ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 20 خرداد 1388     |     کد : 3058

كودك نوپا بفرماييد سرميز غذا

حدود سن يك سالگي كودكان بايد كم‌كم براي 3 وعده غذايي، به همراه خانواده بر سر ميز غذا حضور يابند با اينكه او نصف يا بيشتر...

حدود سن يك سالگي كودكان بايد كم‌كم براي 3 وعده غذايي، به همراه خانواده بر سر ميز غذا حضور يابند

با اينكه او نصف يا بيشتر از نصف كالري روزانه خود را از شير مادر يا شير خشك دريافت مي‌كند،  غذاي معمول كه بر سر سفره آورده مي‌شود، در شكل‌گيري عادات غذايي او نقش خواهد داشت. اين زمان مناسبي است تا كيفيت غذايي كه خود و خانواده ميل مي‌كنيد را به دقت بررسي كنيد.

در زمان معرفي غذاي سفره خيلي نگران مقدار و تنوعي كه كودك قبول مي‌كند يا مقداري كه از آنها مي‌خورد، نباشيد.

سعي كنيد چربي‌ها، شكر و نمك را محدود كنيد. بيشتر از ميوه و سبزيجات تازه استفاده كنيد. به سمت گوشت كم چربي و نان‌هاي سبوس‌دار برويد و اين شروع خوب تغذيه‌اي فرزندتان را حفظ كنيد. با ورود كودكان به مرحله نوپابودن، شروع به خوردن غذاهاي معمولي خواهد كرد و اغلب كودكانِ شير خشكي در اين مرحله از شير گاو استفاده خواهند كرد، مگر اينكه به هر دليلي دچار آلرژي به آن باشند. (استفاده از شير مادر مي‌تواند تا 2سالگي ادامه پيدا كند و در شرايطي هم كه براي مادر و هم كودك مفيد تشخيص داده شود، مي‌توان اين زمان را طولاني‌تر كرد).

 از آنجايي كه كودكان براي رشد به چربي در رژيم غذايي احتياج دارند، لازم است كه تا 2سالگي از شير كامل بنوشند. سپس، اگر روند رشدشـان متناسب باشد، مي‌توانيد از شير كم چربي يا بدون چربي استفاده كنيد. در اين مرحله بايد به خاطر داشته باشيد كه رشد كودك در حال كند شدن است و 3وعده كوچك غذايي به همراه 2ميان وعده در هر روز، احتمالاً براي تامين سوخت فعال‌ترين نوپا هم كافي خواهد بود. مغذي‌ترين غذاهاي ممكن را سرو كنيد، اما توقع نداشته باشيد كه كودكتان در هر وعده كه سر ميز مي‌نشينـد يك وعده غذايي كامل بخورد. اين احتمال وجود دارد كه اگر غذا و ميان وعده مغذي به كودك ارائه شود، طي چند روز يا حتي يك هفته نيـاز‌هاي تغذيه‌اي خود را تامين كند.

 اجازه ندهيد كه كودكتان خود را با مواد غذايي بدون ارزش تغذيه‌اي و كالري‌دار سير كند، اما او را مجبور به خوردن چيزي كه نمي‌خواهد هم نكنيد. با اينكه در اين مرحله مي‌توانيد غذاهايي كه تا‌كنون ممنوعيت داشتند (مثل سير، بعضي ميوه‌ها، سفيده تخم مرغ) را ارائه كنيد، در همين حال نيز مراقب عكس‌العمل‌هاي آلرژيك هم باشيد.

شما همچنان بايد بر غذا خوردن كودك نظارت داشته باشيد چرا كه احتمال خفگي وجود دارد. در اين مقطع هنوز بايد از غذاهايي كه باعث خفگي مي‌شود، مثل ذرت بو داده، آب‌نبات‌هاي سفت، سوسيس، پاستيل، هويج قطعه‌قطعه شده، انگور، كشمش و مغزها اجتناب كنيد يا اين غذاها را به‌طور كامل خرد و ريز كنيد و يا صبر كنيد تا كودك كمي بزرگ‌تر شود.

 

كودكم بايد چه مقدار از غذاي سفره  را تغذيه كند؟

او هنوز بيشتر مواد مغذي مورد نياز خود را از شير مادر، شيرخشك يا شير كامل گاو دريافت مي‌كند. وقتي كه كودك عادت به خوردن غذا با قاشق كرد، مقدار كمي غذا

 (حدود يك چهارم وعده غذايي يك فرد بالغ) به او ارائه دهيد و درصورت تمايلش، به اين مقدار اضافه كنيد.

 به‌دنبال علائمي باشيد كه حاكي از اتمام خوردن كودك هستند: مانند بي‌علاقگي، برگرداندن سر، يا دور كردن غذا از خود و  او را مجبور به بيشتر خوردن نكنيد. در اين مقطع بايد پذيراي دوراني باشيد كه كودك در لحظه فقط يك نوع غذا را درخواست مي‌كند. اينكه كودك فقط يك نوع غذا را براي هر وعده غذايي درخواست كند يا براي مدت يك ماه اصرار به يك نوع خاص صبحانه داشته باشد، اصلاً چيز غيرعادي نيست.

 در همين حال نيز ممكن است كودكان نوپا در عرض يك لحظه در مورد چيزي كه براي خوردن خوب تشخيص مي‌دهند، تغيير عقيده دهند؛ مثلاً يك روز فرزندتان عاشق يك نوع غذاي خاص است و روز بعد همان غذاي خاص را به شكل سم مي‌بيند و نمي‌پذيرد. آرامش خود را حفظ كنيد، به معرفي غذاهاي مغذي جديد ادامه دهيد و به خاطر داشته باشيد كه روزي اين رفتارها پايان خواهد يافت.

دوباره تاكيد مي‌كنيم كه ممكن است كودك شما در اين سن، آنچه از نظر شما يك غذاي متعادل نام دارد را در هر وعده دريافت نكند، اما در طول زمان مواد مورد نياز براي سلامت خود را دريافت مي‌كند.

اكثر پزشكان توصيه مي‌كنند كه از يك سالگي به بعد شيشه را كنار بگذاريد. وقتي كه شما احساس آمادگي كرديد، مي‌توانيد كودك را از مرحله گرفتن سينه يا شيشه شير، مستقيماً به گرفتن ليوان مخصوص كودكان منتقل كنيد. ليواني بخريد كه دردار باشد و 2دسته بزرگ هم داشته باشد. ابتدا ليوان را با آب به فرزندان بدهيد و طريقه نوشيدن از ليوان را به او بياموزيد. ممكن است در مراحل اوليه به سرعت اين تغيير را قبول نكند، اما اگر شما شيشه شير را براي هميشه از جلوي چشم او برداريد و فقط ليوان را بدهيد، به سرعت پيام شما را دريافت خواهد كرد. هرگز اجازه ندهيد كه كودك با شيشه شير به خواب برود، اين مسئله احتمال بروز خرابي دندان‌ها و عفونت گوش را افزايش مي‌دهد.

 

كالري مورد نياز فرزندم چقدر است؟

در اين مقطع نياز كالريك نوپاي شما در حال كند شدن است. حدود 1000 كالري در روز كه بين 3وعده غذايي اصلي و 2ميان وعده تقسيم مي‌شود براي تغذيه مناسب كودك بايد كافي باشد. بيشتر كودكان شير خشكي در اين سن از شير گاو استفاده مي‌كنند و بسياري از كودكاني كه از شير مادر تغذيه مي‌كنند (نه همه آنها) از شير گرفته مي‌شوند. اين بدان معناست كه در اين مرحله معرفي غذاهاي سالم به كودك از اهميت بيشتري برخوردار است. در اين مرحله نه تنها غذاي سفره، اساس و عمده غذاي او را تامين مي‌كند  بلكه او در حال آموختن عادات غذايي است كه در سال‌هاي متمادي با او همراه خواهند بود.

 انتخاب‌هاي خوب در اين مقطع اين احتمال را افزايش خواهد داد كه در مراحل بعدي او انتخاب‌هاي بهتري را به تنهايي انجام دهد.

 

آيا وزن كودكم مناسب است؟

براي نوزادان، كودكان نوپا و كودكان سنين بالاتر طيف وسيعي از وزن‌هاي نرمال و عادي وجود دارد. پزشك كودكتان رشد او را روي يك نمودار ثبت كرده و با مقدار متوسط مقايسه مي‌كند  حتي اگر وزن كودك شما در بالاترين يا پايين‌ترين نقطه نمودار قرار گيرد، هنوز ممكن است كه او سالم و عادي باشد.

اگر فرزندتان بي‌حال و بي‌انرژي به‌نظر مي‌رسد، اگر به‌نظر مي‌آيد كه در ساير زمينه‌ها خوب پيشرفت نمي‌كند، يا اگر نگران هستيد كه خيلي سريع يا خيلي كند وزن مي‌گيرد، با پزشك او مشورت كنيد.

 

طلوع ملاباشي

همشهري انلاين

 

 


نوشته شده در   چهارشنبه 20 خرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode