ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 5 فروردين 1390     |     کد : 17120

قلعه ضحاك عجبشير استوار در پاي كوه سهند جاذبه اي ديدني براي گردشگران

قلعه باستاني و تاريخي ضحاك عجبشير ، موسوم به ' داش قلعه ' ، همچنان استوار در پاي ارتفاعات كوه سهند جاذبه اي تاريخي و ديدني براي گردشگران و علاقه مندان آثار تاريخي است.

 
قلعه باستاني و تاريخي ضحاك عجبشير ، موسوم به ' داش قلعه ' ، همچنان استوار در پاي ارتفاعات كوه سهند جاذبه اي تاريخي و ديدني براي گردشگران و علاقه مندان آثار تاريخي است.
به گزارش ايرنا ، اين قلعه در 28 كيلومتري‌ شرق‌ عجب‌شير واقع شده و از آثار ارزشمند تاريخي و ديدني اين شهرستان به شمار مي رود و اولين‌ بار در سال يك هزار و 971 ميلادي توسط‌ يك‌ هيات باستان شناسي ‌آلماني‌ مورد بررسي‌ و تحقيق‌ قرار گرفت.
قدمت اين اثر تاريخي با در نظر گرفتن بقاياي موجود از برج هاي نيم استوانه اي بنام دروازه اين قلعه به دوره ساساني نسبت داده شده و روبناي‌ ديوارها كه‌ از سنگ هاي‌ مكعب‌ مستطيلي‌ شكل تركيب‌ شده‌ يادآور پوشش‌ ديوارهاي‌ ساساني‌ در تخت‌ سليمان‌ است‌.
اين قلعه از مكان هاي مهم اقوام مانايي و مادها بوده و در ارتفاع دو هزار 300 متري از بستر رودخانه قلعه چاي در دوران تاريخ كهن ايران زمين بنا شده و آثار زيادي در داخل و پيرامون خود از دوران هخامنشيان ، اشكانيان ، ساسانيان و عصر تمدن اسلامي به يادگار دارد.
سفال هايي‌ كه‌ تاكنون‌ از داش‌ قلعه‌ ضحاك‌ بدست‌ آمده‌ همگي‌ مربوط‌ به‌ سده‌هاي‌ 11 و 12 ميلادي‌ يعني‌ دوره اسلامي‌ بوده و حجاري ها و جاسازي هايي‌ كه‌ در سنگ‌ كوه‌ كنده‌ شده‌ همگي‌ دلايلي بر قدمت‌ دوره‌ پيش‌ از اسلام‌ اين قلعه هستند.
قلعه ضحاك در طول تاريخ داراي نام هاي متعددي از جمله اژدهاك ، قيز قلعه سي ، داش قلعه سي ، باروآس ، رويي دژ و قلعه گويي بود.
اين قلعه كه در دوران كهن به عنوان دژ استفاده مي شد ، از سه طرف مشرف به پرتگاه بوده و ديوارهاي آن مزين به كنده كاري هاي متعدد بوده و در داخل قلعه مخازن سنگ ، آب انبار ، آسياب ، سالن شورا و حمام تعبيه شده است.
به غير از قلعه‌ در پاي‌ كوه‌ قبرستاني‌ نيز وجود دارد كه‌ در آن‌ مجسمه‌ سنگي‌ قوچي‌ قرار داشته و در كنار قبرستان‌ ، روستايي‌ به‌ نام‌ ينگجه‌ واقع‌ است كه در ديوار يكي‌ از خانه‌هاي اين روستا‌ ، قوچ‌ سنگي‌ مقبره‌اي‌ كار گذاشته‌ شده است.
تعيين‌ زمان‌ بناي‌ اطاق هايي‌ كه‌ نيمي‌ از آن‌ بي‌ سقف‌ در زمين‌ كنده‌ شده‌ و نيم‌ ديگر در سنگ‌ (كنگلومراي‌) كوه‌ بصورت‌ حفره‌اي ‌درآورده‌ شده‌ به‌ دشواري‌ ممكن‌ است‌.
اغلب‌ اين‌ حفره‌ها داراي چاله‌ آبي‌ (آب‌ انبار) بوده و بر ديوارهاي‌ اين‌ حفره‌هاي‌ سنگي‌ ، طاقچه‌هاي‌ كوچكي‌ كنده‌ شده است.
داش‌ قلعه‌ ضحاك‌ عجب شير از آثار ارزشمند و مورد وثوق گردشگران بوده و در آن تك‌ حفره‌هايي‌ نيز ديده‌ مي‌شود كه‌ تمام‌ آن‌ در صخره‌هاي‌ عمودي‌ كوه‌ كنده‌ شده است.
علاوه‌ بر اين آثار در اين قلعه برجي‌ وجود دارد كه از خشت‌ بر پايه‌ سنگي‌ ساخته‌ شده‌ و صرف نظر از استحكامات‌ دروازه قلعه‌ ، تنها برج‌ دفاعي‌ آن به‌ شمار مي‌رود چرا كه اطراف‌ قلعه پرتگاه‌ بوده و نيازي‌ به‌ استحكامات‌ بيشتري نبوده‌ است‌.
آب‌ چشمه‌اي‌ كه‌ در دامنه‌ كوه‌ مقابل‌ قلعه قرار دارد با فشار متوسط‌ لوله‌هايي‌ كه‌ در زمين‌ كار گذاشته‌ شده‌ از روي‌ پشته‌ مابين‌ گذشته‌ و به‌ ارتفاع‌ قلعه‌ مي‌رسد.
مسير لوله‌ آب‌ از روي‌ بستري كه‌ در زمين‌ به‌ وضوح‌ نمايان‌ است معلوم‌ بوده و‌ تكه‌هاي‌ متعددي‌ از لوله‌هاي‌ گلي‌ و بقايايي ‌از قالب‌ سنگي‌ كه‌ با بي‌قيدي‌ از بستر كنده‌ شده‌ در اطراف‌ ديده‌ مي‌شود.
اين‌ قلعه‌ نيز از تاراج‌ و كند و كاوهاي‌ غيرمجاز در امان‌ نبوده‌ و فضاي‌ اطراف‌ قلعه‌ پوشيده‌ از حفره‌هايي‌ است‌ كه‌ توسط‌ غارتگران‌ براي‌ بدست‌ آوردن‌ عتيقه‌ ، زير و رو شده‌ است‌.
عجبشير با داشتن چندين اثر تاريخي و گردشگري ارزشمند از جمله بندر رحمانلو ، قلعه ضحاك ، مساجد چوبي ، خانه ها و كبوترخانه هاي قديمي و تاريخي از شهرهاي مهم گردشگري آذربايجان شرقي محسوب مي شود.
اين شهرستان با حدود 80 هزار نفر جمعيت در جنوب غربي تبريز مركز آذربايجان شرقي واقع است.


نوشته شده در   جمعه 5 فروردين 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode