ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 17 خرداد 1390     |     کد : 20621

با موافقت پاپ :اسپانيا و پرتغال دنيا را تقسيم كردند

517 سال پيش در روز 7 ژوئن سال 1494 ميلادي نمايندگان پادشاهان پرتغال واسپانيا در شهر توردسيياس واقع در والادوليد اسپانيا ، پيماني به نام پيمان توردسيياس را امضا كردند كه براساس آن به استثناي قاره اروپا ، اين دو قدرت دريايي آن زمان ، دنيا را بين خود تقسيم كردند.

جام جم آنلاين: 517 سال پيش در روز 7 ژوئن سال 1494 ميلادي نمايندگان پادشاهان پرتغال واسپانيا در شهر توردسيياس واقع در والادوليد اسپانيا ، پيماني به نام پيمان توردسيياس را امضا كردند كه براساس آن به استثناي قاره اروپا ، اين دو قدرت دريايي آن زمان ، دنيا را بين خود تقسيم كردند.
پرتغال كشور كوچك ساحلي اروپا كه از يك نيرو دريايي قدرتمند برخوردار بود ، جهانگشايي خود را از سال 1415 ميلادي با اشغال بخشي از ساحل مراكش آغاز كرد، دريانوردان پرتغالي در اوايل قرن پانزدهم جزاير آزور واقع در اقيانوس اطلس را كشف كردند.

اين دريانوردان سواحل غربي افريقا را مورد اكتشاف قرار مي دادند تا بلكه با دور زدن اين قاره راهي به سوي هندوستان بيابند. آنها براي اين كه به مالكيت خود بر مناطق كشف شده مشروعيت ببخشند ، در سال 1481 امتيازي را از پاپ وقت دريافت كردند كه چون قصد مسيحي كردن ساكنان بي خبر از همه جاي اين نواحي را دارند ، مالكيت مناطق كشف شده متعلق به پرتغال است.

در اين ميان كريستف كلمب كه تحت فرمان سلطنت اسپانيا بود ، اقيانوس اطلس را پيمود و قاره آمريكا را كشف كردكه البته او تصور مي كرد به هندوستان رسيده است.

در رم ، پاپ الكساندر ششم بورجيا كه اصليت اسپانيايي داشت در 4 مه سال 1493 ميلادي دو هفته پس از بازگشت كريستف كلمب ، قانون سال 1481 را لغو كرد و براي جلوگيري از جنگ و خونريزي ميان دو كشور مسيحي اسپانيا و پرتغال تصويب کرد که سرزمين هاي تازه‌اي كه در غرب مجمع الجزاير آزور واقع شده اند، متعلق به اسپانيا و سرزمين هاي واقع در شرق اين مجمع الجزاير متعلق به پرتغال هستند.

اما پرتغالي ها به اين تصميم اعتراض كردند زيرا سهم آنها به باريكه اي از ساحل آفريقا محدود مي شد، سرانجام دو كشور براي اجتناب از جنگ مذاكراتي را آغاز كردند كه منجر به امضاي پيمان توردسيياس شد.

به اين ترتيب درروز 7 ژوئن سال 1494 ميلادي پيمان توردسيياس را امضا كردند. براساس اين پيمان مرز قلمرو دو قدرت دريايي به 370 مايلي جزاير دماغه سبزمنتقل شد و تمام سرزمين هايي كه در غرب اين مرز بود به مالكيت اسپانيا و سرزمين هايي كه در شرق آن واقع شده بود به تملك پرتغال درآمد.

پاپ الكساندر ششم بورجيا به نوبه خود اين پيمان را تصويب كرد. دو كشور پرتغال و اسپانيا جهان آن روزگار را به استثناي قاره اروپا بين خود تقسيم كردند بي آنكه ساكنان اين جهان پهناور از اين توافق دنياي مسحيت آگاه شوند.


نوشته شده در   سه شنبه 17 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode