ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 24 بهمن 1387     |     کد : 1936

مير علي تبريزي

مير علي تبريزي بزرگترين خوشنويس عصر امير تيمور گوركاني و پسرش شاهرخ تيموري است وي را واضع خط نستعليق مي‌دانند. تذكره هاي بسيار دربارة او قلم فرسايي كرده اند، از جمله در مجالس المومنين او را مردي فاضل مي‌داند و در مرآه العالم او را از دانايان ادب و دانش به حساب آورده اند.

 مير علي تبريزي بزرگترين خوشنويس عصر امير تيمور گوركاني و پسرش شاهرخ تيموري است وي را واضع خط نستعليق مي‌دانند. تذكره هاي بسيار دربارة او قلم فرسايي كرده اند، از جمله در مجالس المومنين او را مردي فاضل مي‌داند و در مرآه العالم او را از دانايان ادب و دانش به حساب آورده اند.
زمان و علت فوت : به نوشته ميرزا سنگلاخ، مير علي تبريزي عمري طولاني داشته و سپهر مرگ وي را به سال 850 هجري قمري ذكر كرده است.
 مير علي تبريزي را واضع خط نستعليق خوانده‌اند و از اين جهت مورد ستايش هنرمندان بزرگي قرار گرفته است از آن جمله: - ميرزا سنگلاخ هفت قلم را به مير علي نسبت مي‌دهد و مي گويد از تركيب خط «نسخ» و تعليق خط جديد نستعليق را به وجود آورد. - صاحب خلاصه التواريخ مي گويد او جميع خطوط را منسوخ كرد. - مير علي هروي در رساله «مداد الخط» خود مي‌گويد كه مير علي تبريزي خط نستعليق را ابداع كرد . - در گلستان هنر آمده است كه مير علي خط نستعليق را وضع نمود و به پسر خود تعليم داد. - سلطانعلي مشهدي در منظومه اي گفته است: نسخ و تعليق اگر خفي و جلي است واضع اصل، خواجه مير علي است تا كه بوده است عالم و آدم هرگز اين خط نبوده در عالم وضع فرموده او ز ذهن دقيق از خط نسخ و از خط تعليق بعضي نيز معتقدند كه اين خط وجود داشته اما ميرعلي آن را تكميل كرده و قواعدي براي آن بوجود آورده است. اين خط كه از تركيب نسخ و شكسته تعليق ، خطي را شكل بخشيده و قاعده داده كه ابتدا نسخ و تعليق خوانده مي‌شد و كم كم نستعليق ناميده شد.
چگونگي عرضه آثار : بسياري از آثار به مير علي تبريزي منسوب است و آثار بسياري از وي هنوز شناخته نشده است.

--------------------------------------------------------------------------------
آثار :
    1  قطعه خطي نستعليق
      ويژگي اثر : اين اثر در موزه هنرهاي تزئيني بوده است.
2  قطعه شعري كه سروده خود مير علي است
      ويژگي اثر : اين قطعه رقم كامل « مير علي كاتب تبريزي» دارد و اشعار زير بر آن نوشته شده: روزي بدست خويش گرفتم آينه در وي نشان مرگ بديدم معاينه مويم سفيد گشته و تن لاغر و ضعيف في الحال بر زمين زدم از قهر آينه آيينه گفت قهر تو بر من چنين چراست ناچار هر كه زاد بميرد هر آينه اين اثر در مجموعه مهدي بياني است.
3  نسخه اي از ديوان جلاير
      ويژگي اثر : اين ديوان تاريخ 805 و رقم مير علي دارد كه متعلق به يك سوئيسي بنام ياكوب هيرش است.
4  يك مرقع دوازده رقعه‌اي ، مناجات حضرت علي بن ابي طالب با ترجمه فارسي
      ويژگي اثر : ببا رقم طمير علي» در كتابخانه موزه گلستان
5  يك نسخه از مثنوي‌هاي مختلف
      ويژگي اثر : اين اثر شامل مثنوي هماي و همايون، كمال نامه، روضه الانوار خواجوي كرماني است كه زماني متعلق به كتابخانه بهرام ميرزا صفوي فرزند شاه اسماعيل بوده و اكنون در كتابخانه موزه بريتانيا است. اين نسخه تاريخ بيست و هشتم جمادي الاول 798 دارد و با رقم« علي يد العبد الضعيف اضعف الناس مير علي بن الياس التبريزي الباورچي غفرالله ذنوبهما و مستر عيوبها» است.
6  يك نسخه بوستان سعدي
      ويژگي اثر : اين نسخه در سال 1935 ميلادي در لندن به چاپ رسيده و بنا به شرحي كه در همان كتاب آمده اين نسخه بوستان مصور به خط مير علي تبريزي است كه به سال 779 براي تقديم به امير تيمور كتابت شده است.
7  يك نسخه خمسه نظامي و امير خسرو دهلوي (در متن حاشيه)
      ويژگي اثر : اين نسخه تاريخ 824 را دارد ، در كتابخانه ملي در تهران.
8  يك نسخه كليات سعدي
      ويژگي اثر : اين اثر در يك مجموعه خصوصي است و تاريخ 840 را دارد و در آخر آن قصيده ايست كه مادح و ممدوح آن علي است .

--------------------------------------------------------------------------------
منابع :
    1سرمدي، عباس. دانشنامه هنرمندان ايران و جهان اسلام. تهران،هيرمند.1380
 
 


نوشته شده در   پنجشنبه 24 بهمن 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode