ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 15 اسفند 1401     |     کد : 200480

همایش هیات امناء و امین موقوفات شمالغرب کشور در تبریز برگزار شد

نخستین همایش «روسای ادارات، هیات امناء و امین موقوفات» شمالغرب کشور به میزبانی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی یکشنبه 14 اسفندماه در تبریز برگزار شد.

ایسنا/آذربایجان شرقی نخستین همایش «روسای ادارات، هیات امناء و امین موقوفات» شمالغرب کشور به میزبانی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی یکشنبه 14 اسفندماه در تبریز برگزار شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی در این همایش، با تبریک فرارسیدن میلاد حضرت ولیعصر (عج) با اشاره به اهمیت سنت حسنه وقف، اظهار کرد: این سنت حسنه که در ماده پنج قانون اوقاف مغفول مانده بود، با تدابیر حجت الاسلام خاموشی، ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه احیا شده است تا بتوانیم در راستای احیای فدک اهل بیت(ع) قامت ببندیم و در راستای احیای این فدک در عرصه‌های مختلف اهتمام ورزیم.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی، با تاکید بر این‌که احیای موقوفات مغفول مانده، همت همگانی می‌طلبد، ادامه داد: تعامل و تفاهم بین ادارات و هیات امنای عزیز می‌تواند احیاگر فدک اهل بیت(ع) باشد. نگاه بنده به موقوفات، نگاه به فدک است و امیدواریم بتوانیم «سنت وقف» را به عنوان یادگار نبی اعظم اسلام(ص) که ایشان وقف را پشتوانه اقتصادی اسلام قرار دادند، احیا کنیم.

وی گفت: اقداماتی که در راستای احیای سنت وقف آغاز شده است، به دلیل کثرت کارها با نظام کارمندی جاری انجام نمی‌گیرد لذا احیای موقوفات نیازمند یک خیزش عمومی بوده و نصب امین موقوفات نیز در همین راستا اجرایی شده است.

وی با بیان این‌که نصب امین موقوفات، در راستای مردمی سازی اوقاف انجام می‌گیرد، افزود: با این اقدام، موقوفات به بهترین نحو بروزرسانی شده و در اختیار موقوف علیه قرار می‌گیرد. بیش از ۸۰۰ نوع نیت وقفی در کشورمان وجود دارد که گستره آن از اهل بیت(ع) و سیدالشهدا(ع) گرفته تا دانش آموزان نیازمند، فقرا، مساکین و ... منتهی نمی‌شود و می‌توان از طریق احیای این نیات، کارهای عمده فرهنگی انجام داد.

وی از نصب ۷۰ امین موقوفات در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: حکم امنای موقوفات صادر شده و این امنای محترم در ۱۷ بلوک مشخص شده استان فعال هستند. تعداد ۳۰ امین دیگر نیز به زودی به این مجموعه می‌پیوندند تا احیاگر موقوفات عظیم استان شویم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی در خصوص موقوفه بزرگ ربع رشیدی در استان نیز اظهار کرد: موقوفه ربع رشیدی، اولین موقوفه ثبت جهانی شده کشور با نیت اصلی «علم الادیان علم الابدان» است که گستره آن در هشت استان کشور و به خصوص در شهرهای تبریز و کرمان می‌رسد.

وی ادامه داد: موقوفه قائم مقام فراهانی نیز با عرصه ۳۸ هزار هکتار است که از سال ۹۰ مسیر احیای آن آغاز شده است. شهرک‌های سرمایه گذاری خارجی و شهرک سرمایه گذاری بعثت در این عرصه قرار دارند. تعداد ۱۵۶ کارخانه تنها در شهرک سرمایه گذاری خارجی فعال هستند که در این راستا اداره اوقاف ناحیه سه تبریز را برای احیای آن راه اندازی کردیم.

حسینی با اشاره به افزایش درآمد موقوفات استان در راستای احیای موقوفات طی سالیان اخیر، از تداوم احیای موقوفات استان در سال‌های آتی خبر داد.

یکی از راهبردهای اصلی سازمان اوقاف، استفاده از ظرفیت مردمی برای اداره امور موقوفات است

مدیرکل امور امنا و متولیان موقوفات سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در ادامه اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ برای برگزاری هشت همایش منطقه‌ای با هدف افزایش تعامل و توجیه امنای موقوفات کشور برگزار شده است. در این همایش‌ها بر حضور روسای ادارات نیز تاکید داشتیم زیرا یکی از ارکان اصلی امین موقوفات، تعامل بین امنا و روسای ادارات است.

محمد رمضانی، با اشاره به برگزاری ۱۸ ساعت آموزشی برای امنای موقوفات در طول سال، از تداوم این آموزش‌ها در سال آینده خبر داد.

وی ادامه داد: طرح امین موقوفات، ابداع جدیدی نیست و این موضوع در سال‌های گذشته نیز در قانون اوقاف پیش بینی شده بود ولی به دلایل و شرایط مقتضیات زمانه به آن توجه نشده بود.

رمضانی با بیان این‌که یکی از راهبردهای اصلی سازمان اوقاف، استفاده از ظرفیت مردمی برای اداره امور موقوفات است، گفت: برای عملی سازی این موضوع به یکسری دستورالعمل‌هایی نیاز داشتیم که در این راستا دستورالعمل‌های مربوط به نحوه انتخاب و بکارگیری امین و نحوه ارزیابی عملکرد و پرداخت حق الزحمه آن در سازمان تهیه شد.

وی با اشاره به بلوک بندی و دسته بندی موقوفات مناطق مختلف برای نصب امین و جلوگیری از پراکندگی، افزود: در این سازوکارها، کمیته راهبری سازمان نیز تاسیس شد و سپس جهت تفویض اختیارات نصب امین و سرعت بخشیدن به کار، کارگروه اجرایی امور امنا در استان‌ها تشکیل یافت.


نوشته شده در   دوشنبه 15 اسفند 1401  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode