ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 27 شهريور 1403
سه شنبه 27 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 27 شهريور 1403     |     کد : 204496

مهدی گلشنی در وبینار پنجم کنفرانس وحدت:

بهترین الگو برای وحدت و اتحاد را می‌توان ائمه اطهار (ع) دانست

استاد دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: امروز غربی‌ها متوجه قدرت اسلام در جهان شده اند و دانسته‌اند که کشورهای اسلامی اگر با هم باشند، قدرتشان بیش از پیش خواهد بود.

استاد دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: امروز غربی‌ها متوجه قدرت اسلام در جهان شده اند و دانسته‌اند که کشورهای اسلامی اگر با هم باشند، قدرتشان بیش از پیش خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی گلشنی، استاد دانشگاه صنعتی شریف در وبینار پنجم کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار داشت: مسئله وحدت در ابتدا از زمان ائمه اطهار (ع) آغاز شد، برای مثال برخی از شاگردان امام صادق (ع) از اهل سنت بودند و آن امام بزرگوار با آنان مراوده داشتند. بنابراین بهترین الگو برای وحدت و اتحاد را می‌توان ائمه اطهار (ع) دانست.

وی افزود: در دوران حاضر سید جمال الدین اسد آبادی با سفرهایی که به مصر داشت در پی ایجاد وحدت امت اسلامی بود و در قاهره دارالتقریب بین مذاهب اسلامی را تشکیل داد و این روند برای مدتی دچار سکون شد تا اینکه شیخ محمد تقی قمی از قم به مصر سفر کرد و پیامی از سوی آیت الله بروجردی را به شیخ شلتوت رساند و در نتیجه آن پیامی صادر شد که مذهب شیعه هم به رسمیت شناخته شود و در همین راستا مجله المسلمون راه اندازی شد. در این مجله علمای بزرگ شیعه و اهل سنت مقالات متعددی را به رشته تحریر در می‌آوردند.

گلشنی ادامه داد: درست است که شیعیان و اهل سنت اختلافاتی با یکدیگر دارند، اما مشترکاتشان بسیار بیشتر است. مرحوم شیخ محمد جواد مغنیه کتابی را با عنوان "فقه بر مذاهب خمسه" به رشته تحریر درآورد که تأثیر بسیار زیادی بر وحدت میان شیعیان و اهل سنت گذاشت.

وی خاطر نشان کرد: پس از آن در سال ۱۳۶۹ مقام معظم رهبری دستور دادند تا ارگانی تحت عنوان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأسیس شود که این ارگان در زمینه تقریب مذاهب اسلامی برکات بسیار زیادی داشته است.

استاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به دوران دبیرکلی آیت الله شیخ محمدعلی تسخیری در مجمع تقریب، اظهار کرد: ایشان در آن زمان منشأ خیر و برکات فراوانی برای مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بودند و محبوب‌ترین عالم شیعی در میان اهل سنت به حساب می‌آمدند.

وی خاطر نشان کرد: امروز غربی‌ها متوجه قدرت اسلام در جهان شده اند و دانسته‌اند که کشورهای اسلامی اگر با هم باشند، قدرتشان بیش از پیش خواهد بود. بنابراین سعی کردند تا جایی که می‌توانند میان امت اسلامی تفرقه بیندازند. پس بر مسلمانان واجب است تا اتحاد خود را حفظ کنند و بر مشترکاتشان تاکید ورزند.

استاد گلشنی اظهار کرد: اکنون دین در دنیای غرب احیا شده و سرآمدان فلسفی و دینی بسیار در این زمینه تلاش کرده و کنفرانس‌های متعددی را برگزار می‌کنند. بنابراین حال که کفر و الحاد در جهان گسترش یافته، لازم است وحدت میان مسلمانان در جهان اسلام اتفاق بیفتد.

وی در پایان گفت: اتحاد و همدلی بین مذاهب اسلامی بسیار مهم است. علما و اندیشمندان ما می‌توانند با شرکت در کنفرانس‌های غربی و بین المللی دین اسلام را گسترش دهند.

 


نوشته شده در   سه شنبه 27 شهريور 1403  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode