پيامبر نويد شهادت با زبان روزه را به علي(ع) داد
در همين حوالي شب قدر آنقدر معنا و مفهوم نهفته است كه با هر گشت و گذاري ميتوان به آيههاي جديدي از عشق و دوست داشتن دست يافت.
آيههايي كه هر لحظه آدمي را به عمق معاني تازهاي ميرساند. در همين شب قدر هم آنقدر معاني بكر و تازهاي نهفته است كه آدمي را همواره به كنكاش بيشتر فرا ميخواند.حجت الاسلام محمد حسن راستگو در بيان تحليلي از شب قدر و ايام ضربت خوردن و شهادت امير مومنان، به يك نكته جالب هم اشاره ميكند و آن اين كه پيامبر اكرم(ص) نويد شهادت با زبان روزه را به حضرت علي(ع) داده بود.
براي كنكاش بيشتر در حوالي شب قدر و اين ايام مبارك، گفت و گوي همشهري جمعه با اين خطيب جوانپسند را ميخوانيم. حجتالاسلام راستگو با اشاره به لیالی قدر تصریح کرد: وقتی خداوند میفرماید عبادت شب قدر از هزار ماه بیشتر است و سپس میافزاید ملائک و روح که گفته میشود اعظم ملائک است
در این شب نازل میشوند و همچنین اگر بخواهیم بحث را به صورت کلامی مورد بررسی قرار دهیم و کنکاش کنیم که دنیای امر و جهان مخلوقات چه تفاوتی با هم دارند و سلام خداوند در این شب بر کل بندگانش است، وجهه این شب را نسبت به روزها و شبهای دیگر استثنایی میکند.
وی افزود: هر مجموعهای در سال یک زمانی را برای حسابرسی دارد که در آن مقطع حساب سود و زیان و تفاوتهای وضعیتی را بررسی کرده و به آن وسیله خود را ارزیابی میکند. شب قدر هم همین فرصت را به بندگان میدهد که به گذشته خود فکر کرده و در ارتباط نزدیک با خدا برای آینده برنامهریزی کنند.
در حقیقت مومنان در این شب به وسیله خدا متوجه میشوند که برای آینده خود باید چه کار کنند و خداوند نیز به آنها توان، قدرت، ایمان و صلابت میدهد که اراده لازم برای کارها را با عمل خود همراه کرده و زندگی آینده خود را بسازند.
این مبلغ دینی مهمترین بهره شبهای قدر را تفکر عنوان کرد و گفت: تفکر به فرموده حضرت پیامبر(ص) بالاترین عبادتهاست. حضرت میفرمایند تفکر در سه مقطع کوتاه بالاتر از 70 سال عبادت است. عبادت در این شبها به معنی واقعی برقراری ارتباط صمیمانه با خداوند تبارک و تعالی است که یکی از مصداقهای آن عبادتهای مرسوم مثل نماز و روزه است.
وی افزود: یاد و ذکر خدا خود به چند نوع است؛ یاد قلبی، ذکر زبانی و یاد عملی که همه اینها عبادت است و نمیتوان یکی را بر دیگری ارجحیت داد. خدمت به بندگان خدا عبادت است و اندیشه در گذشته و برای آینده خود جزو بزرگترین عبادتهاست، مضاف بر اینکه ما در شبهای قدر قرآن را به عنوان عاملی برای نزدیک شدن به خداوند قرار داده و خداوند را به پیامبر(ص) و ائمه قسم میدهیم که ما را ببخشاید و بیامرزد و توان لازم را برای بندگیش عنایت بفرماید.
حجتالاسلام راستگو در توصیهای به مومنان احیاگر گفت: بعضی افراد فقط حالات شب قدر را در مجالس به دست میآورند. خوب به مجالس بروند و این کار را انجام دهند، بعضیها تاریکی را بیشتر دوست داشته و در تاریکی بیشتر به پروردگار خود احساس نزدیکی میکنند.
برخی روشنایی را دوست دارند همه اینها اگر در خلوص و بهتر شدن عبادت تاثیر دارد از همه بهرهمند شوید و همه را به کار ببرید، هر طور که راحت هستید شبهای قدر را زنده نگه دارید، ولی زنده نگه دارید و این فرصت را از دست ندهید.
وی با اشاره به تعیین سه شب برای لیالی قدر تصریح کرد: اگر یک شب بود امکان بهرهمندی همه از آن نبود؛ ولی از آنجایی که 3 شب مقرر شده و مشخص نیست کدام یک از اینها شب قدر است، سه برابر موجودی یک انسان با خداوند راز و نیاز سوز و گدازانه خواهد داشت.
این مبلغ دینی گره خوردن شبهای قدر با شهادت حضرت علی(ع) را یکی از حکمتهای بلند پروردگار ذکر کرد و گفت: این نکته را برای نخستین بار حضرت از پیامبر اکرم(ص) شنیدند. حضرت محمد(ص) به امیرالمومنین علی(ع) گفتند که یا علی تو در حالت روزه و در شب ماه مبارک رمضان صورتت به خون سرت آغشته خواهد شد که در آنجا حضرت علی(ع) یک نکته بسیار عجیبی را بیان میکنند.
وی در ادامه گفت: حضرت خطاب به پیامبر اکرم(ص) میگویند آیا آن زمان دین من سالم خواهد ماند؟ علی(ع) که معصوم، امام، حجتالله و قلب عالم امکان است، چنین سوالی را طرح میکند؛ یعنی کسی درباره آینده خود نمیتواند پیشبینی قاطعی داشته باشد.
حجتالاسلام راستگو با بیان اینکه ما افراد بسیاری را سراغ داشتهایم که در یک غفلت کوتاه زندگیشان دگرگون شده است، اظهار داشت: افرادی نیز بودهاند که برعکس در یک لحظه راه رستگاری را پیدا کرده و بدان سمت رفتهاند؛ مثل شهید بزرگوار حر ریاحی.
وی تصریح کرد: از آنجایی که در این شبها عزیزترین یار خداوند به مهمانی خدا میرود، بهترین وسیله برایمان است که این حضرت را به عنوان شفیع خود به خدا معرفی کنیم و با آبروی حضرت به محضر خداوند تبارک و تعالی برویم. علی(ع) کسی است که هم در خانه خدا به دنیا آمده و در همان خانه نیز به وصال حق شتافته است.
این مبلغ دینی در ادامه با تاکید بر اینکه علی(ع) جز خدا به چیزی دیگر نمیاندیشید و چیزی جز خواست خدا را به اجرا نمیگذاشت و از همین روست که ولایت علی یعنی حکومت پیامبر و خدا. علی(ع) با این وجود که می دانست برحق است برای حفظ اسلام و فقط برای خدا 25 سال در منزل نشست در حالی که به تعبیر خویش همچون استخوان در گلو و همچون خار در گلویم بود.
وی افزود: حضرت صبر کرد که بعدها کوته نظران نگویند علی آن مرد شمشیر به دست به واسطه زور، قدرت را به دست گرفت. بلکه ببینند که قویترین مرد آن روز عرب با آن همه دلاوریها 25 سال از عمر خود را در خانه نشست و دم بر نیاورد.
خطبه شقشقيه
وي با اشاره به خطبه شقشقيه امام تصريح كرد حتي در زمان ايراد اين خطبه كه همه شرايط براي بازگو كردن درد دلها مهيا بود به يك باره ايشان خشم خود را فرو خورده و به اصرار ياران به بيان آنچه برايشان گذشته پاسخ ندادند. تنها شايد چاههاي اطراف شهر و نخلستانها در شبانگاهان ميتوانستند دردهاي علي(ع) را بشنوند و دريابند.
اين مبلغ ديني با تاكيد بر اينكه ما نيز در قبال چنين رفتارهاي بزرگان ديني وظيفهاي به عهده داريم، گفت: ما نبايد تحتتاثير احساسات داغ 4 نفر قرار گرفته و امروز بگوييم مرگ بر فلاني و فردا بگوييم زنده باد آن يكي.
گول فريبكاريها را به سادگي نخوريم به دنبال حقيقت برويم در حديث داريم كه ميزان حق علي(ع) است. نياييم يك كار زمان ديگر امام اول را به زمان خود نسبت بدهيم يا خودمان را به جاي علي(ع) بنشانيم. واقعيت علي را در تاريخ و شرايط آن روز حضرت بايد جستجو كرد.
وي در پايان تاكيد كرد: حضرت علي(ع) همه سكوتش، قيامش، جنگش، صلحش، قرآنش، نمازش، عبادتش، ولادتش و شهادتش همه براي ما الگو و پيام است و با در يافت اين پيامهاست كه ميتوانيم به حقيقت دستورات ديني و پروردگار كريم برسيم.
حجت پيري
همشهري انلاين