ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 3 شهريور 1390     |     کد : 24410

رهبر معظم انقلاب اسلامي: روز قدس امسال با عظمت‌تر برگزار خواهد شد

در چهارمين ديدار رمضاني رهبر معظم انقلاب با نخبگان كشور، صدها نفر از استادان و اعضاي هيات‌هاي علمي دانشگاه‌ها، عصر ديروز در ديدار با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، به تبادل نظر درباره مسائل دانشگاهي، علمي، پژوهشي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي پرداختند.

در چهارمين ديدار رمضاني رهبر معظم انقلاب با نخبگان كشور، صدها نفر از استادان و اعضاي هيات‌هاي علمي دانشگاه‌ها، عصر ديروز در ديدار با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، به تبادل نظر درباره مسائل دانشگاهي، علمي، پژوهشي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي پرداختند.

در هفته‌هاي اخير نيز دانشجويان «شعرا و اديبان» و فعالان اقتصادي در جلسات جداگانه با ايشان ديدار و گفت‌وگو كرده بودند.
در آغاز جلسه عصر ديروز، 14نفر از اعضاي هيات‌هاي علمي دانشگاه‌ها، بيش از 2 ساعت، درباره مسائل مختلف اعلام نظرو پيشنهادها، انتقادها و راه حل‌هاي خود را مطرح كردند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي پس از شنيدن و تأمل در سخنان استادان دانشگاه، سخنان مهمي در زمينه پيشرفت علمي كشور و نقش دانشگاه‌ها و همچنين اهميت روز قدس بيان كردند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به نزديك بودن روز قدس افزودند: روز قدس يك روز بين‌المللي اسلامي و روز بزرگ و مهمي است كه ملت ايران و ديگر ملت‌هاي مسلمان، حرف حقي را كه استكبار حداقل 60 سال براي خاموش كردن آن سرمايه‌گذاري كرده بود، فرياد مي‌كنند.

ايشان تأكيد كردند: تشكيل نظام جمهوري اسلامي در ايران و اعلام روز قدس و تبديل سفارت رژيم صهيونيستي در تهران به سفارت فلسطين، حركت تهاجمي بود كه در مقابل توطئه 60 ساله استعمار براي محو فلسطين از نقشه جغرافياي جهان، ايستاد.

رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: روز قدس پشتوانه امنيت كشور نيز است و هر ايراني كه روز قدس به خيابان مي‌آيد، در واقع به امنيت كشور و ملت و حفظ دستاوردهاي انقلاب كمك كرده است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: به لطف خداوند امسال نيز روز قدس در كشور و در كشورهاي اسلامي با عظمت تر برگزار خواهد شد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين در سخنان خود پيشرفت‌هاي علمي را از اركان و ستون‌هاي اصلي ايستادگي باشكوه و پر عظمت ملت ايران در مقابل جبهه استكبار خواندند و تأكيد كردند: اين پيشرفت‌هاي علمي كه به ملت بزرگ ايران، اعتماد به نفس، سربلندي، قوت اراده و شجاعت استقامت بخشيده است، مرهون دانشگاه و دانشگاهيان است.

رهبر انقلاب با اشاره به تهديدهاي مستمر نظامي، امنيتي، اجتماعي و سياسي دشمنان، ترور دانشمندان كشور، تحريم ايران و تلاش سلطه جويان براي فتنه‌انگيزي در داخل و وادار كردن نظام اسلامي به تعظيم در مقابل نظام سلطه افزودند: ملت ايران در مقابل جبهه دشمنان، با كمال قدرت و استقامت ايستاده است و به پشتوانه پيشرفت‌هاي علمي و عملي كشور به سلطه‌طلبان و زياده خواهان جهاني، قاطعانه «نه» گفته است.

ايشان دانشگاه را مبدأ پيشرفت‌هاي علمي و عزت و آبروي ملت ايران خواندند و تأكيد كردند: دشمن بدون ترديد از اين مركز مهم قدرت افزايي ايران غافل نيست و غافل نخواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامي علم‌زدايي و دين‌زدايي از دانشگاه‌ها را 2 هدف اصلي جبهه سلطه‌گران دانستند و در تشريح روش‌هاي علم‌زدايي افزودند: ترور دانشمندان ايران از جمله اين روش‌هاست، اما روش اصلي و پيچيده دشمن اين است كه دانشجو، استاد و دانشگاه را به كارهاي غيرعلمي سرگرم كند تا آرزوي ملي ايرانيان، يعني شكوفايي علمي تحقق نيابد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تلاش بي‌وقفه و پرشتاب براي پركردن فاصله علمي كشور با قافله علم و دانش را كاملا ضروري خواندند و تأكيد كردند: بايد به نهضت علمي، روح تازه‌اي بدميم و همه ظرفيت‌هاي دانشگاهي و تمامي استادان و دانشجويان براي جهش علمي كشور، وارد اين ميدان سرنوشت‌ساز شوند.

ايشان در همين زمينه، نقشه جامع علمي را ترسيم‌كننده منظومه علمي مورد نياز كشور برشمردند و افزودند: بايد با تكيه بر علم نافع، ميان نيازهاي كشور و فعاليت بخش‌هاي مختلف علمي، هماهنگي ايجاد شود.

گسترش فرهنگ نوآوري به ظرفيت چند ميليوني استاد و دانشجو، تشكيل منظومه كامل علمي، تلاش برنامه ريزي شده براي اجراي نقشه جامع علمي و دخالت دادن حقيقي و نه تشريفاتي دانشگاه‌ها در حل مسائل كشور از ديگر نكاتي بود كه رهبر انقلاب در بحث پيشرفت علمي كشور مطرح كردند.

ايشان توجه به چرخه ايده علمي تا مصرف را نيز بسيار مهم دانستند و افزودند: دولت و دانشگاه‌ها با همكاري متقابل، روند شكل‌گيري ايده در ذهن نخبگان تا تبديل آن به علم و سپس فناوري و بعد صنعت را سازمان دهي كنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي پس از تبيين ابعاد نقشه دشمن براي علم زدايي از دانشگاه‌ها به هدف دوم جبهه استكبار يعني دين‌زدايي از مراكز علمي پرداختند.

ايشان خاطرنشان كردند: ملت ايران خوشبختي واقعي و امنيت حقيقي و معنوي مي‌خواهد و تحقق اين هدف بسيار مهم بدون علم يا با علمِ بدون دين ممكن نيست بنابراين جامعه و در رأس آن دانشگاه بايد به معناي حقيقي متدين باشد.

رهبر انقلاب اسلامي براي جلوگيري از برداشت ظاهري و سطحي از تعبير دانشگاه متدين و ديني تأكيد كردند: دانشگاه متدين يعني دانشگاهي كه از معرفت عميق ديني، ايمان عميق و باور ژرف از دين و معارف ديني برخوردار باشد كه در اين زمينه نقش استادان، بسيار مهم است.حضرت آيت‌الله خامنه‌اي دانشجويان را زمامداران فكر و علم و آينده كشور خواندند و خاطرنشان كردند: سلطه گران مي‌خواهند نسل جوان دانشجو را به بي ايماني، ولنگاري عقيدتي و هرزه پويي ذهني سوق دهند كه وظيفه همه بويژه استادان دانشگاه‌هاست كه با اين طرح شوم، مقابله كنند.

رهبر انقلاب اسلامي دانشمندان جوان و متدين را بن بست شكنان پيشرفت‌هاي به‌دست آمده برشمردند و خاطرنشان كردند: جوانان متدين ما در عرصه‌هاي صنايع دفاعي، سلول‌هاي بنيادي، انرژي هسته اي، هوا فضا، ابررايانه‌ها و ديگر عرصه‌ها بسيار خوش درخشيده‌اند و با كمك ديگر دانشمندان كشور را به پيش مي‌برند.

رهبر انقلاب اسلامي با اظهار خرسندي فراوان از ديدار با نخبگان علمي و دانشگاهي كشور، مطالب ارائه شده در اين ديدار را بسيار پرمغز و سنجيده خواندند و افزودند: در ميان مطالبي كه در اين جلسه مطرح شد، حرف‌هاي نو و پيشنهادهاي جالبي نيز وجود داشت كه در مجموع نشان دهنده گرايش برگزيدگان علمي و دانشگاهي براي ارائه فكر و انديشه است.

ايشان با اشاره به سخنان يكي از استادان دانشگاه درخصوص خلأ نهاد آينده نگر در كشور، افزودند: هدف از برگزاري نشست‌هاي انديشه‌هاي راهبردي، پركردن اين خلأ است و بايد پيرو اين نشست‌ها، كارهاي بزرگي با همكاري اهل فكر انجام شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تأكيد كردند: يكي از نيازهاي كنوني جامعه برگزاري جلساتي با حضور افراد برگزيده و صاحب انديشه و طرح ديدگاه‌ها و افكار آنان در سطح جامعه است، تا اين انديشه‌ها به تدريج به گفتمان عمومي جامعه تبديل شوند.رهبر انقلاب اسلامي يكي از مسائل ضروري و مهم براي جامعه دانشگاهي بويژه استادان و همچنين حوزويان را آشنايي با واقعيات كشور و داشتن اطلاعات و تحليل صحيح از شرايط كشور دانستند و افزودند: رسانه‌هاي ديداري و شنيداري بيگانه، حجم انبوهي از اطلاعات و تحليل‌هاي معيوب، ناقص و غيرواقعي را پمپاژ مي‌كنند كه اگر دانشگاهيان و حوزويان، داراي اطلاعات واقعي نباشند، ممكن است تحت تأثير اين تحليل‌هاي مسموم قرار گيرند.حضرت آيت‌الله خامنه‌اي يكي از راه‌هاي مطلع شدن دانشگاهيان از واقعيات كشور را حضور مستمر مسوولان در دانشگاه‌ها برشمردند و تأكيد كردند: مسوولان بايد با مجامع دانشگاهي و اساتيد محترم جلسات پرسش و پاسخ بگذارند و ضمن پذيرفتن انتقادهاي دلسوزانه، از ديدگاه‌هاي صاحبنظران و نخبگان علمي نيز استفاده كنند.

رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: مسوولان بايد انتقادهاي عالمانه و سازنده و تند و تيز نخبگان را بپذيرند و آن‌را مخالفت با نظام تعبير نكنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: حتي بسياري از انتقادهاي گزنده نيز از روي دلسوزي است و مسوولان بايد قدردان نخبگان و صاحبنظراني باشند كه چنين انتقادهاي دلسوزانه‌اي را مطرح مي‌كنند.

ايشان در عين حال به دانشگاهيان و استادان توصيه كردند: در انتقادها، مرز ميان انتقاد سازنده و تخريب رعايت شود و سخنان به گونه‌اي نباشد كه جدول دشمن را كامل كند و زمينه گسترش بدبيني در جامعه را فراهم آورد.

رهبر انقلاب اسلامي يكي ديگر از نكات ضروري براي دانشگاهيان و استادان را آگاهي از مسائل و واقعيات منطقه و جهان بويژه تحولات اخير منطقه دانستند و خاطرنشان كردند: تحولات كنوني در منطقه، حوادثي عظيم، بسيار مهم و تأثيرگذار است. رهبر انقلاب اسلامي يكي از نتايج حوادث اخير منطقه را مشخص شدن نادرستي تئوري‌هاي سياسي و اقتصادي غربي خواندند و خاطرنشان كردند: حوادث منطقه و شرايط بداقتصادي كشورهاي غربي در مجموع نشان مي‌دهند تئوري هاي سياسي و اقتصادي غرب ناقص و عقيم است، بنابراين بايد در جهت تقويت بيش از پيش فكر و انديشه اسلامي گام برداريم.

در آغاز اين ديدار، استادان و اعضاي هيات‌هاي علمي به تشريح ديدگاه‌هاي علمي، دانشگاهي، پژوهشي، اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي خود پرداختند.


نوشته شده در   پنجشنبه 3 شهريور 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode