ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 11 مرداد 1402     |     کد : 201560

همایش ملی «ثقه الاسلام شهید» در تبریز برگزار می‌شود

همایش ملی «ثقه الاسلام شهید میرزا علی آقا تبریزی» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از پژوهشگران ملی و مسئولان استانی از ساعت هشت صبح روز شنبه، ۱۴ مردادماه در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

ایسنا/آذربایجان شرقی همایش ملی «ثقه الاسلام شهید میرزا علی آقا تبریزی» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از پژوهشگران ملی و مسئولان استانی از ساعت هشت صبح روز شنبه، ۱۴ مردادماه در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، رئیس شورای سیاست گذاری همایش ملی «ثقه الاسلام شهید، میرزا علی آقا تبریزی» روز سه شنبه، ۱۰ مردادماه در نشست خبری، اظهار کرد: همایش ملی ثقه الاسلام، دومین همایش در راستای معرفی مفاخر استان بوده و همایش‌ سایر شخصیت‌های مفاخر استان نیز به مرور در سال‌های آتی برگزار خواهد شد. هدف از برگزاری این همایش نیز تبیین نقش مفاخر آذربایجان و نقش آفرینان تاریخ آذربایجان و ایران و افکار این شخصیت‌ها برای مردم و به خصوص نسل جوان است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: شهید ثقه الاسلام از جمله شخصیت‌هایی است که در استقلال و تمامیت ارضی کشور و مقاومت در برابر سلطه بیگانگان نقش تاریخی دارد. این شهید روز عاشورای تبریز، نماد مقاومت در برابر سلطه بیگانگان در زمان اشغال قزاق‌های روسی است که مردم تبریز با فتوای این شخصیت در برابر قزاق‌های اشغالگر قیام کردند.

همایش ملی «ثقه الاسلام شهید» در تبریز برگزار می‌شود

وی ادامه داد: ثقه الاسلام شهید، مجتهد آگاه به مسائل سیاسی است که بیش از ۵۰۰ یادداشت، نامه و رساله و تعدادی کتب مختلف از او به یادگار مانده که مربوط به مسائل سیاسی و اجتماعی و در ارتباط با علما، دانشمندان و شخصیت‌های سیاسی است.

میرتاج الدینی گفت: ثقه الاسلام شهید در تالیفات خود، مهندسی نظام سیاسی مشروطه را تبیین کرده و در زمان انحرافات نیز هشدارهای جدی و روشنی درباره آن دارد.

وی از پیگیری برای بازسازی آرامگاه شهید ثقه الاسلام واقع در مجموعه مقبره الشعرای تبریز خبر داد و افزود: پس از پیگیری‌های فراوان و برنامه‌های بازسازی مربوطه، بنا شده تا بازسازی آرامگاه سرعت یابد و یادمان شهدای عاشورای تبریز هم در مقبره الشعرا بنا شود.

وی هم‌چنین از تاسیس خانه موزه ثقه الاسلام با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همزمان با برگزاری همایش ملی ثقه الاسلام خبر داد.

رئیس شورای سیاست گذاری همایش ملی «ثقه الاسلام شهید میرزا علی آقا تبریزی» هم‌چنین از برگزاری نمایشی در خصوص شهید محمد خیابانی در بعدازظهر روز همایش خبر داد.

ارسال ۵۰ عنوان مقاله به همایش ملی ثقه الاسلام شهید

همایش ملی «ثقه الاسلام شهید» در تبریز برگزار می‌شود

عزیز جوانپور، دبیر کمیته علمی همایش ملی «ثقه الاسلام شهید میرزا علی آقا تبریزی» نیز از ارسال نزدیک به ۵۰ مقاله به این همایش خبر داد و گفت: تعداد ۳۰ مقاله از میان آن‌ها برای چاپ انتخاب شده و تعدادی نیز در روز همایش، ارائه خواهند شد.

وی افزود: برگزاری این همایش، حرکتی است تا شخصیت‌های ملی و مذهبی را به جوانان امروزی بشناسانیم چرا که وجود چنین شخصیت‌هایی ارزشمند و مفاخر در تاریخ خطه آذربایجان، چراغ راه نسل امروز است.

وی ادامه داد: ثقه الاسلام شهید، عامل وحدت، صاحب فکر و تاثیرگذار بر مبارزات مشروطه بوده و پشتیبان، رهبر و هدایتگر جریان مبارزان انقلابی بوده است اما این شخصیت در لا به لای برخی از بی مهری‌ها مظلوم مانده است.

جوانپور با اشاره به شهادت مظلومانه ثقه الاسلام در روز عاشورا، گفت: طی سالیان گذشته تا به امروز کمترین توجه به این شهید گرانقدر تاریخ آذربایجان شده است که امیدواریم در این همایش بخشی از عقب ماندگی در این خصوص جبران شود و پژوهشگران بتوانند به ابعاد مختلف شخصیتی این بزرگوار در دوران مشروطه و ایستادگی او در برابر روس‌ها بپردازند.

همایش ملی «ثقه الاسلام شهید» در تبریز برگزار می‌شود

حجت الاسلام ابراهیمی، مسئول ستاد برگزاری همایش ملی «ثقه الاسلام شهید میرزا علی آقا تبریزی» هم از برگزاری پنج پیش همایش در ارتباط با ثقه الاسلام در حیطه دانش آموزی، دانشگاهی، حوزه‌های علمیه، بنیاد ایران شناسی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طی هفته‌های گذشته خبر داد.

وی با اشاره به راه اندازی خانه موزه ثقه الاسلام، افزود: آثار مربوطه به مشروطه و تولیدات، آثار و اسناد تاریخی برجامانده از ثقه الاسلام با کمک نوادگان وی در این خانه موزه در معرض نمایش قرار می‌گیرد.

وی هم‌چنین از شروع تجهیز این خانه موزه از امروز خبر داد.


نوشته شده در   چهارشنبه 11 مرداد 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode