ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 27 مرداد 1390     |     کد : 24110

جهاد اقتصادي سلاح كارآمد مردم و مسئولان در مقابل تحريم دشمن

رهبر معظم انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند:دشمن با سلاح ناكارآمد تحريم درصدد زمين زدن ملت ايران و نظام اسلامي است ...

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ديدار با فعالان و برگزيدگان بخش‌هاي اقتصادي: جهاد اقتصادي سلاح كارآمد مردم و مسئولان در مقابل تحريم دشمن
خبرگزاري فارس: رهبر معظم انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند:دشمن با سلاح ناكارآمد تحريم درصدد زمين زدن ملت ايران و نظام اسلامي است اما اين هدف خصمانه، با جهاد اقتصادي مسئولان و مردم ناكام مي‌ماند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، فعالان و برگزيدگان بخش خصوصي ، مديران عرصه هاي "اقتصادي - صنعتي - كشاورزي - بانكي - فناوري اطلاعات و خدمات " همراه با نمايندگان تشكلهاي صنفي، عصر ديروز (چهارشنبه) در ديدار با رهبر معظم انقلاب اسلامي به تبادل نظر و بررسي مسائل مختلف اقتصادي پرداختند.

در ابتداي اين ديدار كه بيش از 3 ساعت طول كشيد، 18 نفر از فعالان اقتصادي، ديدگاههاي خود را درباره اوضاع اقتصادي كشور بيان كردند.

حضرت آيت الله خامنه اي در اين ديدار با تأكيد بر تلاش، تدبير و شتاب بيشتر در تحقق اهداف سند چشم انداز 20 ساله افزودند: دشمن با سلاح ناكارآمد تحريم درصدد زمين زدن ملت ايران و نظام اسلامي است اما اين هدف خصمانه، با جهاد اقتصادي مسئولان و مردم ناكام مي ماند و ملت بزرگ ايران، با اميد سرشار به آينده، به جايگاه شايسته خود دست خواهد يافت.

رهبر معظم انقلاب اسلامي ديدار با فعالان اقتصادي بخشهاي دولتي و خصوصي را در مقطع حساس كنوني، اقدامي نمادين براي نشان دادن اهتمام نظام اسلامي به "مسئله اقتصاد " و "تحرك و پيشرفت اقتصادي " دانستند و تأكيد كردند: پيام جلسه امروز، لزوم توجه بيشتر و جدي تر مسئولان و فعالان بخش هاي اقتصادي، و همچنين آحاد مردم به مسئله اقتصاد است.

حضرت آيت الله خامنه اي، بيان گزارش اوضاع اقتصادي كشور از زبان فعالان بخشهاي خصوصي را يكي ديگر از اهداف ديدار امروز برشمردند و افزودند: همانگونه كه در سخنان اغلب فعالان مشهود بود با همت مغزهاي متفكر، و شخصيتهاي علمي و فني، پيشرفتهاي چشمگيري در عرصه هاي توليد، خدمات، كشاورزي، صنعت و صنايع دانش بنيان به وقوع پيوسته كه متأسفانه اغلب مردم از آن مطلع نيستند و بايد اين افتخارات ملي كه متعلق به ملت ايران است، به اطلاع مردم رسانده شوند.

ايشان خاطرنشان كردند: بيان پيشرفتها به معناي ناديده گرفتن نقاط ضعف و كمبودها نيست اما بيان نقاط منفي بايد با لحن علاج جويانه و اميدبخش باشد تا واقعيات كشور، وارونه جلوه داده نشود.

رهبر معظم انقلاب اسلامي افزودند: يكي از شگردهاي جنگ رواني دشمنان در شرايط كنوني، نااميد كردن مردم بويژه نسل جوان و فعال كشور است، بنابراين همواره بايد پيشرفتها و ظرفيتهاي شگرف كشور براي اطلاع مردم منعكس شود.

ايشان در بيان علت نامگذاري سال جاري به سال جهاد اقتصادي به هدف جبهه استكبار براي زمين زدن ملت مقاوم ايران و نظام اسلامي از راه اقتصاد اشاره كردند و افزودند: بايد با شناخت "اهداف، ابزار و سلاح دشمن " و با جهاد اقتصادي به مقابله با اين هدف رفت.

حضرت آيت الله خامنه اي در تبيين ويژگي هاي جهاد اقتصادي، به "استمرار، همه جانبه گي، هوشمندي و اخلاص " اشاره كردند و افزودند: بايد اين نكته را درك كرد كه جهاد اقتصادي، در واقع حركتي هدفدار در مقابله با حركت غرض آلود و خصمانه دشمن است.

رهبر معظم انقلاب اسلامي هدف واقعي تحريم هاي ايران را فلج كردن اقتصاد كشور خواندند و خاطرنشان كردند: عامل حقيقي اين تحريم ها مسئله انرژي هسته اي نيست چرا كه روند تحريم ها، 32 سال پيش هنگامي آغاز شد كه نامي از مسائل هسته اي در كشور نبود.

حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر مقابله هوشمندانه ملت ايران و مسئولان كشور با تحريم ها افزودند: اگر تحريم، مؤثر و براي دشمنان كارگشا بود همان سالهاي اول انقلاب اهداف مستكبران را محقق مي ساخت چه برسد به اكنون كه ملت و نظام در مقابل تحريم ها، به تدريج حالت ضدضربه پيدا كرده اند.

ايشان دور زدن تحريم ها و مهمتر از آن روي آوردن به تواناييهاي داخلي را از جمله شيوه هاي موفق ملت و مسئولان در شكست دادن تحريم ها برشمردند و افزودند: مقابله افتخارآميز نظام اسلامي با تحريمها، همچون تمامي 32 سال اخير، با موفقيت ادامه خواهد يافت.

رهبر معظم انقلاب اسلامي همچنين با تأكيد بر لزوم تحقق اهداف سند چشم انداز 20 ساله و دستيابي ايران به رتبه اول كشورهاي منطقه در عرصه هاي مهم و حياتي افزودند: رقباي منطقه اي در حال كار و تلاش شديد هستند و دستيابي به اهداف سندچشم انداز، نيازمند سرعت بيشتر - تدبير و حركت منضبط تر و درواقع نيازمند جهاد اقتصادي است.

حضرت آيت الله خامنه اي دستيابي به رتبه اول منطقه در مسائل مهم و حياتي را نه يك هوس بلكه يك نياز واقعي و سرنوشت ساز خواندند و افزودند: در اوضاع كنوني منطقه و جهان، هر كشوري كه نتواند از لحاظ اقتصادي علمي و زيرساختها از رشد لازم برخوردار شود بي رحمانه مورد تطاول قرار مي گيرد بنابراين بايد با استحكام دروني و پيشرفت اقتصادي، اهداف سند چشم انداز را محقق كرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامي ظرفيت هاي كشور را از لحاظ "منابع، هوش و استعداد انساني "، منابع طبيعي و موقعيت جغرافيايي، فوق العاده خواندند و افزودند بايد اين ظرفيتهاي درجه يك را بالفعل كرد و رتبه اول منطقه را به دست آورد كه اين مهم، نيازمند كار و تلاش مضاعف است.

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به گذشت 5 سال از آغاز اجراي سند چشم انداز 20 ساله، كارهاي انجام شده در برنامه چهارم توسعه را خوب ارزيابي كردند اما افزودند: برخي اهداف آن برنامه از جمله رشد 8 درصدي، كاهش بيكاري، كاهش تورم و افزايش سرمايه گذاري محقق نشده است بنابراين در اجراي برنامه پنجم توسعه، بايد همت و تلاش مضاعف انجام داد تا ضمن جبران اين كمبودها، سهم برنامه پنجم در تحقق اهداف سند چشم انداز محقق شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه در زمينه اجراي سياستهاي كلي اصل 44، كارهاي خوبي انجام شده اما كافي نيست، خاطرنشان كردند: براساس سياستهاي ابلاغي اصل 44، بايد زمينه يك اقتصاد رقابتي با حضور بخش خصوصي بوجود آيد كه لازمه چنين كاري، تحرك بيشتر براي اجراي كامل سياستهاي اصل 44 است.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: هدف از اجراي سياستهاي كلي اصل 44، فقط واگذاري بنگاهها نيست بلكه در كنار واگذاريها بايد در زمينه توانمند كردن بخش خصوصي، فراهم كردن امكان مديريت خوب، و نظارت جدي براي جلوگيري از سوءاستفاده هاي احتمالي نيز كارهاي اساسي انجام شود.

ايشان برخورد قاطعانه و جدي با مفاسد اقتصادي را يكي از زمينه سازيهاي مناسب براي تشويق حضور سالم و قانونمند بخش خصوصي دانستند و خاطرنشان كردند: مبارزه با مفاسد اقتصادي بسيار مهم و يك ركن اساسي است.

رهبر معظم انقلاب اسلامي خطاب به مسئولان دولتي تأكيد كردند: بايد نسبت به بروز و نفوذ كوچكترين فساد اقتصادي در دستگاههاي دولتي بشدت حساس باشيد و با آن بيرحمانه و بدون هيچ ملاحظه اي برخورد كنيد چرا كه در غير اين صورت مفاسد اقتصادي همچون بيماري واگير سريعاً گسترش خواهد يافت.

ايشان اجراي كامل سياستهاي حمايتي از بخش توليد را يكي ديگر از موارد مهم برشمردند و خاطرنشان كردند: توليد، اساس اقتصاد است و بايد در چارچوب اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، سهم بخش توليد حتماً اختصاص يابد.

رهبر معظم انقلاب اسلامي در همين زمينه افزودند: البته بخش توليد هم در قبال اين حمايت وظايفي دارد كه از آن جمله، صرفه جويي در مصرف انرژي، افزايش بهره وري، و نوسازي ماشين آلات و تجهيزات است.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: در كنار اعطاي تسهيلات به بخش توليد و حمايت از توليد كنندگان، بايد نظارت قوي نيز وجود داشته باشد تا برخي سوءاستفاده كنندگان، از تسهيلات اعطايي براي كارهاي ديگر استفاده نكنند.

موضوع واردات و صادرات بخش ديگري از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامي در جمع فعالان اقتصادي بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامي، تنظيم و كنترل واردات را لازم دانستند و خاطرنشان كردند: در هر شرايطي بايد ملاحظه توليد داخلي از جمله محصولات كشاورزي را كرد ضمن اين كه اين توجيه كه واردات به رقابت پذيري توليد داخلي كمك مي كند، داراي منطق قوي نيست.

حضرت آيت الله خامنه اي درخصوص موضوع صادرات، به رشد بسيار خوب صادرات غيرنفتي در سالهاي اخير اشاره كردند و افزودند: انتظار اين است كه رشد صادرات غيرنفتي به گونه اي پيش رود كه بخش صادرات بر واردات، غلبه پيدا كند و بتوانيم خود را از درآمد نفتي بي نياز كنيم.

ايشان وابستگي به درآمد نفت را يكي از بليات كشور دانستند و با يادآوري سخنان چند سال قبل خود مبني بر قطع وابستگي به درآمد نفت تا حدي كه امكان بستن درِ چاههاي نفت براي هر مدتي امكان پذير باشد، خاطرنشان كردند: رهايي اقتصاد كشور از درآمدهاي نفتي، زمينه ساز اقتدار و پيشرفت عظيم ملت و نظام اسلامي خواهد شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامي افزودند: در كنار حمايت دولت از صادرات، صادركنندگان نيز بايد كيفيت، بسته بندي، تنوع، استحكام و زيبايي محصولات و توليدات خود را ارتقاء دهند و آنها را در موعد مقرر به دست مشتري و خريدار برسانند.

حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كردند: لازمه تحقق اين موارد، نيازمند فرهنگ حُسن عمل در توليدات است.

ايشان يكي ديگر از موارد ضروري در اقتصاد كشور را تدوين برنامه اي جامع براي رشد بخش تعاون دانستند و با اشاره به موضوع مهم لزوم دسترسي يكسان به اطلاعات اقتصادي، افزودند: همه فعالان بخش خصوصي بايد به طور يكسان و بدون تبعيض از فرصتهاي سرمايه گذاري مطلع باشند.

رهبر معظم انقلاب اسلامي با تأكيد بر لزوم پيگيري جدي تر موضوع شفاف سازي اطلاعات، خاطرنشان كردند: محدود بودن دسترسي اطلاعات براي برخي افراد خاص، زمينه ساز ويژه خواريهاي عجيبي مي شود كه براي مقابله با آن، بايد دسترسي به اطلاعات، عمومي شود.

حضرت آيت الله خامنه اي در جمع بندي مطالب مطرح شده در ديدار فعالين اقتصادي بخش دولتي و خصوصي، اظهار اميدواري كردند: ديدار امروز زمينه ساز انگيزه بيشتر و فعاليت هوشمندانه، هدفدار و مضاعف همه علاقه مندان به ملت، كشور و نظام شود.

ايشان با تأكيد بر لزوم توجه به همت مضاعف و كار مضاعف در كنار جهاد اقتصادي، افزودند: آينده كشور، آينده خوبي است و سابقه تاريخي، ميراث فرهنگي، تواناييهاي مردمي و ظرفيت هاي طبيعي ايران، همه مؤيد اين است كه ايران مي تواند با كار و تلاش بي وقفه و خستگي ناپذير مسئولان و مردم به جايگاه والا و شايسته برسد.



نوشته شده در   پنجشنبه 27 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode