ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 7 آذر 1390     |     کد : 29013

موزه محرم میزبان عزاداران حسینی است

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: امسال نیز همانند سال‌های گذشته، برخی هیئت‌های عزاداری محلات قدیمی تبریز در موزه محرم عزاداری می‌کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: امسال نیز همانند سال‌های گذشته، برخی هیئت‌های عزاداری محلات قدیمی تبریز در موزه محرم عزاداری می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، تراب محمدی اظهار کرد: هیئت‌های عزاداری محلات بازار، راسته کوچه و شتربان مراسم سینه‌زنی و عزاداری ایام محرم را در این موزه برگزار می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: خانه دکتر ابوالقاسم خان صحتی که از سال 87 توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به‌عنوان موزه محرم نامگذاری شده مانند رسم قدیمی 94 ساله پذیرای عزاداران حسینی خواهد بود.
محمدی افزود: طبقه زیرین موزه محرم توسط سازمان میراث فرهنگی طی چهار سال اخیر برای برگزاری مراسم محرم خانواده صحتی آماده شده است، که طی این ایام از ساعت شش صبح تا 9 صبح عزاداران به انجام مراسم سوگواری خواهند پرداخت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی ادامه داد: چهار روحانی نیز طی چهار روز مجالس تعزیه‌خوانی و وعظ و سوگ امام حسین(ع) داشته و به روضه‌خوانی می‌پردازند.
محمدی مراسم ماه محرم را نماد شجاعت و پایداری و از جان گذشتگی دانست و گفت: در این موزه بخشی از نماد و نشانه‌های نمادین مراسم و آیین‌های ماه محرم در اقصی نقاط آذربایجان شرقی به نمایش گذاشته شده است.
وی تصریح کرد: مراسم محرم در کنش متقابل خود با مجموعه فرهنگ، عناصر نمادین آن را به خود گرفته و آنها را از اندیشه پیشگام شیعه سرشار ساخته و باز به فرهنگ و فرهنگ مردم پس داده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی هدف از تشکیل موزه محرم را نمایش همیشگی جاذبه‌های مادی و نمادین محرم دانست و گفت: به طوری‌که این نمادها تنها و تنها در موسم عزاداری به کار گرفته می‌شوند و باقیمانده سال را در علم خانه‌ها و انباری‌های تکایا و مساجد پرده‌نشین می‌شوند.
محمدی یادآور شد: موزه محرم تبریز از بدو تاسیس تاکنون رایگان بوده و در ایام محرم نیز بدون تغییر روال کاری از ساعت هشت صبح تا سه بعد از ظهر پذیرای بازدیدکنندگان و عزاداران امام حسین (ع) خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: خانه صحتی که از سوی این خانواده برای ایجاد موزه محرم در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته 409 مترمربع مساحت دارد و در سه طبقه احداث شده است و در زمان حیات مرحوم دکتر ابوالقاسم صحتی و اوایل دوره پهلوی در ماه محرم به‌عنوان حسینیه مورد استفاده هیئت عزاداری محله راسته کوچه قرار می‌گرفت.
محمدی خاطرنشان کرد: این خانه در تاریخ 1378 تحت شماره 2336 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و متعاقب آن عملیات مرمت و استحکام بخشی بنا به اجرا درآمده و پس از تجهیز به‌عنوان موزه مردم شناسی محرم در سال 1387 افتتاح شده است.


نوشته شده در   دوشنبه 7 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode