ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 31 مرداد 1388     |     کد : 4369

ميان افطار و شام فاصله ايجاد نشود

يك متخصص تغذيه با تاكيد بر صرف وعده سحري در ايام روزه‌داري، درعين حال با بيان اين كه لازم است...

 

يك متخصص تغذيه با تاكيد بر صرف وعده سحري در ايام روزه‌داري، درعين حال با بيان اين كه لازم است وعده افطار و شام، يك وعده در نظر گرفته شده و فاصله‌اي ميان آن ايجاد نشود، گفت:

روزه‌داري صحيح به نوعي خانه تكاني بدن محسوب مي‌شود؛ چرا كه بسياري از بافت‌هاي بدن از جمله بافت چربي تجزيه شده و بازسازي مي‌شود.

دكتر مسعود كيمياگر در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، با اشاره به تغييرات ايجاد شده در بدن به دنبال روزه داري، گفت: بدن همواره در حال تجزيه و بازسازي است.

بافت‌هاي بدن نيز هر كدام از نيمه عمر خاص خود برخوردارند. به عنوان مثال نيمه عمر سلول‌هاي دستگاه گوارش 48 ساعت و گلبول‌هاي قرمز 120 روز است. به دنبال روزه گرفتن به شيوه صحيح، بخشي از بافت‌هاي چربي بدن شكسته و بازسازي مي‌شوند.

دكتر كيمياگر ادامه داد: تحقيقات نشان مي‌دهد با روزه‌داري سطح چربي‌هاي خون به سمت چربي‌هاي مثبت تغيير مي‌كند و به اين ترتيب نسبت كلسترول خوب (HDL) ‌به كلسترول بد  (LDL) بهبود مي‌يابد.

وي با اشاره به آداب غذايي روزه‌داري ماه رمضان و با تاكيد بر مصرف وعده سحري در اين ماه، گفت: عدم استفاده از وعده سحري سبب افت قند و كاهش هوشياري شده و اين امر سبب مي‌شود فرد در طول روز كارايي لازم را نداشته باشد. همچنين عده‌اي به دليل عدم صرف غذا در وعده سحر، وعده شام را دير وقت مصرف مي‌كنند كه اين امر ممكن است سبب شود فرد خواب راحتي نداشته باشد.

وي با تاكيد بر روزه گرفتن با روشي صحيح و اصولي، ادامه داد: در ايام ماه رمضان به دنبال روزه‌داري، يك وعده غذايي حذف مي‌شود. به اين ترتيب 20 تا 30 درصد كمتر از ديگر ايام سال غذا مصرف مي‌شود، اين در حالي است كه بايد در نظر داشت در دو وعده باقي مانده پرخوري نشود. متاسفانه در برخي موارد، در ايام روزه داري بيشتر از زمان‌هاي ديگر از گوشت، مرغ، شيريني جات و مواد پرچرب استفاده مي‌شود.

دكتر كيمياگر با اشاره به توصيه‌هاي تغذيه‌اي در هنگام افطار، گفت: برخلاف عده‌اي كه معتقدند بايد ميان افطار و شام فاصله باشد، لازم است كه وعده افطار و شام با هم در نظر گرفته شوند؛ چرا كه افطار خود يك وعده غذايي كامل است. در مجموع لازم است دو وعده سحر و افطار در ماه رمضان مورد توجه قرار گيرد و در عين حال از پرخوري پرهيز شود.

اين متخصص تغذيه توصيه كرد كه به منظور جلوگيري از تشنگي در ايام روزه‌داري از مصرف مواد غذايي مانند ماكاروني، مصرف زياد پلو و ته ديگ در وعده سحر خودداري شود و گفت: مصرف سالاد، سبزيجات و غلات سبوس‌دار در وعده سحر مي‌تواند گرسنگي و تشنگي را به تعويق اندازد، چرا كه اين مواد داراي فيبر زيادي بوده و به تدريج جذب بدن مي‌شوند. مصرف چاي در وعده سحر نيز توصيه مي‌شود؛ اما مصرف زياد آن به دليل ادرار آور بودن و به دنبال آن ايجاد تشنگي، توصيه نمي‌شود.

اين متخصص تغذيه با تاكيد برآن كه نبايد هنگام افطار در مصرف شيريني جات از جمله زولبيا و باميه زياده روي شود، گفت: چرا كه در برخي موارد، شرايط طبخ و روغن مورد استفاده در تهيه اين شيريني‌ها، مورد تاييد نيست. بهتر است روزه داران ابتدا با خرما افطار كنند و سپس معده با صرف مايعي رقيق و ولرم مانند شير يا سوپ براي مصرف غذا آماده شود. آش رشته و امثال آن براي افطار مناسب نيستند و مي‌توانند به عنوان يك وعده غذايي مورد استفاده قرار گيرند.

 

 


نوشته شده در   شنبه 31 مرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode