ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 23 مرداد 1388     |     کد : 4239

ارزش‌هاي اسلام قابل مقايسه با ديگر مكاتب نيست

يكي از مراجع تقليد قم گفت: ساير اديان الهي در زمان خود جامع بوده و پيروان خود را به كمال رسانده‌اند، اما عالي‌ترين و جامع‌ترين مكتبي كه ارزش‌هاي آن غيرقابل مقايسه با مكاتب ديگر بوده اسلام است...

 

يكي از مراجع تقليد قم گفت: ساير اديان الهي در زمان خود جامع بوده و پيروان خود را به كمال رسانده‌اند، اما عالي‌ترين و جامع‌ترين مكتبي كه ارزش‌هاي آن غيرقابل مقايسه با مكاتب ديگر بوده اسلام است.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از مركز خبر حوزه، آيت‌الله سبحاني در جلسه پنجم از نشست‌هاي علمي برگزار شده در مدرسه علميه نواب مشهد مقدس و در ادامه بحث كثرت‌گرايي گفت: اينكه بيان شد طبق نظر اسلام، مسلمان، مسيحيان و يهوديان مي‌توانند در يكجا و به صورت مسالمت‌‌آميز زندگي كنند، اين در صورتي است كه اقوام غيرمسلمان در نظام اسلامي تظاهر به خلاف شرع نكرده و طبق مقررات، ماليات پرداخت كنند.

وي در رد كثر‌ت‌گرايي گفت: معتقديم بر اساس آيات و روايات، هدايت و رستگاري مخصوص به دين خاصي است كه همان اسلام است و اعتقاد و عمل از طريق آن است كه به دست مي‌آيد.

اين مرجع تقليد با بيان دليل ديگري در نفي كثرت‌گرايي بيان داشت: اگر همه گروه‌ها و احزاب بر حق هستند پس تحمل آن همه رنج و مشقت سپاه اسلام و يا جنگ‌هاي متعدد رسول اكرم (ص) چگونه توصيف مي‌شود.

آيت‌الله سبحاني بحث سوم از كثرت‌گرايي را متمركز در معرفت‌‌شناسي دانست و اظهار داشت: با وجود شرايع مختلف آسماني، اصول تمامي شرايع واحد است، اما معتقديم ديني جامع است كه قيم باشد و بدون نياز به ديگران تزلزل در آن راه نداشته باشد.

وي تعارض آشكار در گرايشات مختلف را دليل ديگري بر نفي و رد كثرت‌گرايي ذكر كرد و بيان داشت: در امور اعتباري ما هم موافقيم كه تعدد و كثرت وجود دارد، اما در امور تكويني هرگز اين گونه نيست حال اين سئوال مطرح است كه آيا پذيرفتني است قادر متعال هم يكي و هم سه تا باشد؟! هم عالم و هم جاهل باشد؟ هم صفاتش عين ذات و هم زائد بر آن باشد؟ و يا اينكه هم معاد وجود داشته باشد هم نداشته باشد؟

آيت‌الله سبحاني استناد به تفاسير شخصي انبيا‌ در شكل‌گيري اديان مختلف را بي‌اساس خواند و تصريح كرد: انبيا‌ عظام و رسولان جليل‌القدر الهي از قشر فلاسفه نيستند كه هر كدامشان با توجه به شرايط و تاثيرگذاري از محيط، برداشت‌هاي شخصي خود را ارايه و بازگو كنند، بلكه اتصال آنان به عالم ملكوت است و روشن است كه حقيقت در عالم ملكوت، واحد است و آن ذات مقدس پروردگار است.

 

 


نوشته شده در   جمعه 23 مرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode