ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 16 شهريور 1390     |     کد : 24998

بستن كمربند براي مسافران اتوبوس الزامي شد

بستن كمربند براي مسافران اتوبوس الزامي شد ...

در تصادفات عيد فطر امسال 104 نفر جان خود را از دست دادند
بستن كمربند براي مسافران اتوبوس الزامي شد
با سپري شدن نيمي از شهريور و آغاز شمارش معكوس براي پايان تعطيلات تابستاني، سفرهاي جاده‌اي اين روزها به اوج خود رسيده است و همين موضوع ترافيك سنگين اما رواني را در اكثر جاده‌هاي كشور رقم زده است.

در چنين شرايطي مرگ 104 نفر از هموطنانمان آن هم فقط در تعطيلات عيد فطر امسال ضمن اين‌كه موجب نگراني مسوولان راهور شده است آنها را بر آن داشته كه نظارت بر تردد خودروها در جاده‌ها، رعايت قوانين و مقررات رانندگي و برخورد سختگيرانه با رانندگان متخلف را جدي‌تر دنبال كنند.

بر همين اساس، پليس مصمم است در مدت باقيمانده از تابستان امسال كه سفرهاي برون‌شهري به اوج خود رسيده است براي جلوگيري از افزايش تصادفات جرحي و فوتي در جاده‌ها ضمن كنترل تردد خودروهاي شخصي، نظارت بيشتري بر عملكرد رانندگان وسايل نقليه عمومي در جاد‌ه‌ها كه جان ده‌ها نفر از مسافران در دست آنهاست، داشته باشد.

الزامي شدن بستن كمربند ايمني براي رانندگان وسايل نقليه عمومي و تمام مسافران آنها در جاده‌ها، سوار نكردن مسافران بين راهي به منظور حفظ امنيت جاني و مالي مسافران داخل اتوبوس‌ها و حضور بازرسان نامحسوس داخل اتوبوس‌ها از جمله اقداماتي است كه پليس راه در مهلت باقيمانده از تابستان امسال در اجراي آنها جدي است.

به گزارش «جام‌جم»، فرمانده پليس راه كشور در نشست خبري روز گذشته گفت: از ابتداي شهريور امسال بستن كمربند ايمني براي تمامي سرنشينان اتوبوس الزامي شده است و برابر ابلاغيه پليس‌راه، پاسگاه‌هاي سراسر كشور به هيچ عنوان اجازه تردد به اتوبوسي را كه تمامي سرنشينان آن كمربند نبندند، نخواهد داد.

سرهنگ محمدرضا مهماندار افزود: از اين پس براي حفظ امنيت جاني و مالي مسافران، رانندگان اتوبوس‌ها حق ندارند در طول مسيرشان مسافري را سوار كنند و اسامي مسافران بايد با صورت وضعيت اتوبوس مطابقت داشته باشد.

وي خاطر نشان كرد: امسال نيز چون سال‌هاي گذشته بازرسان نامحسوس در شكل مسافر عادي سوار اتوبوس‌ها خواهند شد و در صورت بروز تخلف، علاوه بر برخورد با راننده با شركت‌هاي متخلف كه اين رانندگان زير نظر آنها فعاليت مي‌كنند نيز برخورد خواهد شد.

به گفته سرهنگ مهماندار بر اساس قانون، همچنان رانندگان داراي گواهينامه‌هاي ب1 موقت در يك سال اول اجازه رانندگي را ندارند و در صورت مشاهده اين تخلف، گواهينامه ضبط و راننده براي سير مراحل دريافت مجدد گواهينامه به آموزشگاه‌ها معرفي مي‌شود.

مرگ 104 نفر در تعطيلات اخير

در تعطيلات 3 روزه عيد فطر (از چهارشنبه تا جمعه) 74فقره تصادف منجر به فوت رخ داده كه مرگ 104 نفر را در پي داشته است.همچنين در اين مدت 456 فقره تصادف منجر به جرح نيز رخ داده كه در آن 769 نفر آسيب ديده‌اند.

در تعطيلات عيد فطر امسال به طور متوسط هر ساعت 45خودرو توقيف شد و در مجموع 700 هزار نمره منفي براي رانندگان متخلف ثبت شده است.

سرهنگ مهماندار با ارائه اين آمار به وضعيت تخلفات در تعطيلات عيد فطر امسال نيز اشاره كرد و گفت: در اين تعطيلات 3226 دستگاه خودرو به دليل انجام 2 تخلف همزمان و همچنين 2037 دستگاه موتورسيكلت نيز توقيف شدند و 192 جلد گواهينامه نيز ضبط شده است.به گفته وي، خودروهاي توقيفي از يك تا 72 ساعت در توقيف مانده‌اند.

سرهنگ مهماندار تصريح كرد: در اين مدت براي 18 هزار و 800 خودرو نيز به دليل نبستن كمربند توسط سرنشينان عقب برگ جريمه صادر شد و 66 هزار و 413 خودرو به دليل نبستن كمربند توسط سرنشينان عقب تذكر دريافت كرده‌اند.

فرمانده پليس راه كشور با بيان اين‌كه در تعطيلات عيدفطر امسال حدود 700 هزار نمره منفي براي رانندگان ثبت شده كه 53هزار نمره منفي براي سرعت غيرمجاز بوده است، تصريح كرد: 2000 راننده‌اي كه در تعطيلات اخير در محورهاي هراز و چالوس سرعت غيرمجاز و انحراف به چپ و راست داشته‌اند، ضمن ثبت نمره منفي منتظر باشند تا برايشان قبض جريمه ارسال شود.

سرهنگ مهماندار افزود: بر اساس اطلاعات دوربين‌هاي نظارتي در تعطيلات اخير 20 هزار برگ جريمه براي انحراف به چپ و سبقت غيرمجاز صادر شده كه از اين تعداد حدود 2000مورد تخلف در محورهاي هراز و چالوس ثبت شده‌است.

به گفته وي بر اساس قانون براي رانندگان خودروهاي شخصي كه اقدام به سبقت غيرمجاز از سمت راست يا چپ مي‌كنند 5 نمره منفي و براي رانندگان خودروهاي عمومي 10نمره منفي در نظر گرفته شده است.

سرعت و سبقت؛ خط قرمز پليس

خط قرمز پليس در مرحله دوم سفرهاي تابستاني براي برخورد با رانندگان متخلف در جاده‌ها، سبقت و سرعت غيرمجاز است.

اين تاكيد صريح فرمانده پليس راه كشور خطاب به رانندگان در سفرهاي تابستاني امسال است. سرهنگ مهماندار خطاب به رانندگاني كه در سفرهاي چند روز اخير مرتكب تخلفاتي مانند سبقت غيرمجاز، انحراف به چپ و راست و تردد در شانه خاكي شدند، گفت كه منتظر دريافت برگ جريمه‌شان باشند.مهماندار اين را هم گفت كه از ابتداي تابستان امسال در جاده‌هاي برون‌شهري تاكنون 487 هزار و 384 فقره برگه جريمه براي نبستن كمربند ايمني صندلي عقب صادر شده است.

توقيف 65 هزار خودرو در طول تابستان

ماموران پليس راه از ابتداي تابستان تاكنون خودروي 65 هزار راننده متخلف و 60 هزار دستگاه موتورسيكلت را در جاده‌هاي كشور توقيف و روانه پاركينگ كرده‌اند، ضمن اين‌كه در اين مدت گواهينامه 5078 راننده متخلف توقيف شده است.

به گفته رئيس پليس راه كشور همچنين از ابتداي تابستان تاكنون براي 3815 خودرو كه 50 كيلومتر بالاتر از حد مجاز سرعت داشته‌اند نيز ضمن صدور قبض جريمه نمره منفي ثبت شده است.وي با بيان اين‌كه عدم توجه به جلو با 7‌/‌26 درصد از آغاز طرح تابستانه تاكنون در صدر بيشترين علل بروز تصادفات برون‌شهري قرار دارد، گفت: تخطي از سرعت مطمئنه با 4‌/‌22درصد، انحراف و تجاوز به چپ با 5‌/‌19 درصد، عدم رعايت حق تقدم با 2‌/‌16 درصد و خستگي و خواب‌آلودگي با 7 درصد در صدر مهم‌ترين علل بروز تصادفات برون‌شهري بوده است.

سرهنگ مهماندار اين را هم گفت كه 6‌/‌34 درصد تصادفات تابستان امسال از نوع واژگوني خودرو بوده است.

به گفته فرمانده پليس راه كشور، موتورسيكلت‌ها با3‌/‌24درصد، وسايل نقليه باري با 8‌/‌11 درصد، عابران پياده با 2‌/‌6درصد و خودروهاي مسافربري عمومي با 7‌/‌1 درصد بيشترين سهم در تصادفات برون‌شهري را داشته‌اند.

توقيف بنز با 208 كيلومتر سرعت

سرهنگ مهماندار همچنين از ثبت بيشترين سرعت براي يك خودروي بنز در طرح تابستاني امسال در مسير اصفهان به شيراز خبر داد و گفت: دوربين‌هاي ثبت سرعت، سرعت‌ اين خودروي بنز را 208 كيلومتر بر ساعت محاسبه كردند كه ماموران پليس راه خودروي مورد نظر را توقيف و براي راننده نيز نمره منفي ثبت شد.

تهراني‌ها 4 برابر ديگران نمره منفي گرفتند

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران نيز در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين‌كه رانندگان تهراني 4 برابر رانندگان كل كشور نمره منفي دريافت كرده‌اند، گفت: از آغاز اجراي قانون جديد راهنمايي و رانندگي 252 هزار و 490 نمره منفي به رانندگان متخلف تهراني تعلق گرفته است.

سردار حسين رحيمي از كاهش 8 درصدي تصادفات عابرين پياده خبر داد و گفت: ماموران راهنمايي و رانندگي به صورت ويژه گذرگاه‌هاي عابرين پياده را تحت كنترل قرار داده و كاناليزه كردن تردد عابران در طول و عرض خيابان موجب كاهش 8 درصدي تصادفات عابران شده است.

وي با اشاره به بازه زماني وقوع تصادفات در پايتخت با بيان اين‌كه 3‌/‌27 درصد تصادفات در ساعات 16 تا 20 اتفاق مي‌افتد، گفت: بيشترين تصادفات در شهر تهران با رقم 5‌/‌30 درصد در روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه رخ مي‌دهد.

تردد كاميون، اتوبوس و موتور در تونل توحيد ممنوع

رئيس پليس راهور تهران در خصوص تمهيدات ويژه‌اي كه براي كنترل تصادفات در تونل توحيد به اجرا گذاشته شده است با بيان اين‌كه ميزان تصادفات در اين تونل در 5 ماهه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل 48 درصد كاهش داشته است، گفت: از روز گذشته تردد هرگونه كاميون، اتوبوس و موتورسيكلت از داخل تونل توحيد ممنوع شده است.

به گفته سردار رحيمي، در مبادي ورودي تونل توحيد تابلوي راهنما نصب و نيروهاي پليس مستقر شده‌اند و در صورتي كه موتور، كاميون و اتوبوس از داخل تونل توحيد عبور كند ماموران نيروي پليس راهنمايي و رانندگي كه در خروجي تونل توحيد مستقر هستند با اين رانندگان متخلف برخورد مي‌كنند.

رئيس پليس راهور تهران افزود: بر اساس تصميم‌گيري‌هاي صورت گرفته از اين پس رانندگاني كه تصادف خسارتي داشته و ميزان خسارت آنها زير 5‌/‌1 ميليون تومان باشد و نياز به كروكي پليس داشته باشند، مي‌توانند در صورت توافق طرفين به نزديك‌ترين اداره راهنمايي و رانندگي مراجعه كرده و كارشناسان تصادفات راهنمايي و رانندگي پايتخت در اداره تصادفات نسبت به كشيدن كروكي اقدام كنند.به گفته سردار رحيمي، اين مصوبه تنها تصادفات منجر به خسارت را شامل مي‌شود و تصادفات منجر به جرح يا فوت را پوشش نمي‌دهد.

پوران محمدي ‌/‌ گروه جامعه




نوشته شده در   چهارشنبه 16 شهريور 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode