ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 23 اسفند 1390     |     کد : 34138

استعداد جوانان ايرانی، تحقق كامل شعار «ما می‌توانيم» را امكان‌پذير می‌سازد

رهبر معظم انقلاب در جمع مسئولان، مديران و كاركنان صنعت نفت و گاز اظهار كردند: استعداد شكوفنده و فياض جوانان ايرانی، تحقق كامل شعار «ما می‌توانيم» را در هر عرصه‌ای امكان‌پذير می‌سازد.

 رهبر معظم انقلاب در جمع مسئولان، مديران و كاركنان صنعت نفت و گاز اظهار كردند: استعداد شكوفنده و فياض جوانان ايرانی، تحقق كامل شعار «ما می‌توانيم» را در هر عرصه‌ای امكان‌پذير می‌سازد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز، 22 اسفندماه، با حضور در پژوهشگاه صنعت نفت، با توانمندی‌های اين صنعت بسيار مهم و پيچيده از نزديك آشنا شدند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع مسئولان، مديران و كاركنان صنعت نفت و گاز، فعاليت‌های برجسته و ارزشمند اين مجموعه را جزء افتخارات ملت ايران خواندند و با اشاره به بازديد خود از طرح‌های توسعه پارس جنوبی در عسلويه در فروردين سال جاری افزودند: پايان سال جهاد اقتصادی همانند آغاز آن، با حضور در مجموعه‌های مرتبط با صنعت نفت و گاز همراه شد و اين، نشان‌دهنده «تأثير بسيار حساس و عميق» و نقش‌آفرينی ممتاز اين مجموعه در حركت و جهش اقتصادی كشور است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با تأكيد بر ضرورت تغيير نگاه كشور و مسئولان به «مقوله نفت» خاطرنشان كردند: براساس برنامه توسعه، نفت بايد از «منبع درآمد و محل تأمين بودجه كشور» خارج و به منبعی برای پيشرفت و اقتدار اقتصادی ايران تبديل شود و مسئولان بايد اين سياست صحيح و مدبرانه نظام را، با قوت ادامه دهند.

ايشان خرج كردن درآمدهای نفتی برای كارهای روزمره كشور را «غير عاقلانه و ضرری حقيقی» دانستند و افزودند: بايد درآمدهای نفتی را به عنوان ذخاير و ميراث كشور و ملت، به

سرمايه‌ای ماندگار تبديل كنيم كه در اين صورت منابع و ذخاير نفتی، واقعاً به نقطه قوت كشور تبديل خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی، تشكيل صندوق توسعه ملی را تدبيری مهم برشمردند و افزودند: براساس قانون برنامه پنجم بايد حداقل 20 درصد درآمد نفتی هر سال به اين صندوق واريز و صرف توليد و صنعت شود كه خوشبختانه اين كار، شروع شده و بايد ادامه يابد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای درآمدهای نفتی را در وضع فعلی، نقطه ضعف غالب كشورهای توليدكننده نفت خواندند و افزودند: كشورهايی كه نفتشان را براساس نياز و سياست‌گذاری كمپانی‌های غربی می‌فروشند و تلاشی برای دستيابی به دانش پيشرفته و صنعت بومی انجام نمی‌دهند شايد جيب حاكمانشان پرشود اما سودی حقيقی بدست نمی‌آورند، چرا كه روزی كه نفتشان تمام شود، فقط يك كشور باير و غيرآباد هستند.

رهبر انقلاب اسلامی در تشريح ابعاد نتايج تبديل مقوله نفت به نقطه قوت كشور افزودند: لازم است به گونه‌ای عمل كنيم كه در هر موقعيت، هرگونه تصميم‌گيری درباره ميزان توليد و فروش نفت، به دست خودمان و براساس منافع خودمان انجام شود كه البته در اين مسير تا حد زيادی پيش رفته‌ايم و انشاءالله اين هدف در آينده، به‌طور كامل محقق خواهد شد و جمهوری اسلامی در اين زمينه نيز به الگويی برای ديگر كشورها مبدل خواهد شد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای در بخش ديگری از سخنانشان، با تشكر از فعاليت‌های جهادی و انصافاً تحسين‌برانگيز دانشمندان، پژوهشگران، مسئولان و كاركنان مجموعه نفت و گاز، خاطرنشان كردند: ايران، از لحاظ «مجموعه ذخاير نفت و گاز» در جهان اول است و بايد به همت و تلاش بيشتر فعالان اين صنعت، از لحاظ سطح دانش و فناوری نيز به عالی‌ترين حد برسد و در جايگاه اول قرار گيرد.

ايشان با تأكيد بر اهميت پژوهش و تحقيق در پيشرفت علم و فناوری در صنعت نفت و گاز، استفاده مديريت شده از ظرفيت همه مراكز دانشگاهی و تحقيقاتی كشور را مؤثر و مهم خواندند و افزودند: به گونه‌ای عمل كنيم كه هر آنچه صنعت نفت و گاز متكی به آن است در داخل توليد شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای تكيه بر نوآوری و ابتكار را باعث نوعی جهش در صنعت نفت و گاز و زمينه ساز ارتقای دانش جهانی در اين عرصه دانستند و خاطرنشان كردند: همچنان كه تجربه جوانان كشور در برخی عرصه‌ها نشان داده است، استعداد شكوفنده و فياض جوانان ايرانی، تحقق كامل شعار «ما می‌توانيم» را در هر عرصه‌ای امكان‌پذير می‌سازد و فعالان صنعت نفت در افق نگاه خود، چنين چشم‌اندازی را ترسيم كنند.

رهبر انقلاب اسلامی همچنين استفاده صحيح و برنامه‌ريزی شده از ظرفيت همه صنايع كشور را، شتاب‌بخش پيشرفت صنعت نفت و گاز خواندند.

تلاش كامل برای استفاده از ظرفيت ميدان‌های مشترك نفت و گاز از ديگر نكاتی بود كه حضرت آيت‌الله خامنه‌ای در جمع مسئولان، مديران و كاركنان اين صنعت مورد تأكيد قرار دادند.

رهبر معظم انقلاب در ابتدای ورود به پژوهشگاه صنعت نفت در بازديد از مجموعه دستاوردهای اين صنعت، كه بيش از 3 ساعت به طول انجاميد، از نزديك در جريان پيشرفت‌ها و توان متخصصان داخلی در حوزه نفت و گاز كشور قرار گرفتند.

در اين نمايشگاه، توانمندی‌های صنعت نفت در بخش‌های شركت ملی نفت ايران، شركت ملی گاز ايران، شركت ملی صنايع پتروشيمی و شركت ملی پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی به نمايش گذاشته شده بود.

در بخش شركت ملی نفت ايران، توانمندی‌های متخصصان، محققان و كاركنان اين شركت در زمينه‌های حفاری، اكتشاف، توليد، صادرات و جهاد خودكفايی ارائه شده بود.

تهيه و تدوين دانش فنی و ساخت سيستم سطحی نمودارگيری چاه‌های نفت و گاز، توليد ابزار و تجهيزات بسيار حساس و پيشرفته حفاری، بكارگيری روش‌های نوين افزايش برداشت بخصوص در ميادين مشترك نفت و گاز، توسعه ناوگان دستگاه‌های حفاری در خشكی و دريا، ساخت 7 دستگاه دكل حفاری در داخل با 5/7 ميليون دلار صرفه‌جويی ارزی، تجهيزات سرچاهی و درون چاهی از جمله توانمندی‌هايی بود كه در نمايشگاه صنعت نفت مورد بازديد رهبر انقلاب اسلامی قرار گرفت.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای به هنگام بازديد از نمايشگاه، در ارتباط تصويری مستقيم با متخصصان شاغل در ميدان گازی سردار جنگل در دريای خزر، كار و تلاش آنان را بسيار با ارزش دانستند و اظهار اميدواری كردند كه اين فعاليت‌ها زمينه‌ساز رضايت الهی و سرافرازی بيشتر ملت ايران شود.

در بخش توانمندی‌های شركت ملی گاز نيز نمايش خطوط انتقال گاز در كشور، ساخت تجهيزات توربين‌های گازی، بومی‌سازی و توسعه دانش فنی طراحی و ساخت توربين گازی 25 مگاوات، طراحی و ساخت دستگاه كنترل و مانيتورينگ ايستگاه‌های گازی ارائه شده بود.

رهبر انقلاب اسلامی هنگام بازديد از توانمندی‌های شركت ملی گاز ايران اظهار اميدواری كردند كه هرچه زودتر زمينه طراحی و ساخت پالايشگاه ملی در كشور فراهم شود.

دستاوردهای شركت ملی صنايع پتروشيمی بخش ديگری از نمايشگاه توانمندی‌های صنعت نفت بود.

در اين بخش ضمن ارائه زنجيره محصولات پتروشيمی، توانايی متخصصان صنعت نفت در خنثی‌سازی پروژه تحريم بنزين تشريح شده بود.

دستيابی به 25 دانش فنی در حوزه پتروشيمی و برنامه‌ريزی برای دستيابی به 50 دانش فنی و ساخت تجهيزات صنايع پتروشيمی از جمله موارد ارائه شده در نمايشگاه بود.

در بخش شركت ملی پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی نيز شركت خطوط لوله و مخابرات نفت ايران، شركت ملی مهندسی و ساختمان نفت ايران، شركت‌های پالايش نفت ايران، شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ايران و مديريت پژوهش و فناوری، توانمندی‌های خود را ارائه كرده بودند.

ارائه مراحل ساخت پالايشگاه ستاره خليج فارس و چند پالايشگاه ديگر، عمليات بهينه‌سازی پالايشگاه‌ها، ساخت و نصب بلندترين برج پالايشگاهی به ارتفاع 104 متر، احداث اولين واحد توليد پروپلين در صنايع پالايشگاهی و طراحی و ساخت واحد بنزين‌سازی ايزومريزاسيون تحت دانش فنی و نيز تلاش‌های صورت‌گرفته برای مقابله با تحريم از جمله دستاوردهای صنعت نفت بود كه در اين بخش به نمايش گذاشته شده بود.

در بخش ديگری از اين نمايشگاه، پايلوت پالايشگاه گاز با نشان ملی به نمايش درآمده بود. مسئولان شركت ملی گاز به هنگام بازديد رهبر انقلاب اسلامی از طراحی و ساخت نخستين پالايشگاه گاز داخلی در آينده نه چندان دور خبر دادند.

توربوكمپرسورهای ساخت داخل به‌عنوان قلب ايستگاه‌های گاز يكی ديگر از بخش‌های مهم نمايشگاه صنعت نفت بود.

واحدهای نيمه صنعتی توليد اكسيدهای فلزی نانوساختار و توليد نانو لوله‌های كربنی و همچنين فناوری GTL آخرين بخش از نمايشگاه صنعت نفت بود كه مورد بازديد رهبر انقلاب اسلامی قرار گرفت.

در ابتدای ورود رهبر معظم انقلاب اسلامی به پژوهشگاه صنعت نفت، قاسمی، وزير نفت گزارشی از ذخاير منابع نفت و گاز كشور، وضعيت توليد نفت، ازدياد برداشت و توسعه ميادين مشترك، روند اجرای فازهای مختلف پارس جنوبی، ساخت پالايشگاه‌های جديد و خصوصی‌سازی در بخش نفت بيان كرد.

وزير نفت گفت: تا به امروز 191 ميدان نفتی و گازی در كشور كشف شده است كه در اين ميادين بيش از سيصد مخزن وجود دارد.

وزير نفت همچنين با اشاره به روند اجرايی 20 فاز پارس جنوبی گفت: در سال آينده، 6 فاز پارس جنوبی به بهره‌برداری خواهد رسيد كه 200 ميليون مترمكعب گاز به توليد كشور افزوده خواهد شد.

قاسمی با اشاره به توليد 5/54 ميليون تن محصولات پتروشيمی در كشور خاطرنشان كرد: اين ظرفيت تا سه سال آينده به 117 ميليون تن خواهد رسيد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پايان بازديد از پژوهشگاه صنعت نفت، با ابراز خرسندی فراوان از نتايج تلاش‌های فعالان صنعت نفت و گاز، ابراز اميدواری كردند تلاش و شوق و نشاط روز افزون اين مجموعه، زمينه‌ساز دستيابی به اهداف بزرگ كشور و ملت شود. 


نوشته شده در   سه شنبه 23 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode