ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 23 فروردين 1390     |     کد : 17932

جهاد اقتصادي روياي اقتصاد بدون نفت را محقق مي‌كند

عضو شوراي علمي گروه اقتصاد پژوهشكده نظام‌هاي اسلامي گفت: با تحقق جهاد اقتصادي، ملت به جاي استفاده از درآمد نفتي از نتيجه تلاش خود بهره‌مند شده و به اين ترتيب وابستگي به درآمد نفتي كاهش يافته و فرهنگ مجاهدت نهادينه مي‌شود.

عضو شوراي علمي گروه اقتصاد پژوهشكده نظام‌هاي اسلامي گفت: با تحقق جهاد اقتصادي، ملت به جاي استفاده از درآمد نفتي از نتيجه تلاش خود بهره‌مند شده و به اين ترتيب وابستگي به درآمد نفتي كاهش يافته و فرهنگ مجاهدت نهادينه مي‌شود.

حجت‌الاسلام غلامعلي معصومي‌نيا، عضو شوراي علمي گروه اقتصاد پژوهشكده نظام‌هاي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار آيين و انديشه فارس درباره جهاد اقتصادي اظهار داشت: «جهاد» ابعاد و عرصه‌هاي متفاوت دارد. يكي از عرصه‌هاي جهاد، اقتصادي است زماني جهاد اقتصادي موفق خواهد شد كه با جهاد فرهنگي توأم باشد.
وي افزود: يكي از مهمترين لوازم جهاد اقتصادي، فرهنگي است؛ براي موفقيت در جهاد اقتصادي نخست بايد جهاد فرهنگي لازم صورت گيرد تا به موفقيت لازم درجهاد اقتصادي برسيم و لازمه اين امر طراحي ارتقاي فرهنگي مناسب جهاد اقتصادي است.
معصومي‌نيا در پاسخ به اين پرسش كه راه‌هاي نهادينه كردن فرهنگ اقتصادي چيست، گفت: همه متفكران، انديشمندان، نويسندگان بايد تلاش كنند؛ باور عمومي جهاد اقتصادي در كشور فراهم شود و برخي از صاحبنظران فرهنگي بر اين باورند كه فرهنگ جنبه عيني ندارد فرهنگ مجموعه‌اي از باورها، سنت‌ها و اخلاق فردي و خانوادگي است و اگر باور به جهاد نهادينه نشود زمينه‌هاي لازم جهاد اقتصادي فراهم نمي‌شود.
وي ادامه داد: نخبگان بايد يك جامعه آرماني را تصوير كنند و راه‌هاي دسترسي به آن را مشخص كرده و تلاش كنند با توجه به فرهنگ عمومي كه در جامعه ايجاد شده به تحول و جامعه آرماني مورد نظر دست پيدا كنيم.
معصومي‌نيا گفت: به عنوان مثال فرهنگ كار و تلاش در جامعه بايد نهادينه شود و بدون فرهنگ كار و تلاش جهاد اقتصادي تحقق نمي‌يابد. فرهنگ كار در ارزش‌ها و معارف ديني و عرفي نيز توصيه شده است و براي نهادينه شدن بايد به صورت عملياتي تعريف شود.
وي با اشاره به هدفمند كردن يارانه‌ها تصريح كرد: دولت‌هاي گذشته بسيار علاقه‌مند بودند هدفمند كردن يارانه‌ها را اجرا كنند اما از هزينه‌ها و تبعات سوء احتمالي آن مي‌ترسيدند و اين دولت اقدام به هدفمند كردن يارانه‌ها كرد و براي اينكه هدفمند كردن يارانه‌ها صورت گيرد اقدامات فرهنگي صورت گرفت و به اين ترتيب مردم قانع شدند.
معصومي‌نيا افزود: به واسطه اقدامات فرهنگي كه همه نخبگان انجام دادند مردم توجيع شدند كه هدفمند كردن يارانه‌ها براي كشور لازم است و در صورت عدم اجر تبعات بيشتري خواهيم داشت به اين ترتيب هدفمند كردن يارانه‌ها ـ كه پديده مباركي بود ـ اجرايي شد و ثابت شد با فرهنگ‌سازي و تعامل جمعي مي‌توان اقدامات بزرگ را انجام داد.
عضو هيئت علمي گروه اقتصاد پژوهشكده نظام‌هاي اسلامي با بيان اينكه در تحقق جهاد اقتصادي بايد يك تلاش جمعي صورت گيرد، خاطرنشان كرد: جهاد بايد از تلاش معمول بيشتر باشد تا جهاد صورت نگيرد جامعه به اهداف و آرمان خود دست نمي‌يابد. به عنوان مثال ملت ژاپن و كره جنوبي بعد از جنگ و خرابي گسترده با تلاش جهاد گونه به اهداف خود رسيدند.
وي در پاسخ به پرسش رابطه تحقق اقتصادي و عدالت چيست، تصريح كرد: رابطه تحقق عدالت و جهاد اقتصادي به دو صورت درون نسلي و برون نسلي است در رابطه با عدالت برون نسلي اگر مجاهدت اقتصادي وسيعي صورت گيرد موجب مي‌شود جامعه امروز از بهره كار بهره‌مند شوند.
وي گفت: در صورت تحقق جهاد اقتصادي، فرد فرد جامعه بيشتر از خدماتي كه از جامعه دريافت كرده، خدمت ارائه مي‌كند و تلاش جمعي موجب رشد جامعه خواهد شد.
معصومي‌نيا ساز كار تحقق عدالت را بيان كرد: طرح‌هاي نيمه‌كاره كه در جامعه وجود دارد براي جامعه خسارت‌آور است و دولت براي تكميل آن در آينده بايد دو هزينه بپردازد نخست هزينه تكميل طرح دوم هزينه استهلاك است.
وي ادامه داد: اگر جهاد در كشور مبنا قرار گيرد نتيجه‌اي حاصل مي‌شود براي عموم مردم مفيد است و هزينه اجراي طرح‌هاي اقتصادي در ايران بالا است بايد اين هزينه نيز كاهش پيدا كند.
معصومي‌نيا گفت: اقتصاد در جامعه ما نفتي است و قسمت بزرگي از جامعه از مواهب نفتي بهره‌مند مي‌شوند و با جهاد اقتصادي از دستاورد خود بهره‌مند شده و نتيجه اين است كه وابستگي به درآمد نفتي كم شده و فرهنگ مجاهدت نهادينه مي‌شود مملكت نيز با دستاورد كار اداره شده و نه با نفت و به عدالت نزديك مي‌شويم و به اين ترتيب از سرمايه آيندگان هزينه نمي‌كنيم.
وي در پاسخ به اين پرسش كه مشكلات اصلي كشور به ويژه در حوزه اقتصاد چيست، گفت: يكي از سه مشكل اصلي جامعه ايران، نبود فرهنگ تلاش است در حال حاضر جامعه ما براساس سابقه تاريخي نيز به نوعي عدم فرهنگ تلاش دچار است.
عضو شوراي علمي گروه اقتصاد پژوهشكده نظام‌هاي اسلامي ادامه داد: مقام معظم رهبري در سالي كه به نام سال الگوي اصلاح مصرف نامگذاري كردند به اين مسئله كه بايد فرهنگ كار و تلاش در جامعه نهادينه شود اشاره كردند و عملا ديديم اقدامي در كشور نشده است.
معصومي‌نيا در پايان خاطرنشان كرد: فرد فرد ايراني‌ها كه در كشور ايران زندگي مي‌كنند به جامعه مديون هستند و اين فرهنگ كه هر فرد ايراني چه نقشي بايد در آبادي كشور داشته باشد نهادينه نشده است و بدون رودربايستي بايد بگويم اين فرهنگ بين عموم مردم جا نيفتاده ا ست و فرهنگ جهاد مطابق فرمايشات مقام معظم رهبري بايد در جامعه نهادينه شود براي اينكه مطابق مفاهيم ديني و ملي كشور به آباداني برسد بايد جهاد صورت گيرد.


نوشته شده در   سه شنبه 23 فروردين 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode