خامنه‌ای حركت جامعه و كشور به سمت عدالتخواهی، رفتار و اخلاق دينی، رشد فكری و علمی و صنعتی در فضای آزادی، و ايستادگی مقتدرانه در مقابل دشمنان و جبهه ظلم بين‌المللی را از جمله نشانه‌های سلامت و دوری نظام از فساد و بيماری دانستند.

ايشان افزودند: مردم بيدار باشند و بدانند اگر مسير حركت جامعه و نظام غير از اين باشد و مسائلی نظير شكاف عظيم طبقاتی، استفاده از آزادی در جهت فساد و فحشا، و احساس ضعف و عقب نشينی در مقابل زورگويان جهانی به وجود آيد اينها نشانه بيماری نظام اسلامی است.

 

رهبر انقلاب اسلامی، پيگيری جدی مبانی و شعارهای حضرت امام خمينی را علاج مشكلات، و تضمين كننده ادامه پيشرفت و عزت و افتخار ملی دانستند و افزودند: دشمن، همچنان كه در بلواهای پس از انتخابات روشن‌تر شد، در صدد ضربه زدن به پشتوانه مردمی نظام است و همه بايد مراقب باشيم.

ايشان مشاركت 85 درصدی و حضور 40 ميليونی مردم در انتخابات 22 خرداد را جلوه زيبای اعتماد مردم به نظام خواندندو خاطر نشان كردند: دشمن و متأسفانه برخی در داخل كشور، اين حقيقت را ناديده می گيرند و از بی اعتمادی مردم سخن می گويند اما ان شاء الله همه خواهند ديد كه در انتخابات سال‌های آينده نيز مردم با وجود تلاش‌های اخير دشمنان و غافلان و بی خبران داخلی، حضوری قوی و مستحكم خواهند داشت.

حضرت آيت الله خامنه‌ای وجود دوست و دشمن را برای هر حكومتی، مسأله ای طبيعی و عادی دانستند و افزودند: هيچ حكومتی در جهان نيست كه مردم داخل يا خارج آن كشور، همه با او خوب يا همه با آن بد باشند همانطور كه در طول تاريخ نيز هر حكومتی، مخالفان و موافقانی داشته است، و مهم اين است كه دقت شود مخالفان و موافقان هر حكومت چه كسانی هستند.

ايشان، مخالفت غارتگران و استعمارگران بين‌المللی از جمله آمريكا و انگليس و دشمنی صهيونيست‌های خبيث با ايران را يادآوری كردند و افزودند: اين مخالفت‌ها مايه افتخار ملت است و نبايد كسی را بترساند و يا به تسليم در مقابل دشمن بكشاند ضمن اينكه ملت‌های مؤمن و استقلال طلب در سراسر جهان و سياستمداران مستقل، هوادار اين ملت و اين نظامند و اين صف بندی، نشان دهنده حقانيت جمهوری اسلامی است.


نوشته شده در   شنبه 21 شهريور 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode