ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 21 ارديبهشت 1403
جمعه 21 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 26 خرداد 1388     |     کد : 3173

انعقاد ازدواج(1)

شرايط مربوط به طرفين عقد به چند دسته تقسيم مي شوند ؟ ...

1 – شرايط مربوط به طرفين عقد به چند دسته تقسيم مي شوند ؟

الف ) شرايط مثبت                ب ) شرايط منفي

 

2 – شرايط مثبت را نام ببريد ؟

شرايط است که وجود آن براي درستي و صحت نکاح لازم است و عبارتند از :

1 – اختلاف جنس

2 – شرايط سن

3 – شرط اجازه پدر

4 – شرظ سلامت عقل

 

3 – شرط اجازه پدر را توضيح دهيد ؟

ازدواج دختري که هنوز شوهر نکرده اگر چه به سن بلوغ  هم رسيده باشد مشروط به اجازه پدر يا جد پدري اوست گر چه ازدواج يک زن و مرد بايد با قصد و رضايت و توافق آن دو صورت گيرد اما تاکيد قانون بر اجازه پدر يا جد پدري به واسطه عشق و علاقه اي است که والدين به فرزندان خود دارند . آنها به دليل تجربه و شناخت خود از زندگي و نيز به واسطه همبستگي افراد خانواده و ارتباط خوني و احساسي که نسبت به يکديگر دارند ، در مورد ازدواج فرزندان خود و انتخاب همسر از سوي آنان ، احساس مسئوليت مي کنند . از اين رو اجازه پدر از طرفي براي حمايت از دختر است و از طرف ديگر براي تاييد شخصي که به عنوان داماد خانواده ، پس از ازدواج عضوي از خانواده خواهد شد . اختيار پدر از نظر قانون ، محدود به مصلحت فرزند است و از اين جهت تفاوتي بين دختر و پسر صغير وجود ندارد .

 

 4 – سفيه کيست ؟ آيا ازدواج سفيه درست است ؟

از نظر قانوني ، افرادي را که قادر به اداره اموال خويش نيستند و به عبارت ديگر صلاح خويش را تشخيص نمي دهند و دست به معاملات غير عاقلانه مي زنند اصطلاحا « سفيه » مي گويند . حقوقدانان ازدواج سفيه را صحيح مي دانند و به قانون مدني استناد مي کنند  که در شرايط اهليت زوجين اشاره اي به لزوم رشد نکرده است و مي گويد عاقد بايد عاقل و بالغ و قاصد باشد . ليکن در توافق نسبت به مهر سفيه آزاد نيست و بايد با اجازه ولي يا قيم او باشد زيرا به طور مستقيم با اموال او ارتباط دارد و ميزان مهر نيز با رضاي زوجين معين مي شود نه حکم قانون .

 

5 – مشکلاتي را که بيمار رواني قبل و بعد از ازدواج ايجاد ميکند نام ببريد ؟

اول : اگر جنون و بيماري شخص مسلم باشد ازدواجش به علت نداشتن اراده صحيح درست نيست . حال اگر شخصي از وضعيت رواني شخص مجنون آگاهي داشته باشد و با وي ازدواج کند ، نمي تواند اعتراض کند .

دوم : ممکن است شخص ندانسته با کسي ازدواج کند که در زمان عقد ازدواج دچار جنون بوده است . در صورتي بيماري وي قابل معالجه نباشد . همسر شخص ديوانه مي تواند به دادگاه مراجعه و تقاضاي فسخ ازدواج کند .

سوم : اگر زن و مرد هنگام ازدواج عاقل باشند اما پس از ازدواج يکي از آنان دچار جنون شده در اينصورت بين حالتي که شوهر ديوانه شود و حالتي که زن ديوانه شود تفاوت وجود دارد . اگر شوهر پس از ازدواج ديوانه شود زن مي تواند به دادگاه مراجعه و درخواست « فسخ » ازدواج نمايد . دادگاه پس از بررسي در صورتي که جنون شوهر را مسلم و محرز تشخيص دهد ، راي فسخ ازدواج مي دهد . اما اگر زن دچار جنون شود چون اختيار طلاق با مرد است نيازي به فسخ ندارد و مرد مي تواند در دادگاه يکي از دلايل درخواست طلاق را جنون زن عنوان کند .

 

6 – شرايط منفي يا موانع عقد ازدواج را تعريف کنيد و آنها را نام ببريد ؟

موانع ازدواج را شرايط منفي ازدواج نيز مي نامند . شرايط منفي شرايط اجتماعي يا طبيعي موجود بين يک زن و مرد است که وجود آن شرايط مانع از ازدواج آن دو نفر است . اين موانع عبارتند از : خويشاوندي يا قرابت در حدود معين ، ممنوعيت ازدواج با زن شوهر دار يا زني که در عده شوهر قبلي است . عده زن ، ازدواج با زن سه طلاقه و نه طلاقه ، احرام ، کفر ، لعان ، ازدواج زن ايراني با تبعه خارجي و ...

 

7 – خوشاوندي چند گونه است ؟

خويشاوندي بر سه گونه است :

الف ) خويشاوندي نسبي

ب ) خويشاوندي سببي

ج ) خويشاوندي رضاعي

 

8 – دلايل ممنوعيت ازدواج با خويشان را توضيح دهيد ؟

دليل اول : عامل زيستي است که مربوط به ساختمان جسمي و روحي انسان است . امروزه اين عقيده وجود دارد که ازدواج کسانيکه از يک خون هستند منجر به ضعف نژاد مي شود .

دليل دوم : از نظر روحي ، علاقه و تمايل جنسي خويشان نزديک که دائما با هم زندگي مي کنند به قدري ضعيف است که ممکن است پس از مدتي به کلي از بين برود و اين امر با بقاي خانواده منافات دارد .

دليل سوم : به عقيده بشر دوستان و مصلحين براي اينکه دوستي و محبت بين مردم حکمفرما شود خانواده ها و اقوام مختلف بايد بيشتر با هم بياميزند و يکي از وسايل برقراري ارتباط و دوستي و محبت خويشاوندي و ديگري ازدواج است .

 

9 – خويشاوندي نسبي را تعريف کنيد ؟

خويشاوندي نسبي عبارت است از خويشاوندي که از تولد يکي از ديگري حاصل شود و يا دو نفر که از يک منشا بوجود آمده باشند .

 

10 – خويشاوندي سببي را تعريف کنيد ؟

خويشاوندي ، ممکن است ناشي از ازدواج باشد ، اين خويشاوندي را سببي مي گويند . کساني را که ازدواج با آنها به اين دليل ممنوع است محرمات سببي مي گويند .

 

11 – خويشاوندي رضايي را تعريف کنيد ؟

رضاع به معني شير خوردن است . خويشاوندي رضاعي يعني خويشاوندي که بين طفل شير خوار و زني که او را شير داده است و بين هر يک از آنها با خويشان ديگر پيدا مي شود .

 


نوشته شده در   سه شنبه 26 خرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode