ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 26 تير 1390     |     کد : 22521

نخستين شهر كتاب تبريز افتتاح شد

حضور اهالي فرهنگ، نويسندگان، مسئولان شهري و شهردار كلانشهر تبريز، نخستين شهر كتاب تبريز در محل پارك مفاخر آذربايجان افتتاح شد.

 
حضور اهالي فرهنگ، نويسندگان، مسئولان شهري و شهردار كلانشهر تبريز، نخستين شهر كتاب تبريز در محل پارك مفاخر آذربايجان افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز به نقل از روابط عمومي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تبريز، مديرعامل سازمان فرهنگي هنري شهرداري تبريز در اين مراسم از حمايت‌هاي بي‌دريغ شهردار تبريز و شوراي اسلامي شهر از برنامه‌ها و اقدامات فرهنگي تشكر كرد و گفت: افراد بسياري در راستاي اجراي اقدامات سازمان و برنامه‌ها همكاري داشتند و حق بزرگي بر گردن شهر دارند.
حسين نجفي افزود: برنامه‌هاي جشنواره تابستاني با محوريت فرهنگ‌مداري و فرهنگ‌سازي در دهها نقطه مختلف شهر از جمله پارك‌ها و بوستان‌ها و مراكز فرهنگي در حال اجراست و امروز بعد از چهار سال از آغاز فعاليت سازمان، نتيجه و ثمره اين اقدامات را به وضوح در شهر مي‌بينيم.
وي كتاب را يكي از پايه‌هاي توسعه فرهنگي معرفي كرد و گفت: در راه معرفي كتاب و تبيين فرهنگ كتابخواني برنامه‌هاي مختلفي داشته‌ايم كه شايد يكي از موثرترين و بزرگ‌ترين آنها، مراسم كتاب سال تبريز بود كه با استقبال گسترده مخاطبان مواجه شد و افتتاح شهر كتاب نيز براي استمرار همين روند و با حمايت قشر فرهنگي شهر صورت مي‌گيرد.
مديرعامل سازمان فرهنگي هنري شهرداري تبريز در مورد نقدهاي وارد شده بر عملكرد سازمان گفت: در چهار سال فعاليت سازمان فرهنگي هنري شهرداري، با مشكلات بسيار و تلاش‌هاي شبانه‌روزي براي اعتلاي شهر تبريز تلاش شده است و امروز قاطعانه از اين اقدامات دفاع مي‌كنيم.
وي افزود: چاپ كتاب كارنامه عملكرد يك سازمان، به خودي خود اقدامي فرهنگي است چون آن سازمان خود را در مقابل اظهار نظرات قرار مي‌دهد و از ديگر سو موجب تبادل فكر و انديشه با فعالان فرهنگي در ساير نقاط كشور مي‌شود و از اين راه مي‌توانيم به توسعه كشورمان ياري رسانيم.
نجفي ارتباط هنرمندان با مجموعه خانه هنرمندان را نيز گسترده دانست و گفت: در همين مدت كوتاه آغاز به كار خانه هنرمندان بيش از 300 نفر از هنرمندان و فعالان فرهنگي رشته‌هاي مختلف با اين مركز در ارتباط بوده‌اند و درب اين خانه به روي تمام اهالي فرهنگ باز است.
وي ابراز اميدواري كرد، در ادامه مسير توجه به كتاب، شهر كتاب‌هاي ديگري در ساير نقاط شهر نيز آماده‌سازي و تجهيز و افتتاح شوند تا شهروندان در تمام نقاط شهر با تازه‌هاي نشر در ارتباط باشند و از با اطلاع از جديدترين كتاب‌هاي منتشر شده نيازهاي علمي و فرهنگي و پژوهشي خود را برطرف سازند.
جمشيد عليزاده مشاور ادبي سازمان فرهنگي و شهرداري تبريز نيز گفت: امروز در تمام دنيا شهرها نه با نام و طول و عرض خيابان‌هايشان، بلكه با مفاخر و نام آورانشان شناخته مي‌شوند.
وي افزود: خدمات شهري بخشي از وظيفه شهرداري‌هاست، اما اينكه در شهرها چقدر به مسائل فرهنگي و احياي نام بزرگان همت گماشته مي‌شود، مسئله‌اي است كه مي‌تواند نام شهري را بلند آوازه كند و به شناخت و توسعه آن ياري رساند.
سيد كمال‌الدين سيد مدني رئيس سابق كتابخانه مركزي تبريز با اشاره به يك عمر تلاش زنده يادان محمد و حسين نخجواني در تهيه مجموعه‌اي ارزشمند از كتاب‌هاي مختلف از سراسر جهان افزود: امروز به جز ديگر كتاب‌هاي اهدايي، در مخزن كتابخانه مركزي تبريز بيش از 2 هزار جلد از كتاب‌هاي خطي و چاپ سنگي و سربي وجود دارد كه اين دو بزرگوار پس از سال‌ها سفر از اقصي نقاط جهان جمع‌آوري كردند و سپس سرمايه عمرشان را در طبق اخلاص براي پربارتر شدن كتابخانه تبريز، اهدا كردند.
وي تاكيد كرد: امروز در مكان آرميدن محمد نخجواني و حسين نخجواني هستيم. مكاني كه شايد بهترين انتخاب براي تبديل شدن به شهر كتاب را داشت تا اهالي فرهنگ و كتابخوانان در آن رفت و آمد كنند و اين گونه روح آن دو مرحوم نيز شاد گردد.
مدني چاپ مجموعه كتاب‌هاي زنده ياد علامه مدرس خياباني در 11 جلد به همت شهرداري و سازمان فرهنگي هنري شهرداري تبريز را نشانه توجه اين نهادها به مقوله فرهنگ و كتابخواني دانست و تصريح كرد: اين اقدام براي زنده ماندن نام و تلاش‌هايي كه حاصل يك عمر زندگي بزرگان و فرهنگيان جامعه مي باشد، بسيار ارزشمند و شايسته بوده و مي بينيم كه دامنه اين اقدامات با آغاز به كار نخستين شهركتاب تبريز گسترده تر و همگاني‌تر نيز شده است.
در پايان از لوح يادمان نخستين شهر كتاب تبريز توسط شهردار كلانشهر تبريز پرده‌برداري شد.



نوشته شده در   يکشنبه 26 تير 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode