ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 1 تير 1390     |     کد : 21289

تلاش براي دستيابي به فرآيند كاهش مصرف سوخت

استفاده از مواد سبك وزن باعث بهبود سیستم‌های آيرودینامیكی، بوستری یا تقویت‌كننده موتور و دستیابی به توان مصرفي 78 مايل در هر گالن (31كيلومتربر ليتر)يا mpg می‌شود.

جام جم آنلاين: استفاده از مواد سبك وزن باعث بهبود سیستم‌های آيرودینامیكی، بوستری یا تقویت‌كننده موتور و دستیابی به توان مصرفي 78 مايل در هر گالن (31كيلومتربر ليتر)يا mpg می‌شود. براساس تحقیقات انجام گرفته توسط كارشناسان گروه خودروسازی بوش (bosch.com) ماكزیمم بازده موتور احتراقی داخلی به مقدار پتانسیل آن بستگی دارد.
رالف لئونهارد، نایب‌رئیس اجرایی بخش مهندسی سیستم‌های دیزلی شركت بوش می‌گوید كه در آینده خودروهایی وارد بازارخواهند شد كه از لحاظ اندازه جمع و جور و كوچك هستند و می‌توانند با یك گالن سوخت 125 كيلومتر را طی كنند. او معتقد است بزرگ‌ترین چالشی كه OEM (مجمع نظارتي بر اصالت توليدات كارخانجات خودروسازي) ‌هنگام رعایت كردن مقررات با آن روبه‌روست، كاهش وزن خودرو ‌ست.

لئونهارد بر این باور است خودروهای قدیمی ‌كه دارای وزن متوسط 2645 پوند ( در حدود 1200 كيلو گرم )هستند، می‌توانند با خودروهای امروزی مورد مقایسه قرار گیرند. كاهش آلودگی‌های co2 در خودروهای قدیمی ‌g/km 70 و در خودروهای سبك وزن امروزی حدود g/km 182 است.

بعضی از تكنولوژی‌ها نقش مهمی در كاهش آلودگی هوا ایفا می‌كنند، از آن جمله می‌توان به سوخت‌پاشی مستقیم، توربوشارژر، سایزبندی اندك و بهبود فرآیند احتراق اشاره كرد.

لئونهارد می‌گوید: مهندسان شركت بوش با استفاده از یك موتوربنزینی 1.1 لیتری و توربوشارژ شده، توانستند تكنولوژی‌های جامعی را گسترش دهند، این موتوربا موتور2 لیتری kw 100 قابل مقایسه است.

یكی از پیشرفت‌های صورت گرفته در این شركت، توانایی برای تقویت فشار توربو فاصله تا 2.4 بار است كه باعث افزایش بازده موتور می‌شود.

سطح تقویت فشار به بهسازی و ارتقاي سیستم‌های كنترل سوپاپ موتور بستگی دارد. لئونهارد در ادامه خاطر نشان می‌سازد: ما به كنترل دقیق سوپاپ موتور نیاز داریم كه نه فقط زمانبندی سوپاپ را تنظیم كند، بلكه همچنین توروی یا خیزسوپاپ را نیز كنترل كند و قطر دریچه هوای موتور نیز تغییر یابد.

برای دستیابی به توان مصرفي 78 مايل در هر گالن ما باید از تكنولوژی دیگري نیز استفاده كنیم كه اشتعال تراكمی ‌با شارژر مشابه یا HCCI نام دارد. ‌طبق گفته‌های لئونهارد این تكنولوژی می‌تواند بازده سوخت موتورهای بنزینی را 2 تا3 درصد افزایش دهد، تا سال 2015 این موتورها روانه بازار خواهند شد. سیستم‌های موتوردیزلی دارای مزیت‌های بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی هستند، زیرا باعث كاهش بیشتر آلودگی هوا می‌شوند.

مهندسان شركت بوش به صورت مداوم برای بهینه‌سازی احتراق دیزلی از طریق استفاده از گاز خروجی موتور در گردش، افزایش فشار سوخت‌پاشی تا 2000bar، استفاده از سیستم‌های راه‌اندازی ـ توقف و بهبود مدیریت گرمایی فعالیت می‌كنند.

شركت بوش با استفاده از تكنولوژی‌های فوق توانسته آلودگي ناشي از دي اكسيد كربن را تا 22درصد كاهش دهد، این 22درصد زمانی است كه با موتورهای دیزلی فعلی مقایسه ‌شوند اما اگر با سیستم‌های موتوربنزینی مقایسه می‌شوند مقداركاهش به حدود 45 درصد مي رسد.

لئونهارد در ادامه می‌گوید: شركت ما در پی آن است كه موتورهای احتراقی درونی را توسعه دهد و آنها تا سال 2015 روانه بازار می‌شوند، این موتورها بیشتر برای كاهش آلودگی هوا و محیط زیست طراحی شده‌اند.

bosch
مترجم: نرگس عبد‌اللهي


نوشته شده در   چهارشنبه 1 تير 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode