ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 24 خرداد 1390     |     کد : 20955

راه مقابله با تهاجم فرهنگي غرب تعميق باورهاي ديني است

حضرت آيت الله العظمي خامنه اي راه اصلي مقابله با تهاجم فرهنگي دشمن را تعميق باورهاي ديني مردم خواندند.

رهبر معظم انقلاب در ديدار اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي: راه مقابله با تهاجم فرهنگي غرب تعميق باورهاي ديني است

حضرت آيت الله العظمي خامنه اي راه اصلي مقابله با تهاجم فرهنگي دشمن را تعميق باورهاي ديني مردم خواندند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر دوشنبه در ديدار رئيس و اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به اهميت بسيار بالاي مقوله فرهنگ به عنوان هويت و شاكله معنوي يك ملت و گستره وسيع و تأثير عميق آن در ابعاد مختلف زندگي فردي و اجتماعي، مسئوليت شوراي عالي انقلاب فرهنگي را مهم و عظيم خواندند و تأكيد كردند: در عرصه تهاجم پيچيده و فراگير فرهنگ جبهه استكبار برضد نظام اسلامي، شورا ي عالي انقلاب فرهنگي همچون يك قرارگاه اصلي، وظيفه سياست گذاري راهبردي و هدايت دستگاه ها و مراكز تأثيرگذار فرهنگي و بخش هاي اجرايي را برعهده دارد.
رهبر انقلاب اسلامي با تشكر و قدرداني از تلاش ها و اقدامات بسيار خوب شور اي عالي انقلاب فرهنگي، دبيرخانه شورا و شوراهاي تابعه، به اهميت موضوع فرهنگ به عنوان كالبد و باطن يك ملت اشاره كردند و افزودند:فرهنگ و هويت يك ملت و سمت و سوي آن را مي توان با استفاده از شاخص هاي مصداقي همچون عقايد، اخلاق، آداب، رفتارهاي فردي و اجتماعي و خلقيات ملي تشخيص داد.
حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان كردند: اگر ملتي، از نظر شاكله ظاهري، مقبول و پيشرفته جلوه كند و از نظر فرهنگي و باطني دچار نابساماني باشد، ملت ورشكسته اي خواهد بود اما ملتي كه از نظر فرهنگي غني باشد، حتي اگر برخي مشكلات سياسي و اقتصادي نيز داشته باشد، بالقوه، ملت مقتدري است.
ايشان حفظ هويت و شاكله باطني يك ملت را منوط به برطرف كردن نقايص و اصلاح رخنه هاي احتمالي در فرهنگ دانستند و تأكيد كردند: روشنفكران، نخبگان، علماي ديني، فعالان سياسي و در رأس همه، حكومت و حاكمان، قطب هاي تأثيرگذار در فرهنگ ملتها هستند كه هم توانايي تقويت فرهنگ و هم زمينه تضعيف و يا انحطاط آن را دارند.
رهبر انقلاب اسلامي با يادآوري تعبير چند سال گذشته خود از شورايعالي انقلاب فرهنگي به عنوان قرارگاه اصلي فرهنگي كشور افزودند: در آن زمان براي برخي سؤال و يا ابهام بوجود آمده بود كه چرا يك اصطلاح نظامي براي مسائل فرهنگي استفاده مي شود در حاليكه اگر به شرايط كنوني فرهنگي دنيا دقت شود مشاهده مي شود كه يك تهاجم عظيم و پيچيده در عرصه فرهنگ در جريان است.
حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان كردند: با تحولات عظيم ارتباطاتي كه امروز در دنيا بوجود آمده، جنگ فرهنگي به عرصه اي با ابعاد مختلف و فراگير و پيچيده تبديل شده است.
ايشان جبهه استكبار را سردمدار اصلي اين جنگ فرهنگي خواندند و افزودند: گستره تهاجم فرهنگي جبهه استكبار، همه كشورهاي دنيا است اما در اين تهاجم مهمترين هدف، نظام جمهوري اسلامي است زيرا نظام اسلامي در مقابل نظام سلطه ايستاده و اثبات كرده كه در اين ايستادگي خود صادق است و توانايي مقابله و پيشرفت را نيز دارد.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به رسالت هاي فرهنگي انقلاب اسلامي، تأكيد كردند: راه مقابله با تهاجم فرهنگي جبهه استكبار، گسترش و تعميق رسالتهاي فرهنگي انقلاب اسلامي در عرصه هاي اخلاقي، رفتارهاي فردي و اجتماعي، عقايد و باورهاي ديني و مسائل سياسي است.
حضرت آيت الله خامنه اي نسل جوان كنوني انقلاب اسلامي را نسلي مؤمن، انقلابي و آگاه خواندند و خاطرنشان كردند: من اين نسل جوان را بسيار باور دارم و نمايشهاي اعتقادي و ديني آن و حضور هوشمندانه سياسي نسل جوان كنوني به مراتب عميق تر، جذاب تر و پرمعناتر است اما بايد قبول كرد كه ظرفيت هاي جامعه اسلامي و جوانان بيشتر از وضعيت فعلي است.
ايشان با تأكيد بر اينكه بايد اخلاق اسلامي بصورت كامل در جامعه محقق شود و فرهنگ عمومي مردم در مسير صحيح و اسلامي قرار گيرد، افزودند: لازمه اين كار، رسوخ دادن باورها و عقايد به عمق جان مردم و جوانان و از بين بردن زمينه هاي گناه در جامعه است، ضمن آنكه بايد برخي اختلالات و كمبودها در مسائل تعليم و تربيت، خانواده، ارتباطات اجتماعي، همكاري جمعي، و وجدان كاري برطرف و اصلاح شوند.
رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: سياستگذاري راهبردي براي اين اهداف و وظايف سنگين، بر عهده شورايعالي انقلاب فرهنگي است.
حضرت آيت الله خامنه اي، اجراي سياستگذاري هاي شورايعالي انقلاب فرهنگي را موضوعي مهم و ضروري خواندند و تاكيد كردند: شورايعالي انقلاب فرهنگي از نهادهاي قانوني و قطعي نظام، و مصوبات آن لازم الاجرا است.
ايشان افزودند: تضمين اجراي مصوبات شورايعالي انقلاب فرهنگي، حضور رؤساي سه قوه در اين شورا است و مصوبات شورايعالي انقلاب فرهنگي همواره بايد به سرعت ابلاغ شوند.
رهبر انقلاب اسلامي تدوين سندهاي بالادستي را از جمله وظايف اصلي شورايعالي انقلاب فرهنگي برشمردند و افزودند: يكي از سندهاي بالادستي مورد نياز كشور، تدوين نقشه مهندسي فرهنگي است كه بايد در آن، ضمن ترسيم وضع مطلوب، نيازها نيز ديده شود.
حضرت آيت الله خامنه اي يكي ديگر از وظايف مهم شورايعالي انقلاب فرهنگي را تعيين اهداف، سياستها و راهبردهاي مشخص در مورد نخبگان دانستند و تأكيد كردند: نخبگان سرمايه هاي اصلي كشور هستند و نبايد هيچ سستي يا غفلتي در اين موضوع وجود داشته باشد.
ايشان افزودند: ترويج نخبگي، احترام به نخبگان و استقبال از فكر و ايده برتر نخبگان بايد همواره مورد توجه شورايعالي انقلاب فرهنگي و دستگاههاي مسئول باشد.
در ابتداي اين ديدار آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور و رئيس شورايعالي انقلاب فرهنگي با اشاره به جايگاه و اهميت اين شورا و خدمات ارزشمند آن گفت: تدوين و تصويب سند جامع علمي كشور، بررسي سند تحول آموزش و پرورش، ساماندهي جذب اعضاي هيأتهاي علمي، تصميم گيري در موضوع نخبگان، فرهنگ عمومي و عرصه كتاب از جمله اقدامات شورايعالي انقلاب فرهنگي در سالهاي اخير است.
آقاي مخبر دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز در گزارشي از فعاليتهاي شورا، گفت: تدوين نقشه جامع علمي كشور و پيگيري اجراي آن، توجه به موضوع نخبگان و سند بالادستي آن، جداسازي نظام حوزه از وزارت علوم، اصلاح و بازنگري اسناد برخي فناوريهاي پيشرفته همچون فناوري نانو و بيوتكنولوژي، تدوين منشور توسعه فرهنگ قرآني، اصلاح ضوابط چاپ و نشر كتاب، شكل گيري بنياد ملي بازيهاي رايانه اي، سياستگذاري براي بومي گزيني در آزمون سراسري دانشگاهها، و تأسيس پايگاه استنادي علوم جهان اسلام از جمله اقدامات و مصوبات شورايعالي انقلاب فرهنگي است.





نوشته شده در   سه شنبه 24 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode