ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 6 فروردين 1403     |     کد : 203280

بررسی نقش مردم در جمعیت آینده ایران

اولین مسئله‌ای که به ما کمک می‌کند، در زندگی به اولین هدف یعنی آرامش و حال خوب برسبم، این است که روحمان را به منبع الهی وصل کنم؛ چراکه خداوند متعال منبع نور، رحمت، برکت و وسعت رزق و روزی است.

 اولین مسئله‌ای که به ما کمک می‌کند، در زندگی به اولین هدف یعنی آرامش و حال خوب برسبم، این است که روحمان را به منبع الهی وصل کنم؛ چراکه خداوند متعال منبع نور، رحمت، برکت و وسعت رزق و روزی است.
تقوا ابراهیمی/ احسن الحالآغاز بهار، نوروز است و تداعی نو شدن، تولد دوباره طبیعت و تحول احوال انسان‌ها. از این رو عید نوروز نماد شادی، تازگی، تحول و پویایی است و با دعای تحویل نیز آغاز می‌شود. دعایی که با خواندن آن از خداوند دگرگونی حال را طلب می‌کنیم، حالی که بتواند ما را به زندگی بهتر، حال خوب و سلامت روان برساند، اما چگونه می‌توان به احسن‌الحال یا حال خوب رسید؟ برای دریافت پاسخ این سؤال مهم، ایکنا با تقوا ابراهیمی، روانشناس و مشاور به گفت‌وگو نشسته‌ است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید؛

می‌خواهیم درباره حال خوب صحبت کنیم، حال خوبی که در هر لحظه همه آدم‌ها آرزوی آن را دارند و ما دلمان می‌خواهد حال بدمان را در سال قبل بگذاریم و حال خوبمان را به سال جدید ببریم. اینکه دعای اول سال را می‌خوانیم؛ «یا مقلب القلوب والابصار، یا مدبر الیل والنهار، یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الحال»، این احسن الحال از کجا می‌آید؟ ما این حال خوب سال جدید را از کجا به دست آوریم؟ حال بد و خاطرات بد و همه آنچه که ما را در سال‌های قبل آزرده کرده است را چطور بگذاریم و به سال جدید برویم؟
 
ما می‌خواهیم وارد سال جدید شویم و منتظر حال خوب و گامی هستیم که به سمت بهترین‌ها برداریم. اولین سؤالی که پیش می‌آید، پرسشگری از خودمان است، با خودم چه کرده‌ام؟ من با خودم به صورت آگاهانه چطور برخورد کرده‌ام؟ آیا دنیایی را ساخته‌ام؟ آیا اهدافی را درست کرده‌ام که بخواهم در سال جدید از آن بهره‌برداری کنم؟ یا برای آینده خودم چه تصمیم‌های مهمی گرفته‌ام؟ چقدر از وقتم را درست استفاده کرده‌ام؟ چقدر حل مسئله درستی پیش روی خودم قرار داده‌ام؟ چقدر به خودم یا به دیگران کمک کرده‌ام؟
 
آرامش حقیقی چگونه به دست می‌آید
 
ما حال خوب را فقط در خودمان می‌بینیم؛ بله من باید حال خوبی داشته باشم که بتوانم آن انرژی را به دیگران انتقال بدهم، ولی گاهی حال خوب ما در گرو خوب کردن حال دیگران است. من چقدر توانسته‌ام در هر شرایط فعلی و در هر شغلی و جایگاهی، حال افرادی را که با من در راه مراوده و رابطه هستند، خوب کنم؟ اگر من این مهارت و آگاهی را در یک جهت به کار بگیرم، می‌توانم حال خودم را خوب کنم؟ بله می‌توانم.
 
در زندگی ماشینی که ما آدم‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم و در دنیایی که تکنولوژی و هوش مصنوعی است، ما به ثانیه‌ای می‌توانیم همه چیز را سر جای خودش قرار دهیم و وارد دنیای دیگری شویم، آیا می‌شود حال خوب برای خودمان و دیگران رقم بزنیم؟ و مهمتر از همه، اینکه حال خوبی که ماندگاری داشته باشد.
 
هنگام تحویل سال و یا وقتی دعا می‌کنیم، همه ما از خداوند می‌خواهیم که؛ خداوندا به ما سلامتی عنایت کن. سلامتی نعمت بسیار بزرگی است، آیا فکر کرده‌ایم که از سلامتی مهمتر داشتن آرامش است آن هم آرامش حقیقی! درباره آرامش حقیقی و اینکه این آرامش می‌تواند کمک کند با حال خوب وارد سال جدید شویم، بیشتر صحبت می‌کنم.
 
چند نکته درباره حال خوب
 
اولین گام برای داشتن آرامش و حال خوب زندگی، رضایت از زندگی است، اینکه من چقدر از زندگی که در آن غرق شده‌ام رضایت دارم و چقدر به سمت هدفم قدم برمی‌دارم. آیا صبح‌ها و شب‌ها را می‌گذرانم، تلاش می‌کنم و منبع درآمدی دارم، اما آرامش ندارم، حال خوب ندارم؟ آن را از کجا می‌توانم کسب کنم؟
 
اولین چیزی که به من کمک می‌کند، در زندگی به اولین هدف یعنی آرامش و حال خوب برسم، این است که ارتباط روحی‌ام را بالا ببرم. من باید روحم را به منبعی وصل کنم که جز منبعی که خداوند برای ما قرار داده است، چیز دیگری نیست. خداوند متعال منبع نور، رحمت، برکت، وسعت رزق و روزی است و اگر خودم را در زندگی به خداوند نزدیکتر کنم، تا از آن منبع، آرامش روحی بگیرم و حال خوب را از خداوند بخواهم، در واقع به ذخیره و منبع انرژی دست پیدا کرده‌ام و ناخودآگاه آن را به اطرافیانم انتقال می‌دهم.
 
آنچه از خداوند دریافت می‌کنم، همان را ناخودآگاه به دیگران هم هدیه می‌دهم و این چرخه در حال گردش است و طرف مقابل از من انرژی خوب را می‌گیرد و به طرف مقابل انتقال می‌دهد و این چرخه به صورت مثبت در حال حرکت است و ناخودآگاه بعد از آرامش، حال خوب به وجود می‌آید.
 
گام‌های مهم برای داشتن حال خوب
 
سعی کنیم در سال جدید برای اینکه حال خوب و آرامش‌مان ماندگار شود، خودمان را از چند آسیب دور کنیم و اینها گام‌های دیگری است که ما را به سمت آنها رهنمون می‌کند؛
 
به هم برچسب نزنیم، از برچسب دروغگویی تا اینکه تو آرامش نداری، تو نوسان خلق داری، و ... . این برچسب‌ها را از هم برداریم و سعی کنیم به هم نزدیکتر شویم و ارتباطات مثبت و هدفمند داشته باشیم، وقت گذرانی‌هایمان را به سمت مثبت ببریم و هدفدار کنیم. سعی کنیم خودآگاهی‌مان را بالا ببریم. هر چقدر در زندگی خودآگاهی داشته باشیم، خودمان را به خداوند نزدیکتر می‌کنیم و می‌توانیم منبع ذخیره را محکم و محکمتر کنیم.
 
بروز احساسات داشته باشیم. به اطرافیانمان، افراد خانواده و دوستان محبت کنیم که این محبت متقابلاً به ما هم می‌رسد و باعث می‌شود حس همدلی رخ دهد و ابراز وجود، همدلی و همدردی در داشتن حال خوب هر کدام از ما کمک می‌کند. سعی کنیم یک لبخند روی لب به وجود بیاوریم، حتی گاهی اگر تلخی روزگار این لبخند را از ما بگیرد، لبخندی که نه از سر اجبار است، بلکه از سر محبت، عشق و دوست داشتن افرادی است که در زندگی با آن‌ها هستیم یا با آن‌ها مراوده داریم. سعی کنیم لبخند بر لب داشته باشیم. درک کنیم که همه مشکلات زیادی دارند و قرار است همدلانه و دلسوزانه در کنار هم باشیم.
 
برای ورود به سال جدید آماده باشیم، ما همیشه می‌گوییم خانه تکانی، اما سراغ خانه تکانی دل برویم و از هر کسی که ناراحتی داریم و یا کسی که باعث شده ما اشک بریزیم و ناراحت شویم و یا از دست افراد نزدیک خانواده و یا دوستان ناراحت هستیم، سعی کنیم، دلخوری‌ها را کم کنیم و همه آنها را در سال قبل بگذاریم و به سال جدید برویم و این، هنر حل مسئله است.
 
یادبگیریم که مسائل را حل کنیم و به سال جدید برویم. این به ما حال خوب می‌دهد، همین که کینه و ناراحتی را به سال جدید نمی‌برم و همه را با هنر حل مسئله در سال کهنه باقی می‌گذارم و با فکری باز که همان ذهن آگاهی است و با حالی خوب و آرامش قلبی وارد سال جدید می‌شوم.
 
برای همه دوستان عزیزم، آرامش حقیقی و حال خوب واقعی را آرزو می‌کنم و امیدوارم بتوانیم حال خوب را مثل همان چرخه‌ای که در حال چرخیدن است، به تمام افراد زندگی و دوستانمان هدیه بدهیم.

 


برچسب ها
نوشته شده در   دوشنبه 6 فروردين 1403  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode