ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 21 ارديبهشت 1403
جمعه 21 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 26 خرداد 1388     |     کد : 3164

مفهوم و اهميت خانواده

خانواده يک نهاد اجتماعي است و مفهوم آن در جوامع مختلف و در طول زندگي بشر ، همواره به يک شکل نبوده و پا به پاي تحول اجتماعي متحول شده است ...

1 – خانواده را تعريف کنيد و انواع آن را نام ببريد ؟

خانواده يک نهاد اجتماعي است و مفهوم آن در جوامع مختلف و در طول زندگي بشر ، همواره به يک شکل نبوده و پا به پاي تحول اجتماعي متحول شده است . از نظر جامعه شناسان خانواده مرکب از گروهي از افراد است که از طريق خون ، ازدواج يا فرزند خواندگي به يکديگر مربوط و منسوب بوده و براي مدتي طولاني و نامشخص با هم زندگي مي کنند . انواع خانواده عبارتند از : خانواده گسترده ، خانواده هسته اي ، خانواده پدر سالار ، خانواده مادر سالار و ...

 

2 – خانواده گسترده را تعريف کنيد ؟

به گروهي از افراد گفته مي شود که از يکديگر ارث مي برند . اين گروه عبارتند از شخص ، همسر او و خويشاوندان نسبي در جائيکه قانون مدني راجع به طبقات خويشاوندان نسبي صحبت مي کند . خانواده به اين مفهوم را مد نظر داشته است .

 

3 – خانواده هسته اي را تعريف کنيد ؟

عبارت است از زن و شوهر و فرزندان تحت سرپرستي آنها که معمولا با هم زندگي مي کنند و تحت رياست شوهر و پدر خانواده هستند . معيار تشکيل اين خانواده همان « رياست » يک شخص بر اعضاي آن است . رياست شوهر و پدر خانواده يک نوع وحدت و هماهنگي در امور خانواده و بين اعضاي آن ايجاد مي کند .

 

4 – مباني طبيعي و اخلاقي خانواده را توضيح دهيد ؟

خانواده قديمي ترين و در عين حال طبيعي ترين واحد اجتماعي است که مبنا و پايه هر اجتماع بزرگ تر است . مهمترين و ارزشمندترين نقش خانواده تامين محبت واقعي و عميق بين اعضاي خانواده است . همبستگي حقوقي و اخلاقي خانواده سبب مي شود که زن و مرد با قبول پيوند زناشويي مسووليت مراقبت و سرپرستي و حمايت از فرزندان خود را به عهده گرفته و آنان را در زماني که نياز به حمايت و ياري پدر و مادر دارند ، در اجتماع تنها و بي پناه رها نسازند . افرادي که از حمايت خانواده محرومند نه تنها از نظر عاطفي و اخلاقي دچار کمبود هستند بلکه در مقابل مشکلات فراوان خارج از خانواده تنها و بي يار مي مانند و همواره در معرض فساد و تباهي قرار دارند .

 

5 – نقش حمايتي دولت از خانواده را توضيح دهيد ؟

دولت قادر نيست جانشين خانواده شود و عشق و محبت و حمايت معنوي پدر و مادر را نثار کودک کند . ليکن در مواردي که کودکي به هر دليل بي سرپرست و تنها مانده است دولت موظف است با ايجاد سازمانهاي مجهز اقدام به سرپرستي و تعليم و تربيت کودکان بي سرپرست کند و با در اختيار قرار دادن امکانات لازم از تباهي آنان جلوگيري کند . اما وظيفه دولت حمايت و تقويت مباني خانواده است . دولت بايد از هرگونه اقدامي که کانون خانواده را متزلزل مي سازد خودداري کند .

  

6 – مباني اجتماعي خانواده را تعريف کنيد ؟

کودک پس از تولد براي مدت نسبتا طولاني تنها با جامعه کوچک خانواده در تماس است به همين دليل خانواده اولين وسيله انتقال ميراث فرهنگي به کودکان است که زنان و مردان فرداي کشورند . آداب و رسوم ، تشريفات ، اخلاق ، قانون و مقررات اجتماعي همه از راه تلقين و تقليد و دادن الگوي صحيح به کودک در خانواده آموزش داده مي شود . خانواده کودک را براي قبول مسوليت و جانشيني خود آماده و در نهايت او را اجتماعي مي سازد . بنابراين بايد خانواده ها را براي تامين سعادت فردي و اجتماعي ، نيرومند ساخت تا از آسيبهاي اجتماعي مصون بمانند و نقش سازندگي خود را بدون انحراف ايفا نمايند .

 

7 – مباني اقتصادي خانواده را تعريف کنيد ؟

خانواده از نظر اقتصادي نيز سهم مهمي در رشد و توسعه اقتصادي و بالا بردن بنيه مالي کشور دارد . يک خانواده کشاورز در عين حال که يک واحد توليدي است يعني محصولات و خدمات مورد نياز خود را فراهم ميکند با فروش محصولات خود در بازار نيازمنديهاي افراد ديگر را هم که قادر به کار کشاورزي نيستند تامين مي کند . خانواده ها با پس انداز سرمايه هاي کوچک خود نقش مهمي در گردش پول کشور بر عهده دارند . اشخاصي که ازدواج مي کنند و تشکيل خانواده مي دهند تمام نيروهاي خود را صرف کار و کوشش مي کنند تا زندگي خانواده خود را به بهترين وجه اداره کنند .

 


نوشته شده در   سه شنبه 26 خرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode