ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 25 دي 1386     |     کد : 159

نگاهي به آفات و راهكارها وآسيب هاي عزاداري ها

 

 

عبارت حماسه و شور حسيني به طور مكرر در ميان مردم ما به كار رفته است و تحقق آن كه مربوط به جنبه عاطفي و احساسي عاشقان حسيني است، تاثيرهاي فراواني داشته و شايد از كمترين عامل موثر كه شور و احساسات است، بيشتر تاثير كه ايجاد و حفظ ايمان و افزايش است، را داشته‌ايم.

 

  «عزاداري از مقوله ياد و ذكر است . ياد كسي كه به مصيبتي دچار شده است و ياد كسي كه به علل طبيعي يا غير طبيعي از قبيل قتل ،حادثه،و امثال اين ها از دنيا رفته است.»
اين عبارت را مي توان تعريفي از «عزاداري« دانست. مسلمانان به ويژه شيعيان در سالگرد شهادت ائمه اطهار همواره به سوگواري و عزاداري مي پردازند.
در اين ميان عزاداري و سوگواري هاي ويژه شهادت سالار شهيدان حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) جلوه اي خاص به خود مي گيرد و با نزديك شدن به عاشورا و تاسوعاي حسيني اين جلوه بيشتر نمايان مي شود.
مراسم هاي ويژه با عنوان تعزيه با عنوان تعزيه ، سينه ، مداحي و تشت گذاري و... هر كدام در منطقه اي از كشور برگزار مي شود و علاقه مندان آن حضرت نيز با عشق و علاقه اي وصف نشدني خود را به اين مراسم هاي مي رسانند. عزاداري و قرائت اشعار به صورت مداحي يكي از بخش هاي ثابت اين نوع سوگواري ها به شمار مي رود.
در چند سال اخير برخي از مداحان آگاهانه يا نا آگاهانه اقدام به قرائت اشعاري مي كنند كه به جاي پرداختن به اهداف و معنويات قيام اباعبدالله به ظواهر و شكل ظاهري ائمه اطهار و شهيدان كربلا ميپردازند.
پيامبران(ص) و امامان (ع) داراي دو جنبه هستند ، يكي جنبه ملكوتي و ديگري جنبه زميني و ملكي كه در مجالس اهل بيت (ع) بايد هر دو بعد مطرح شوند.
در سالهاي اخير مشاهده مي شود كه در برخي از مجالس از بعد ملكوتي امامان (ع) و مناقب معنوي آنان سخنه گفته نمي شود و صرفا سخن از توصيف چشم و ابروي اهل بيت (ع) است همان كه مورد نقد مقام معظم رهبري نيز قرار گرفت.
ابياتي مانند :
«همه هستيمو مديون چشاتم مي دوني
از همان روز ازل مست نگاتم مي دوني
كار چشماش دلبريه
قد و بالاي قشنگش عجب محشريه ...«
آيا اين چنين ابياتي مناقب اهل بيت (ع) است ؟ امامان (ع) كه همواره به عزاداري تاكيد داشتند بر اينكه كه عزاداري ها بايد جهت روشنگرانه ، افشاگرانه و هدايت گرانه داشته باشند نيز تاكيد داشتند.
عزاداري و آفت هاي آن
اميرالمومنين علي(ع) مي فرمايند: « براي هرچيزي آفتي است.»
بايد اعتراف كنيم كه حذف شدن عنصر معرفت از عزاداري‌ها و محوريت مسايل عاطفي و تكيه بر ظواهر و رها كردن فلسفه و حكمت عزاداري و بزرگداشت‌ها، و نيز تبديل شدن گريه و سوگواري از يك «وسيله خوب و كارآمد» به يك «هدف اصلي« موجب شده كه اين گونه مجالس خاصيت و كاركرد اصلي خود را از دست بدهد. شكي نيست كه هر دستوري كه خداوند و معصومين (ع) به ما داده اند به خاطر خود ما بوده است و به اين علت بوده كه رعايت آن دستور و انجام آن وظيفه شرعي نوعي سازندگي و رشد براي ما ايجاد مي كند.
اما نبايد غفلت كرد كه هر چيز سازنده و خوبي داراي آفت يا آفاتي است كه اگر در آن چيز خوب نفوذ كند ، نه تنها سازندگي خود را از دست خواهد داد ، بلكه به چيزي مخرب و مضر تبديل خواهد شد ، همانطوري كه حضرت علي (ع) نيز بر آن تاكيد دارند.
*محتواي مجالس از نظر امام حسين (ع)
حال پس از طرح اين مسايل اين سوال به ذهن مي رسد كه پس محتواي چنين مجالسي بايد چگونه باشد.
وجود مقدس امام حسين (ع) ، خود بهترين كس براي تعيين كيفيت و محتواي مجالس است. ايشان مي فرمايند : هر كسي به سوي ما آيد - در مجالس ما شركت كند- حداقل يكي از چهار چيز را از دست نمي دهد: اصول عقايد و جهان بيني اسلامي ، قوانين اخلاقي ، برادري سودمند و همنشيني با علماء«
بنابراين نتيجه مي گيريم كه مجلس مورد رضايت امام حسين (ع) مجلسي است كه در آن عزاداران با حقيقت دين و معارف الهي و انساني و نيز وظايفشان به عنوان يك مومن و عزادار حقيقي و يك انسان و شيعه راستين آشنا مي شوند.

*خرافه‌پرستي و اجتناب از بدعت‌ها لازمه پويايي و احياي فرهنگ عاشورايي
نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي و امام جمعه تبريز نيز معتقد است : «بدعت گذاري هاي مختلف در عزاداري هاي محرم ، سرودن اشعار نامناسب و غير مستند ، موجب اشاعه فرهنگ نادرست در بين مردم نمي شود.»
ایت الله محسن مجتهد شبستري افزود: «هدف اصلي قيام عاشورا ، نماز ، حجاب ، پياده كردن احكام دين و فريضه امر به معروف و نهي از منكر است كه بايد در عزاداري ها و مداحي ها بر آن تاكيد شود.»
وي خاطر نشان كرد: متاسفانه سال ها است مراسم عزاداري سيدالشهدا بدست عده‌اي نادان و كم اطلاع از دين به خرافه آلوده گشته و جمعي با غلو در واقعيت‌هاي نهضت عاشورا و تحريف اين انقلاب ديني بدنبال تحقق اهداف دشمنان اسلام و درصدد انحراف شيعيان هستند.
شبستري تاكيد كرد: تبليغات ديني زماني تاثيرگذار است كه مبلغان دين، دين شناس و هم عامل به گفتار خود باشند.
نماينده ولي فقيه در استان آذربايجان شرقي مبارزه با خرافه‌پرستي و اجتناب از بدعت‌ها و تعصب‌هاي كوركورانه را لازمه پويايي و احياي فرهنگ عاشورايي توصيف كرد.
شبستري اضافه كرد: به جاي ترويج بدعت‌ها بهتر است كارهاي معروف و سنت‌هاي حسنه تبليغ شود و بر پايي نماز ظهر عاشورا از جمله اين كارهاست.
امام جمعه تبريز با اشاره به احكام و نظر مراجع بزرگ تقليد، خرافه‌پرستي،بيان اشعار و نوحه‌هاي بي‌پايه و اساس و ترويج بدعت‌ها را خلاف شرع ذكر كرد و از هيئت‌هاي حسيني خواست در نوحه‌هاي خود بيشتر به فلسفه قيام عاشورا و ذكر مقام شامخ خاندان عصمت و طهارت پرداخته و از اشعاري مربوط به قرآن، نماز و حجاب استفاده كنند.
عضو خبرگان رهبري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تلاش استكبار جهاني در انحراف حقايق عاشورا، افزود: دشمنان با انحراف و بدعت گذاري در حقايق عاشورا، سعي دارند اهداف و راه الهي قيام حسيني را وارونه جلوه دهند.
نماينده ولي فقيه در استان آذربايجان شرقي گفت: با همه ارادتي كه نسبت به اهل بيت (ع) وجود دارد و همه در راه احياي مرام حضرات معصومين مي‌كوشند، ولي گاهي برخي از اشعاري كه به صورت نوحه خوانده مي‌شوند، بوي ذلت مي‌دهند.
وي اضافه كرد: اين مخالف شأن و مرتبه حضرت سيد الشهدا (ع) است چرا كه لحظه لحظه واقعه عاشورا سر شار از عزت و آزادگي بوده و بهتر است كه قلم عاشقان، شجاعت‌ها، رشادت‌ها و اهداف والاي ديني و انساني ائمه معصومين را به تصوير بكشد.
امام جمعه تبريز خاطر نشان كرد: امام حسين(ع) با هدف و انگيزه اصلاح امت و امر به معروف و نهي از منكر و زنده نگه داشتن و پاسداري از سيره رسول الله براي مقابله با ستم و استبداد يزيد بپا خواست، بر اين اساس ماهيت نهضت عاشورا احياي اسلام و خط مشي امام حسين(ع) براي تحقق دين و اصلاح آن شهادت بود، چرا كه خون امام حسين(ع) و يارانش استمرار و تدوام و بقاي اسلام را موجب شد.

*
*جايگاه تبليغ درست دين و واقعه عاشورا
مدير كل تبليغات اسلامي استان آذربايجان شرقي در اين باره به خبرنگار فارس گفت: جايگاه تبليغ و ترويج درست دين و واقعه عاشورا در تبيين اسلام و عاشورا بسيار مهم و موثر است.
حميد عظيمي خاطر نشان كرد: بايد در جهت ترويج و تبليغ دين گام بلند برداريم و يكي از ابزارهاي مهم كه مي تواند مطلب دين را تفهيم كند، موضع شعر است اين مقوله از جايگاه خاصي برخوردار است و در واقعه عاشورا نيز وقتي قمر بني هاشم وارد ميدان شد شعرهايي ايراد فرمودند كه همواره نشانگر استفاده شعر در صحنه كربلا را نشان مي دهد.
عظيمي خاطر نشان كرد: اين اداره كل نيز در راستاي ترويج شعر عاشورا و مطرح شدن تازه شعر عاشورا مراسم سوگواره را برگزار كرد، فقط شاعران اهل بيت (ع) بايد دقت نظر فوق‌العاده داشته باشند چون اگر شاعري بدون مستند و بدون روايت اسلام شعري بگويد و مداح نيز آن را در جامعه عرضه كند منجر به اشاعه فرهنگ غلط مي شود.

*
سخن آخر
شعور حسيني به عنوان مدينه فاضله ديني و شيعي، عبارت است از مجموعه‌اي از افكار، اعتقادات و رفتارهاي فردي و اجتماعي هماهنگ و برخاسته از منشأ عصمت حسيني كه موجب بروز فرهنگ ناب محمدي(ص) و مهدوي و شيعي مي‌شود. اگر شعور حسيني به معناي درك، فهم و الگوپذيري از زندگي فكري و رفتاري حسين بن علي(ع) به عنوان موجودي زنده و پيش برنده به جامعه رخ بنمايد، هر روز عاشورا و هر جا كربلاست و بهشت در دنيا تحقق خواهد يافت، زيرا كربلا بخشي از بهشت است.
چراغ و نور هدايت و كشتي نجات حسيني، عينيت نمي‌يابد مگر اين كه جامعه رنگ حسيني و الگوي فكري و رفتاري امام حسين(ع) را به خود بگيرد.


نوشته شده در   سه شنبه 25 دي 1386  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode