ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 8 تير 1390     |     کد : 21571

فنچها دستور زبان دارند !

محققان به تازگي دريافته اند فنچها از قدرت ذاتي پردازش...

محققان به تازگي دريافته اند فنچها از قدرت ذاتي پردازش "نحوي" ساختارهاي زباني خود برخوردارند و مي توانند خطاهاي دستوري را در آوازهاي خود تشخيص دهند.

شايد پرنده ها فعل، اسم و يا اسم مفعول نداشته باشند اما به نظر مي آيد چالشها و درگيريهايي كه انسانها براي توسعه قوانين دستوري زبان پشت سر گذاشته اند را تجربه كرده اند.


به گفته محققان ژاپني دانشگاه كيوتو، فنچهاي بنگالي قوانين دستوري ويژه خود را دارند، قوانيني كه به "نحو" شهرت دارند. به گفته اين محققان فنچها از توانايي بي اختيار پردازش ساختار نحوي آوازهاي خود برخوردارند. ژاپني ها براي نشان دادن قدرت پردازش نحوي در اين پرنده ها، تركيبي از آوازهاي درهم و بدون قاعده فنچها را براي گروهي از اين پرندگان پخش كرده و واكنش آنها را در قالب آواز بررسي كردند.


با وجود اينكه در حيواناتي مانند سگها، طوطي ها و ميمونها قابليت ترجمه و بازسازي جملات و شناسايي واژگان انساني و ارتباط دادن آنها با اجسام شناسايي شده است، محققان ژاپني اعلام كرده اند تنها فنچهاي بنگالي در زبان خود داراي نوعي دستور زبان هستند.


در طبيعت وحشي، فنچهاي بنگالي با شنيدن صداي ناآشنا به ويژه از جانب فنچهاي مزاحم به شدت شروع به صدا كردن و آواز خواندن مي كنند. محققان اعلام كردند آزمايشهاي آنها در راستاي اين بوده است تا دريابند آيا فنچهاي بنگالي توانايي تشخيص آوازهاي نادرست و بي قاعده را دارند يا نه. از اين رو محققان در مرحله اول براي فنچها آوازهاي ناآشنايي را پخش كردند و تا اندازه اي به اين كار ادامه دادند كه آوازها براي فنچها عادي شد. سپس بخشهايي از آوازها را با يكديگر تركيب كرده و در قالب چهار بخش دوباره آنها را براي فنچها پخش كردند.


نتايج اين آزمايش نشان داد فنچها تنها نسبت به يكي از بخشهاي موسيقي كه از برخي از قوانين دستوري يا ترتيب عادي آواز فنچها در آن رعايت نشده بود از خود واكنش نشان دادند و اين مي تواند نشاندهنده وجود قوانيني خاص در توالي ترتيبي بخشهاي مختلف آواز فنچها باشد.


بر اساس گزارش نيوساينتيست، همچنين آزمايشهاي بيشتر نشان داد اين قوانين ذاتي نبوده و فنچها آنها را مي آموزند. محققان بخشي از مغز تعدادي از فنچها به نام "نيودوپاليوم" را دچار اختلال كردند تا بتوانند بخش مرتبط با درك دستور نادرست زباني را بيابند. اختلال در اين منطقه نشان داد نيودوپاليوم در مغز فنچها نقشي بسيار كليدي در ثبت خطاهاي دستوري دارد. محققان معتقدند مطالعه دقيق بر روي اين بخش از مغز فنچها مي توان اطلاعات جديدي را از منشا دستور زبان در مغز انسان ارائه كند.


نوشته شده در   چهارشنبه 8 تير 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode