ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 17 خرداد 1390     |     کد : 20610

منظومه استاد شهريار ثبت معنوي مي‌شود

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان‌شرقي از نامزدي منظومه حيدرباباي استاد شهريار به عنوان ثبت معنوي در آثار ملي خبر داد.

 رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان‌شرقي از نامزدي منظومه حيدرباباي استاد شهريار به عنوان ثبت معنوي در آثار ملي خبر داد.

به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز به نقل از روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي، تراب محمدي در آستانه برگزاري همايش ثبت آثار فرهنگي و تاريخي در فهرست آثار ملي با اشاره به اينكه در سومين همايش شوراي عالي سياستگذاري، 16 پرونده شركت خواهد كرد، افزود: از اين 16 پرونده، پنج پرونده مربوط به ميراث معنوي، سه پرونده از محوطه‌هاي تاريخي و هشت پرونده آثار تاريخي هستند كه براي ثبت در فهرست ميراث ملي كانديدا شده‌اند.
وي ضمن تاكيد بر اهميت ثبت آثار تاريخي و ميراث فرهنگي در فهرست آثار ملي اظهار داشت: آذربايجان شرقي ظرفيت‌هاي بسياري را براي جذب گردشگر دارا است، اما شايد برخي از پيشينه و تمدن و هنر و فرهنگ اين منطقه اطلاع كمتري دارند كه ثبت آثار بومي در فهرست آثار ملي به راحتي مي‌تواند اين مشكل را حل كرده و با معرفي آثار ارزشمند آذربايجان شرقي گردشگران را براي بازديد از نزديك مجاب كند و از اين منظر ثبت ملي آثار در حوزه‌هاي مختلف براي ما از اهميت بالايي برخوردار است.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي سقف تعيين شده براي ارائه پرونده در شوراي سياستگذاري ثبت آثار ملي را 12 پرونده اعلام كرد و گفت: در حوزه محوطه‌هاي تاريخي پرونده ثبت محوطه‌هاي تاريخي بايگوش خرابه، چالا چوقور يري و دربند خرابا يري در اين شورا ارائه مي‌شوند.
محمدي با بيان اينكه هشت پرونده مربوط به آثار تاريخي را اغلب مساجد تاريخي تشكيل مي‌دهند، گفت: پرونده مساجد جامع در شبستر و مساجد چوپور، قزوينيها، زنجيرلي، اندبيلي و سيد تقي مرحوم در تبريز آماده ثبت در فهرست آثار ميراث ملي و كاروانسراي پيام مرند و كاروانسراي اماميه بستان آباد نيز گزينه ثبت ملي هستند.
بنا به اين گزارش زبان تاتي مربوط به شهرستان ورزقان، آيين تكم‌گرداني مردم آذربايجان شرقي و منظومه حيدرباباي شهريار نامزد ثبت معنوي شده‌اند و همچنين صنايع دستي نقره‌كاري و ورني بافي آذربايجان شرقي نيز به منظور ثبت در فهرست ملي پيشنهاد خواهند شد.
محمدي يادآور شد: سومين همايش شوراي عالي سياستگذاري ثبت آثار به ميزباني استان چهار محال و بختياري در هفته پاياني خرداد ماه برگزار مي‌شود.
وي اذعان داشت: تاكنون بيش از يك هزار و 800 اثر از آذربايجان شرقي در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده كه از اين ميان كليساي سنت استپانوس و مجموعه بازار تاريخي تبريز در فهرست آثار جهاني ثبت شده است.


نوشته شده در   سه شنبه 17 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode