ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 1 بهمن 1402     |     کد : 202789

وقف متناسب با نیازهای روز جامعه تعریف شود

رئیس حوزه علمیه نورالزهرا(س) تهران گفت: همانطور که تبلیغ دین به شکل مدرن و امروزی با شیوه‌های جوان‌پسند ...

 رئیس حوزه علمیه نورالزهرا(س) تهران گفت: همانطور که تبلیغ دین به شکل مدرن و امروزی با شیوه‌های جوان‌پسند مورد توجه برخی قرار دارد، وقف نیز باید متناسب با نیازهای روز جامعه تعریف شود.

وقفیکی از حوزه‌های ضروری جامعه که نیازمند عرصه وقف است، حوزه علم و فناوری است. امروزه وقف می‌تواند به توسعه علم و فناوری کشور کمک شایانی توجهی کند. امروز چنانچه بتوان در سطح جامعه از ظرفیت وقف برای توسعه علم و فناوری استفاده کرد، می‌توان در آینده‌ای بسیار نزدیک به افق‌های جدیدی در سطح جهانی دست پیدا کرد.   
 
وقف می‌تواند برای هر امر خیری باشد، اما وقف برای علم و پیشرفت آن ویژگی منحصر به فردی دارد و آن اینکه این وقف، ریشه همه وقف‌های دیگر است، یعنی اگر علم در جامعه گسترده شود، زمینه ترویج انسانیت و همه خوبی‌ها ایجاد خواهد شد و شاهد وقف‌های دیگر در جامعه نیز خواهیم بود. پس شریک شدن در وقف علم، شریک شدن در همه وقف‌ها و صدقه‌های جاری است.

در میان تمام مسائل یک جامعه، اقتصاد به عنوان یکی از مهمترین مسائل زندگی مطرح است. اقتصاد در تمام ابعاد یک جامعه (سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و …) از اهمیت بالایی برخوردار است. مهمترین و به عبارت دیگر عامل اصلی خیلی از معضلات هر جامعه، ریشه در مسائل اقتصادی دارد. امروزه فعالیت‌های اقتصادی کشورها به طور کلی در سه بخش خصوصی، دولتی و مردمی شکل می‌گیرند و از طرفی اقتصاد جهان در حال انتقال به اقتصاد دانش‌بنیان است.

وقف علم و فناوری که ترکیبی از دو کلیدواژه مهم وقف (با مفهوم حمایت پایدار مردمی) و علم و فناوری (با مفهوم اقتصاد دانش‌بنیان) است، بدین معنی است که با بهره‌گیری از سرمایه‌های پایدار مردمی بتوان از علم و فناوری حمایت کرد که منجر به افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان در اقتصاد کشور شود و به تبع آن توسعه همه‌جانبه کشور (ریشه‌کنی فقر) را به دنبال داشته باشد.

حجت‌الاسلام سیدرضا فقیهی، رئیس حوزه علمیه نورالزهرا(س) تهران در گفت‌وگو ایکنا در مورد حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی سازمان اوقاف در راستای پیوند وقف و علم اظهار کرد: موقوفات تابع نیت واقف است. اگر موقوفاتی برای ترویج علم تعریف شوند، هزینه عواید آن تابع نیت واقف است و می‌توان آن را به تناسب این نیت برای علومی که در پیشرفت کشور مؤثر است، هزینه کرد.

وی بیان کرد: البته سرمایه‌گذاری در برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان بازدهی خوبی دارد و این موضوع به تبع برای افزایش عوایدی موقوفات نیز اثرگذار است.

رئیس حوزه علمیه نورالزهرا(س) تهران با تأکید بر اینکه نباید از کادر قانونی خارج شویم و همه اعتبارات باید در راستای اهداف موقوفات هزینه شوند، تصریح کرد: همواره باید به نیات واقفان توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا این مسئله دچار اشکال شرعی نشود.

فقیهی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد نیات جدید وقف تصریح کرد: وقف باید بر اساس نیازهای روز جامعه برای واقفان متغیر باشد، مثلاً همانطور که تبلیغ دین به شکل مدرن و امروزی با شیوه‌های جوان‌پسند مورد توجه برخی قرار دارد، وقف نیز باید متناسب با نیازهای روز جامعه تعریف شود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی خوبی که برای افزایش سهم وقف در تولید علم و فناوری صورت گرفته است، عنوان کرد: قطعاً توجه به حوزه علم و فناوری و تقویت حوزه‌های مختلف علمی در کشور به حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی منجر می‌شود. برای مثال تقویت علم پزشکی یا تقویت تولید داروهای وارداتی در همین کشور باعث معالجه بیماران بسیاری می‌شود.

رئیس حوزه علمیه نورالزهرا(س) تهران با اشاره به اینکه همه مدیران کشور باید بر اساس منویات مقام معظم رهبری حمایت همه‌جانبه از حوزه علم و فناوری داشته باشند، افزود: همچنین، اصحاب رسانه می‌توانند با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه در موضوع وقف با هدف تولید علم و فناوری، تبیین لازم را در جامعه داشته باشند تا افکار عمومی و آحاد مردم به سمت این موضوع هدایت شود.

وی با اشاره به اینکه افکار عمومی جامعه‌ باید با اولویت و نیاز روز جامعه‌ در حوزه علم و فناوری بیشتر آشنا شوند، گفت: ثواب این نیات هم کمتر از نیات گذشته و مرسوم نیست. اگر به حوزه علم و فناوری اهمیت دهیم، می‌توانیم از سلطه دشمنان بر کشور نیز جلوگیری کنیم.


برچسب ها
نوشته شده در   يکشنبه 1 بهمن 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode