ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 25 فروردين 1390     |     کد : 18047

روش‌هاي كنترل بر خريد

آيا تا به حال دقت كرده‌ايد كه ميزان خريد عموم جامعه به وضوح افزايش پيدا كرده است...


جام جم آنلاين: آيا تا به حال دقت كرده‌ايد كه ميزان خريد عموم جامعه به وضوح افزايش پيدا كرده است؟ اين در حالي است كه در بسياري از موارد اين‌گونه خريدها ضروري نيستند. البته اين مساله در بين جوانان، بيشتر از ساير اقشار جامعه رواج دارد.به ‌رغم بحران‌هاي اقتصادي جهاني و تورم داخلي و مسائل و مشكلاتي كه همه به آن واقف هستيم، تغيير چنداني در تعداد مشتري‌هاي فروشگاه‌هاي پوشاك،‌ هايپرماركت‌ها و... ديده نمي‌شود.

دليل اين عدم كاهش خريد اين است كه گاهي خريد و بازار رفتن به نيت خريد حالت عادت به خود مي‌گيرد و از يك نياز طبيعي خارج مي‌شود و فرد را بسختي مي‌اندازد و خود و خانواده‌اش را با مشكلات مالي دست به گريبان خواهد كرد. در واقع تبديل به يك فردي مي‌‌شود كه بيش از حد خريد كرده و به نوعي اعتياد به خريد كردن دارند. اين نوع افراد حتي علاقه‌اي به چانه زدن هم ندارند. از اين رو روش‌هايي براي مقابله با ميل سيري‌ناپذير خريد و در واقع اعتياد به خريد در برخي افراد جامعه وجود دارد نظير:

1 ـ به وضعيت اقتصادي‌تان توجه كنيد

برخي فكر مي‌كنند با خريد كردن به نوعي به رونق اقتصاد كشورشان در بحبوبه بحران اقتصادي كمك مي‌كنند. اما حقيقت اين است كه خريد كردن ارزش اين را ندارد كه خود و خانواده‌تان را اين قدر به زحمت بيندازيد. راه‌هاي ديگر و كم‌هزينه‌تري هم براي رسيدن به اين مهم هست.

2 ـ احساسات خود را بشناسيد

گاهي عصباني هستيد، گاهي هيجان‌زده يا شاد، گاهي هم حوصله‌تان سر مي‌رود. اينها احساساتي هستند كه افراد را وادار به افراط در خريد مي‌كنند. قبل از خريد سعي كنيد احساساتتان را بشناسيد و عجولانه تصميم نگيريد. اغلب اوقات ممكن است با در نظر گرفتن يك سقف هزينه هم بتوان از خريد لذت برد. كيف پولتان را با خود نبريد. در صورتي كه چيز خاصي را براي خريد انتخاب كرديد كه واقعا هم به آن نيازمنديد در آن صورت مي‌توانيد برگرديد و پول مورد نياز را با خودتان برداريد. خريدهاي افراطي نمي‌توانند خلأ عاطفي كه در فرد به وجود مي‌آيد را جبران كنند، هرچند در همان لحظه اين‌گونه به نظر نمي‌آيد. زماني كه چنين احساساتي بر فرد مستولي مي‌شود شخص چيزهايي مي‌خرد كه نمي‌خواهد يا به آن نياز ندارد يا اصلا آنها را دوست ندارد و بزودي آنها را كنار خواهد گذاشت.

3 ـ‌ به نيازهاي زيربنايي خود فكر كنيد

برخي از افراد تنها به منظور پر كردن اوقات فراغت خود به خريد مي‌روند. گاهي نياز در جمع بودن، افراد را به خريد وامي‌دارد. اين هم نوعي از نيازهاي زير بنايي هر انساني است كه با تشخيص آنها مي‌توان اين نيازها را به نحو بهتري مرتفع نمود به اين ترتيب مي‌توانيد پولتان را براي مخارج مهم‌تري پس‌انداز و آگاهانه خرج كنيد. مثلا اگر در كارتان شادي مطلوب را پيدا نكرده‌ايد و در ضمير ناخودآگاهتان مي‌خواهيد از طريق خريد اين نيازتان را برطرف كنيد، چرا اين هزينه را صرف رفتن به كلاس‌هاي ورزشي نكنيد در حالي كه به مراتب ثمربخش‌تر خواهد بود!

4ـ بهره‌گيري از انتخاب‌ها‌

زماني كه نيازهاي بنيادين خود را شناختيد و دلايل خريد‌هاي افراطي خود را دريافتيد، زمان آن فرا مي‌رسد كه نيازهايتان را بدون كارت اعتباري حل كنيد! هرگاه عصباني شديد، سعي كنيد بر خشم خود فائق آييد يا مشكل پيش آمده را حل كنيد. اگر دچار استرس شده‌ايد كمي در هواي آزاد قدم بزنيد يا حتي ترتيب يك سفر كوتاه را بدهيد تا آرامش خود را بازيابيد. اينها همه انتخاب‌هايي هستند كه شما پيش روي خود داريد و مي‌توانيد با به كارگيري آنها عادت ولخرجي را ترك كنيد. در اين صورت با كنار گذاشتن «بي‌فكر خريدكردن» مي‌توانيد بزودي دوباره از خريد كردن واقعي لذت ببريد، البته اين بار به روشي درست و منطقي.

5 ـ با كساني كه ميل به خريد زيادي دارند، خريد نرويد

اصولا افرادي كه ميل به خريد زياد دارند، نمي‌توانند افراد مناسبي براي گذران اوقات فراغت شما باشند، چرا كه اين افراد به هنگام گشت و گذار در فروشگاه‌ها شما را به خريد بيشتر ترغيب مي‌كنند. در نتيجه وقتي به خانه برمي‌گرديد و كيسه خريد خود را مشاهده مي‌كنيد، مي‌بينيد خريدهايي داشتيد كه چندان ضروري نبوده و حتي نمونه آن را در منزل داشته‌ايد.


نوشته شده در   پنجشنبه 25 فروردين 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode