ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 11 شهريور 1388     |     کد : 4442

افراط در تماشاي تلويزيون و بازي‌هاي رايانه يي از عوامل موثر در بروز چاقي كودكان است

در قالب يک پايان نامه مشخص شد: تماشاي تلوزيون و بازي هاي رايانه اي در دراز مدت، مصرف شام به عنوان وعده اصلي غذا و استفاده بيش از حد از غذاهاي آماده از عوامل موثر در افزايش نمايه توده چربي بدن به عنوان يکي از شاخص هاي چاقي در كودكان است...

 

در قالب يک پايان نامه مشخص شد: تماشاي تلوزيون و بازي هاي رايانه اي در دراز مدت، مصرف شام به عنوان وعده اصلي غذا و استفاده بيش از حد از غذاهاي آماده از عوامل موثر در افزايش نمايه توده چربي بدن به عنوان يکي از شاخص هاي چاقي در كودكان است.

سيده بهناز بهباني، دانش آموخته علوم پزشکي در تغذيه از دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي تهران در قالب پايان نامه کارشناسي ارشد وضعيت چاقي را بر اساس نمايه توده بدني و توده چربي بدن (FML) و (BML) و کارايي آن در تعيين چاقي کودکان بررسي کرد.

در مرحله اول اين بررسي به صورت مقطعي در دو مرحله بر روي ‌١٨٠٠ کودک دبستاني ‌١١-6 ساله سبزواري انجام شد در اين کودکان ضخامت چين پوستي در ناحيه عضله بازو و وزن اندازه گيري شدند.

شاخص توده چربي بدن مساوي با بيشتر از صدک ‌٩٠ در اين بررسي به عنوان چاقي واقعي در نظر گرفته شد از طرف ديگر شاخص توده بدني مساوي يا بيشتر از صدک ‌٩٥ و مساوي يا بيشتر در صدک ‌٨٥ و کمتر از صدک ‌٩٥ استاندارد CD000 به ترتيب به عنوان چاقي و اضافه وزن تعريف شدند.

نتايج آماري نشان مي دهد: بر اساس نمايه توده بدني به ترتيب ‌٨/٤ و ‌٩/٧ درصد کودکان چاق و داراي اضافه وزن بودند.

يافته هاي اين مطالعه حاکي است رتبه تولد، مدت تماشاي تلويزيون و يا بازي هاي رايانه ‌يي، شاخص توده بدني مادر، مصرف شام به عنوان وعده اصلي و خوردن غذاي پر حجم، خوردن غذاي بيرون، پفک، دريافت روزانه انرژي و درشت مغذي ها به ازاي هر کيلو گرم وزن بدن به طور معکوس با شاخص توده چربي بدن ارتباط داشتند.

همچنين ميان سن، جنس، فصل تولد، وزن هنگام تولد، سن شروع غذاي کمکي، مدت تغذيه با شير مادر، سن مادر در زمان بارداري، وضعيت اقتصادي، شغل والدين، دفعات مصرف شير، آب ميوه طبيعي، بستني، شکلات در ماه و درصد انرژي دريافتي روزانه از پروتيين با FML ارتباطي مشاهده نشد.

 

 


نوشته شده در   چهارشنبه 11 شهريور 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode