ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 9 اسفند 1390     |     کد : 33502

یادنامه حافظ‌شناس بزرگ و چهره برجسته فرهنگ و ادب ایران تدوین شد

یادنامه حافظ شناس بزرگ و چهره برجسته فرهنگ و ادب ایران در تبریز تدوین شد.

 یادنامه حافظ شناس بزرگ و چهره برجسته فرهنگ و ادب ایران در تبریز تدوین شد.

محمد طاهری‌خسروشاهی پژوهشگر دانشگاه تبریز امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز گفت: استاد منوچهر مرتضوی از مفاخر ادبی کشور و از افتخارات خطه آذربایجان به ویژه در عرصه شناخت فرهنگ ایران و اسلام و زبان و ادبیات فارسی است.

وی افزود: آثار وی با وجود این‌که سال‌ها از زمان انتشار آنها می‌گذرد هنوز هم از کتاب‌های مرجع و مورد بحث در زمینه خود بوده و به ویژه کتاب «مکتب حافظ» که راهی برای شناخت نظام پیچیده ذهن و زبان حافظ است.

این پژوهشگر با اشاره به ضرورت تدوین یادنامه‌ای برای استاد گفت: تدوین یادنامه‌ای برای استاد مرتضوی، از سال‌های دور و دراز آرزوی محققان برجسته و علاقه‌مندان فرهنگ و ادب ایران زمین بود، متاسفانه استاد در زمان حیات، با وجود درخواست بزرگان فرهنگ و ادب کشور برای تدوین یادنامه راضی نمی‌شدند.

طاهری‌خسروشاهی افزود: در پی درگذشت استاد در تیر ماه 1389، رئیس دانشگاه تبریز سیدمحمد تقی علوی، در طی یک جلسه به ضرورت تکریم و بزرگداشت دکتر مرتضوی به عنوان چهره برجسته فرهنگ و ادب ایران و اسلام تأکید کردند و اینجانب را مأمور انجام این کار کردند تا یادنامه‌ای برای استاد منتشر کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه چنانچه انتظار می‌رفت، با ارسال فراخوان‌های اختصاصی به چهره‌های ادبی کشور، دوستان و ارادتمندان ایشان از سراسر ایران و جهان به دعوتنامه‌ رئیس دانشگاه تبریز پاسخ دادند و با ارسال مقالات و خاطرات خود، موجبات نشر این یادنامه را فراهم آوردند.

طاهری‌خسروشاهی با بیان اینکه تدوین و انتشار یادنامه دکتر مرتضوی یک رویداد مهم فرهنگی در کشور است، گفت: این یادنامه از یک مقدمه و پنج بخش تشکیل شده، مقدمه در برگیرنده یادداشتی از رئیس دانشگاه تبریز و یادداشتی از اینجانب و نیز شامل روزشمار زندگی و فهرست تألیفات و آثار استاد است.

وی ادامه داد: بخش نخست با عنوان «اخوانیات» شامل خاطراتی از دوستان و شاگردان استاد است که از زوایای مختلف، حیات علمی و اجتماعی ایشان را بررسی کرده‌اند. از جمله مطالب این بخش می‌توان به بیان خاطرات از جلیل تجلیل، بهاءالدین خرمشاهی، اصغر دادبه، توفیق سبحانی، امین پاشا اجلالی و دیگر بزرگان نام برد.

طاهری خسروشاهی گفت: بخش دوم شامل هفت قطعه شعر است که شاعران معاصر کشور در تعظیم و بزرگداشت و مرثیه درگذشت دکتر مرتضوی سروده‌اند نظیر مفتون امینی، جمشید علیزاده و ... بخش سوم چنانچه شیوه مرسوم یادنامه‌هاست در برگیرنده مقالاتی در یکی از موضوعات وسیع ادبی است و توسط چهره‌های برجسته فرهنگ و ادب معاصر همانند مهدی محقق، غلامعلی حداد عادل، ژاله آموزگار، محمدرضا نصیری، محمدعلی موحد، محمود امید سالار، رشید عیوضی، حسن انوری و ... نگاشته شده است.

وی همچنین اظهار کرد: بخش چهارم، متن سخنرانی مرحوم بدیع‌الزمان فروزان‌فر تحت عنوان وظیفه دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز است که در سال 1327 انجام شده و بخش پایانی در برگیرنده اسناد مهمی از پرونده‌ پرسنلی استاد مرتضوی است.

طاهری‌خسروشاهی گفت: این اسناد که برای نخستین بار منتشر می‌شوند از حیث تاریخی و ادبی حائز اهمیت فراوانی هستند و در همین بخش تصاویر منتشر نشده‌ از استاد هم وجود دارد.

این پژوهشگر افزود: کار صفحه‌آرایی و حروفچینی کتاب در تبریز و البته تحت نظارت فرهنگستان زبان و ادب فارسی انجام شده و برای نخستین بار در کتاب‌های یادنامه، فهرست اعلام برای کتاب تنظیم شده تا جنبه تحقیقی و پژوهشی اثر حفظ شود.

طاهری خسروشاهی گفت: کتاب زیر چاپ است و شامل حدود 900 صفحه با بیش از 70 مقاله بوده و از سوی انتشارات ستوده تبریز برای نمایشگاه کتاب تهران منتشر خواهد شد.


نوشته شده در   سه شنبه 9 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode