ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 4 مرداد 1390     |     کد : 23004

درچه زمانی و چگونه مرجعیت امام خمینی اعلام شد

پس رحلت آیت الله بروجردی و دستگيري حضرت امام خميني (ره) و رويداد واقعه 15 خرداد 1342، تعدادي از علما و مراجع، از قم، مشهد و ديگر شهرها راهي تهران شده و ضمن تهيه نامه اي مبني بر تاييد مرجعيت ايشان خواستار آزادي حضرت امام شدند.


پس رحلت آیت الله بروجردی و دستگيري حضرت امام خميني (ره) و رويداد واقعه 15 خرداد 1342، تعدادي از علما و مراجع، از قم، مشهد و ديگر شهرها راهي تهران شده و ضمن تهيه نامه اي مبني بر تاييد مرجعيت ايشان خواستار آزادي حضرت امام شدند.

به گزارش شبكه اجتهاد، پس از درگذشت آيت الله بروجردي و ارسال پيام تسليت شاه در ارتحال ايشان به آيت الله حكيم در نجف اشرف، رژيم قصد دور كردن مرجعيت از ايران و منفعل ساختن حوزه علميه قم را داشت. اين حركت متدينين آگاه و هوشيار جامعه را وادار كرد كه در مورد انتخاب مرجع خويش به يك تلاش علمي و انتخاب آگاهانه دست بزنند تا مرجع بعدي بتواند راه گشاي مردم در حل مسايل سياسي و اجتماعي روز باشد. در نتيجه با دعوت از شخصيت هاي مذهبي و برگزاري جلسات متعدد سخنراني در تهران توسط شهيد بهشتي، مطهري، علامه طباطبايي و حتي مهندس بازرگان موضوعاتي نظير«بحثي درباره مرجعيت و روحانيت» پديدار شد و كتاب‌هايي چون «ده گفتار» و«گفتار ما» انتشار يافت. با حضور مراجعی جون آیت الله، نجفي مرعشي، مرتضي حائري يزدي و سيدعلي بهبهاني، در قم و نيز توجه خواص و اقشار متدين و تحصيل كرده نسبت به امام خميني (ره) و تهیه نامه ای مبنی بر تایید مرجعیت امام خمینی از سوی علما ترفندهاي دربار خنثي شد. البته علاوه بر مراجعي كه در قم بودند، مراجعی مانند آيت الله محمدهادي ميلاني و آيت الله حاج سيد حسين قمي در مشهد، آيت الله سيد بهاءالدين محلاتي در شيراز، آيت الله حاج شيخ محمدتقي آملي و آيت الله سيد احمد خوانساري در تهران نيز بيش از پيش در بين مردم شناخته شدند. با اين اقدام مدرسان حوزه علميه و ترويج مرجعيت ايشان ، امكان اقدامات خشنونت بار آشكار برعليه امام بسته شد. نفوذ امام به عنوان مرجع اعتقادي در مردم در كنار رهبري سياسي موجب شد تا روند انقلاب سرعت بيشتري پيدا كند و حضور مستقيم روحانيت در صحنه سياسي ايران شكل تازه اي به خود بگيرد. اين حركت و نيز ادامه اعتراضات مردمي در پي دستگيري حضرت امام ، رژيم را به در پيش گرفتن سياست آرام سازي و تشنج زدايي وادار كرد و با حركتي نمايشي درصدد برآمد با آزادنمايي رهبر نهضت اسلامي ايران ، خشمها را فرونشاند. در نهايت حضرت امام در يازدهم مرداد 1342 ش از طرف رژيم آزاد شدند و پس از مدت كوتاهي در منزلي در تهران در حالت حصر قرار گرفتند.

منبع: شبكه اجتهاد


نوشته شده در   سه شنبه 4 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode