ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 7 تير 1390     |     کد : 21542

رهبر معظم انقلاب در ديدار مسوولان عالي قضايي: تا جُرمي ثابت نشده نبايد رسانه‌اي شود

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديروز در ديدار رئيس و مسوولان عالي قوه قضاييه و جمعي از قضات و كاركنان دستگاه قضايي، صبر همراه با بصيرت در مقابل سختي‌ها را عامل اصلي پيشرفت ...

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديروز در ديدار رئيس و مسوولان عالي قوه قضاييه و جمعي از قضات و كاركنان دستگاه قضايي، صبر همراه با بصيرت در مقابل سختي‌ها را عامل اصلي پيشرفت حركت رو به جلوي ملت ايران در 33 سال گذشته ارزيابي كردند و با اشاره به نياز قوه قضاييه به 2 ركن مهم اقتدار و اعتماد عمومي افزودند: هرگونه اقدام يا القاي تشكيك براي زير سوال بردن فعاليت‌ها، گزارش‌ها و آمارهاي مسوولان عالي سه قوه بويژه قوه قضاييه، اقدامي نادرست، ضداعتماد عمومي و برخلاف مصالح كشور است و همه مسوولان، صاحبان تريبون‌ها و رسانه‌ها بايد به اين موضوع مهم كاملا توجه كنند.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، در اين ديدار كه در آستانه سالگرد حادثه انفجار تروريستي دفتر حزب جمهوري اسلامي در هفتم تير سال 1360 و شهادت آيت‌الله دكتر بهشتي و 72 تن از ياران انقلاب برگزار شد و جمعي از خانواده‌هاي شهداي حادثه هفتم تير نيز حضور داشتند، رهبر انقلاب اسلامي با گراميداشت ياد و خاطره اين شهدا بويژه شهيد مظلوم آيت‌الله دكتر بهشتي، خاطرنشان كردند: حادثه هفتم تير حقيقتا يك محنت بود اما ملت ايران با صبر و بصيرتي كه از طرف امام بزرگوار(ره) تزريق مي‌شد، اين محنت را تبديل به نعمت كرد و موج را به طرف خود دشمن برگرداند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، اين درس امتحان پس داده شده ملت ايران را عامل اصلي پيشرفت‌ها و حركت رو به جلو دانستند و افزودند: ملت ايران به دليل اهداف والاي خود كه همان رسيدن به ارزش‌هاي اسلامي و تحقق مباني اسلامي در جامعه و انتشار آن در جهان است، همواره با زورگويان عالم و استعمارگران و ديكتاتورها و سختي‌هاي تحميلي از طرف آنها مواجه بوده و خواهد بود، بنابراين بايد با صبر همراه با بصيرت در مقابل سختي‌ها ايستاد و محنت‌ها را به نردباني براي پيشرفت و ارتقا تبديل كرد.

لازمه جلب اعتماد عمومي، تامين عدالت است

مسائل مربوط به قوه قضاييه بخش ديگري از سخنان رهبر انقلاب اسلامي بود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، اقتدار و اعتماد عمومي را 2 ركن اصلي مورد نياز قوه قضاييه برشمردند و تأكيد كردند: اقتدار قوه قضاييه با تامين زيرساخت‌هاي مناسب انساني و فني به وجود مي‌آيد.

ايشان افزودند: تربيت انسان‌هاي شايسته، فاضل، امين و درستكار و همچنين ابتكار و نوآوري، وضع قوانين صحيح و بهره‌گيري درست و براساس تشخيص عقلي، از پيشرفت‌هاي گوناگون فني و سازماني، زمينه ساز استحكام دروني قوه قضاييه و اقتدار آن خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامي لازمه جلب اعتماد عمومي به عنوان دومين ركن مورد نياز قوه قضاييه را، تأمين عدالت دانستند و تاكيد كردند: تبديل شدن عدالت به جرياني فراگير و دائمي در قوه قضاييه نيازمند تقوا، نگاه بيطرفانه در حوادث كوچك و بزرگ و عملكرد دقيق و حكيمانه به قانون است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در همين خصوص به موضوع سلب اعتماد عمومي هم اشاره كردند و با انتقاد از برخي القاي تشكيك‌ها در اقدامات و گزارش‌هاي قوه قضاييه و همچنين قواي مجريه و مقننه، افزودند: زير سوال بردن زحمات و گزارش‌هاي رسمي مسوولان عالي نظام در سه قوه و سلب اعتماد عمومي، كاري غلط و نادرست است و همه مسوولان، صاحبان تريبون‌ها و رسانه‌ها بايد متوجه اين موضوع مهم باشند.

ايشان با اشاره به احتمال اشتباه در برخي گزارش‌ها يا آمارها خاطرنشان كردند: نبايد با تعميم اين موضوع و القاي شبهه، اعتماد مردم را از بين برد.

نبايد تا زماني كه جرمي ثابت نشده آن را رسانه‌اي كرد

رهبر انقلاب اسلامي به موضوع رسانه‌اي كردن اتهامات نيز اشاره كردند و افزودند: متهم شدن به معناي مجرم بودن نيست، بنابراين هيچ‌كس در قوه‌قضاييه و در خارج از اين قوه و در رسانه‌ها حق ندارد تا زماني كه جرمي ثابت نشده، آن را رسانه‌اي كند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با انتقاد از برخي فشارها به قوه قضاييه براي افشاگري، خاطرنشان كردند: هيچ لزومي به افشاگري وجود ندارد و هيچكس حق ريختن آبروي يك مسلمان را ندارد.

حتي زماني كه جرم اثبات شد نبايد نام مجرم‌ رسانه‌اي شود

ايشان با تأكيد بر اين‌كه در شرع فقط در مواردي خيلي خاص، اجازه انتشار مجازات يا علني شدن مشخصات شخص مجازات شونده، داده شده است، افزودند: حتي در مواردي كه جرم در دادگاه نيز اثبات مي‌شود، نبايد نام فرد مجرم علني و رسانه‌اي شود زيرا خانواده وي تحت فشار قرار مي‌گيرند و دچار مشكل مي‌شوند.رهبر انقلاب اسلامي در پايان سخنان خود با اشاره به پيشرفت‌هاي قوه قضاييه از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون و در دوره‌هاي مختلف خاطرنشان كردند: در دوره فعلي نيز شخصيت برجسته‌اي از لحاظ علم، ابتكار، نشاط، انگيزه و همت در رأس قوه قضاييه قرار دارد و اقدامات عالمانه و مبتكرانه تحسين برانگيزي انجام گرفته است.

گزارش رئيس قوه قضاييه

در ابتداي اين ديدار، آيت‌الله آملي‌لاريجاني رئيس قوه قضاييه ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهداي حادثه تروريستي هفتم تير بويژه شهيد آيت‌الله بهشتي، گزارشي از اقدامات انجام گرفته در قوه قضاييه در 2 سال گذشته ارائه كرد.

تلاش براي برطرف كردن مشكل كمبود نيروي انساني كارآمد از طريق جذب يكهزار نيروي جديد، آموزش ضمن خدمت قضات و كاركنان، اهتمام جدي به نظارت دروني در قوه قضاييه از طريق تأسيس معاونت نظارت در ديوانعالي كشور و دادستاني كل كشور و فعال شدن شورايعالي نظارت در قوه قضاييه، توسعه زيرساخت‌هاي سخت افزاري و طراحي نرم‌افزارهاي مورد نياز براي تسهيل در ارائه خدمات، تشكيل معاونت پيشگيري و همكاري با دستگاه‌ها براي پيشگيري از جرم، ايجاد زيرساخت‌هاي لازم براي دسترسي آسان مردم به اطلاعات حقوقي، تلاش براي حل مشكلات معيشتي قضات و كاركنان دستگاه قضايي، بهبود شرايط فيزيكي زندان‌ها و كاهش ميانگين زمان رسيدگي به پرونده‌هاي قضايي از جمله مواردي بود كه آيت‌الله آملي‌لاريجاني در گزارش خود به آنها اشاره كرد. رئيس قوه قضاييه همچنين با اشاره به عملكرد دستگاه قضايي در برخورد با عوامل و سران فتنه 88 و تأكيد بر برخورد با ساير جريانات انحرافي، گفت: قوه قضاييه به مبارزه بي امان، قاطعانه و عادلانه خود با مجرمان جرايم خاص، قاچاقچيان مواد مخدر، سارقان مسلح، متجاوزان به نواميس، اشرار و مفسدان اقتصادي ادامه خواهد داد.


نوشته شده در   سه شنبه 7 تير 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode