ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 9 خرداد 1388     |     کد : 2843

علوم ميزبان و ميهمان

دو دسته آيات درباره علم و جهل انسان هست: برخي آفرينش بشر را همراه سرمايه‏هاي علمي مي‏داند و بعضي بشر را هنگام آفريده شدن جاهل مي‏داند كه به تدريج از ...

 دو دسته آيات درباره علم و جهل انسان هست: برخي آفرينش بشر را همراه سرمايه‏هاي علمي مي‏داند و بعضي بشر را هنگام آفريده شدن جاهل مي‏داند كه به تدريج از جهل به سوي علم مي‏رود. مضمون دسته نخست، ناظر به علوم و معارف الهي و اصول ارزشي نظير خداشناسي، معادشناسي، شناخت فضايل و... است و سخن افلاطون مبني بر تذكّري بودن علوم در اين باره است، هرچند جريان تقدّم روح بر بدن با مبناي «جسمانيّة الحدوث و روحانية البقاء»

هماهنگ نيست. دسته دوم درباره دانشهايي چون علوم تجربي، رياضي و... است كه محصول كاوشهاي بشري و مهمان روح آدمي است و اثبات صحّت رأي افلاطون درباره اين علوم دشوار است.

قرآن كريم علوم ذاتي، فطري و حضوري را ميزبان و صاحب اصلي جان انسان مي‏داند و علوم كسبي و حصولي را كه از عوارض بشري است و سابقه و لاحقه عدم دارد، مهمان نفس او مي‏شمارد؛ مگر آنكه علوم كسبي در روند ادراك به امامت عقل نظري كه از قواي فطري بينش انسان است ادراك شود، كه در اين صورت، هماهنگ با علوم فطري و به تبع آن، ثابت و جاودان خواهد شد.

علومي كه از عوارض روح آدمي است و مهمان نفس بشر به شمار مي‏رود، از راه اكتساب و تحصيل به دست مي‏آيد؛ مانند دانش پزشكي، مهندسي و... از علوم بشري و زير مجموعه آنها كه هيچ يك در نهاد انسان ذخيره نشده و درباره آنها آگاهي قبلي وجود نداشته، بلكه بشر به تدريج آنها را تحصيل كرده است و در مقطع پاياني عمر نيز شايد آنها را از دست بدهد.

قرآن كريم درباره عدم سابقه اين علوم به جهل نوزاد اشاره مي‏فرمايد: ﴿واللّهُ اَخرَجَكُم مِن بُطُونِ اُمَّهتِكُم لاتَعلَمونَ شيءاً﴾(1) كلمه «شيئاً» كه در اصطلاح ادبي، نكره در سياق نفي است و افاده عموم مي‏كند، دلالت دارد كه نوزاد هيچ شيئي از اين علوم عادي و بشري را نمي‏داند و همه را از راه چشم و گوش و عقل فرا مي‏گيرد: ﴿وجَعَلَ لَكُمُ السَّمعَ والاَبصرَ والاَفءدَةَ لَعَلَّكُم تَشكُرون﴾(2)، پس هيچ كس همزاد با هيچ علم بشري به دنيا نيامده است.

درباره سرانجام اين علوم بشري نيز مي‏فرمايد: ﴿ومِنكُم مَن يُرَدُّ اِلي اَرذَلِ العُمُرِ لِكَي لا يَعلَمَ بَعدَ عِلمٍ شيءاً﴾(3)؛ يعني بعضي پيران دانسته‏هاي خود را فراموش مي‏كنند. اينجا نيز كلمه «شيئاً» نكره در سياق نفي است و دلالت دارد كه ذرّه‏اي از آنچه در همه عمر به دست آورده‏اند، در حافظه علمي برخي از آنان نمي‏ماند.

دانشي كه به علم حصولي و وجود ذهني پديد آمده است، اگر به لحاظ وجودي با حقيقت و جان عالم متّحد نشده باشد و در حدّ وصف حال نفساني او باشد، با برخي بيماريها و پديد آمدن بعضي از عوارض جسماني زوال‏پذير است؛ مثلاً حادثه توانفرساي مرگ، چنان قوي است كه بسياري از بديهيات دانش حصولي را نيز از ياد مي‏برد. به همين دليل نيز بسياري در شب اوّل قبر از پاسخ به پرسشهاي ابتدايي ديني نظير سؤال از خدا و پيامبر و دين او باز مي‏مانند. البته كساني كه اين معارف فطري را پاس مي‏دارند، كاملاً نسبت به آنها حضور ذهن دارند.

آن كه علوم تحصيلي را با جان و گوهر هستي خود پيوند مي‏زند، برپايه «من حفظ من أُمّتي أربعين حديثاً ممّا يحتاجون إليه من أمر دينهم، بعثه الله يوم القيامة فقيهاً عالماً»(4) در قيامت فقيه مبعوث مي‏شود، زيرا او اين دانش را با خود به برزخ مي‏برد و در قيامت نيز عالم محشور مي‏شود و اذن شفاعت ديگران را نيز مي‏يابد.

برخي علم را كه حسنه‏اي الهي است، به برزخ و قيامت مي‏برند؛ يعني نه تنها فعل نيكو در دنيا انجام مي‏دهند، بلكه با «حسنه» از حوادث مرگ

مي‏گذرند و در معاد با حسنات دنيايي خود همراه مي‏شوند كه در آنجا چندين برابر پاداش مي‏گيرند: ﴿مَن جاءَ بِالحَسَنَةِ فَلَهُ عَشرُ اَمثالِها﴾(5)؛ امّا هر كه علم را تنها خرج نام و نان كند و دانش با هستي او وحدت و يگانگي نيابد، در قيامت به تباهي و هلاكت كرده‏هايش پي خواهد برد: ﴿فَاُولئِكَ حَبِطَت اَعملُهُم﴾.(6)

 

1.سوره نحل، آيه 78.

2.همان.

3.سوره نحل، آيه 70.

4.بحار الأنوار، ج2، ص153.

5.سوره انعام، آيه 160.

6.سوره بقره، آيه 217.

تفسير انسان به انسان، ص173-176


نوشته شده در   شنبه 9 خرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode