ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 27 بهمن 1389     |     کد : 15543

انعقاد تفاهم نامه همكاري بين سازمان و نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور

در مراسم ويژه‌اي كه با حضور دكتر سيد مهدي خاموشي، رييس سازمان تبليغات اسلامي و منصور واعظي، دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور برگزار شد، تفاهم‌نامه همكاري مهمي ميان اين دو دستگاه فرهنگي كشور منعقد شد.

در مراسم ويژه‌اي كه صبح امروز با حضور دكتر سيد مهدي خاموشي، رييس سازمان تبليغات اسلامي و منصور واعظي، دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور برگزار شد، تفاهم‌نامه همكاري مهمي ميان اين دو دستگاه فرهنگي كشور منعقد شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي،حجت‌الاسلام سيد جواد موسوي هوايي در ابتداي اين مراسم با تأكيد بر اهميت توجه به عدالت فرهنگي در كشور، گفت: طرح راه‌اندازي كتابخانه شبستان از سال 1382 با توجه به نياز روحانيون مستقر آغاز شد و اكنون بيش از هزار و 350 كتابخانه شبستان و 474 كتابخانه تخصصي دين زير پوشش سازمان تبليغات اسلامي فعاليت مي‌كنند.

وي با اشاره به ملحق شدن سازمان به موسسه فرهنگي و اطلاع‌رساني «نمايه» وابسته به نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور بر اساس اين تفاهم‌نامه گفت : سازمان تبليغات اسلامي پيش ازاين نيز تفاهمنامه‌اي را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منعقد كرده تا با اين حركت بتواند در تمام نقاط كشور در حوزه كتابداري و كتابخواني فعال باشد.

6500 روحاني مستقر و طرح هجرت احتياج به كتابخانه دارند

در ادامه اين مراسم دكتر سيد مهدي خاموشي با اشاره به روند شكل‌گيري كتابخانه‌هاي شبستان و اهميت توسعه و گسترش آن،گفت: طبق روايات مختلف بعد از اقامه نماز، انجام كارهاي علمي در مسجد از اولويت خاصي برخوردار است. وي با بيان اين كه ما بايد جبهه مدني اداره كننده كتابخانه‌هاي شبستان را توسعه بدهيم، ادامه داد: هم‌اكنون نزديك به 2 هزار روحاني مستقر با سازمان همكاري مي‌كنند كه اگر تعداد روحانيون طرح هجرت را هم كه به نوعي با سازمان در ارتباط هستند، به آن اضافه كنيم، 5هزار نفر مي‌شوند كه تعداد كتابخانه‌هاي شبستان هنوز به اين ميزان نرسيده است.البته تا سال آينده، 6 هزار و 500 روحاني مستقر و طرح هجرت در سراسر كشور خواهيم داشت كه هر كدام از آنها يك كتابخانه احتياج دارند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در بخش ديگري از سخنانش به لزوم استفاده از فضاي حسينيه‌ها، هيئات و امام‌زاده‌ها براي تاسيس كتابخانه و همچنين به فعاليت‌هاي انجام شده در انتشارات اميركبير، سوره مهر و چاپ نشر بين‌الملل پرداخت و تصريح كرد: اخيرا به منظور تبيين فرهنگ و تمدن اسلامي فعاليت‌هاي خوبي در انتشارات اميركبير انجام شده است كه روند آن تا سال آينده نيز ادامه خواهد داشت.

جامعه ما بايد جامعه اي كتابخوان شود

مهندس منصوري واعظي دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور نيز در سخناني لزوم مديريت فرهنگ مطالعه در جامعه را از مطالبات مقام معظم رهبري دانست و گفت: تمام تلاش ما اين است كه جامعه ما يك جامعه كتابخوان بشود. وي با انتقاد از نحوه ارزيابي فرهنگي در سالهاي اخير كه ايران را به دليل درست درنظر نگرفتن شاخص‌هاي فرهنگي كشوري عقب‌مانده جلوه مي‌دهد،افزود: در اين ارزيابي‌ها تنها كتابخانه‌هاي عمومي درنظر گرفته ميشود در حالي كه ما در بسياري از مساجد، حوزه‌هاي علميه، دانشگاه‌ها و غيره كتابخانه داريم. ما با لحاظ اين آمار در سال 87 د‌ر اين زمينه با پشت سر گذاشتن تركيه، كشور اول منطقه شديم.

واعظي يكي از اجزاي مديريت فرهنگ عمومي در جامعه را مديريت فرهنگ مطالعه عنوان كرد و اظهار داشت:تفاهم‌نامه همكاري بين سازمان تبليغات اسلامي و نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور مي‌تواند در مسير مديريت مطالعه در كشور بسيار تاثيرگذار و مهم باشد. مواردي همچون تقويت ارزشها و باورهاي ديني و انقلابي و ترويج فرهنگ معنويت،ارتقاي سطح بصيرت افكار عمومي نسبت به مسايل فرهنگي جامعه، ترويج مطالعه مفيد و هدفدار در جامعه، همكاري هاي مشترك فرهنگي و تبليغي در حوزه كتاب، ساماندهي و توسعه كتابخانه هاي سازمان تبليغات اسلامي، توليد محتواي مورد نياز كتابخانه هاي عمومي كشور و حمايت از آثار مكتوب سازمان تبليغات اسلامي از جمله مفاد مهم اين تفاهم نامه است. همچنين تعهدات طرفين در اين تفاهم نامه به شرح زير است: تعهدات نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور: 1-حمايت از كتابخانه‌هاي عمومي واجد شرايط «سازمان» در قالب كتابخانه‌هاي عمومي مشاركتي. 2-خريد آثار و كتب منتشره «سازمان» پس از تصويب در كارگروه‌هاي انتخاب منابع. 3-اجراي طرح «كتاب من» در كتابخانه‌هاي عمومي مشاركتي (براي كتابخانه هاي با حداقل500 عضو فعال) پس از تامين زيرساخت‌هاي لازم . 4-معرفي برخي از آثار سازمان در قالب جلسات نقد و بررسي كتاب و برگزاري مسابقات كتابخواني در سطح كتابخانه‌هاي عمومي نهاد. 5-نمايه‌سازي مقالات نشريات «سازمان» توسط موسسه فرهنگي و اطلاع رساني نمايه. 6-عرضه نرم‌افزار نمايه نشريات به موسسات فرهنگي و مذهبي وابسته به «سازمان» با تعرفه نهاد. تعهدات سازمان تبليغات اسلامي: 1-كمك و مساعدت سازمان به ساماندهي كتابخانه‌هاي مشاركتي بر مبناي استانداردهاي كتابداري نهاد. 2-تهيه و ارسال بسته‌هاي فرهنگي ـ تبليغي به كتابخانه‌هاي عمومي كشور به صورت رايگان. 3-توليد محتواي منابع مورد نياز كتابخانه‌هاي عمومي كشور، حسب سفارش نهاد. 4-فعاليت تبليغي و فرهنگ‌سازي از طريق روحانيون و مبلغان، براي جذب خيرين و تبليغ كتابخانه سازي و اداره كتابخانه‌هاي عمومي توسط مردم، اهداي كتاب و كمك‌هاي نقدي و غيرنقدي به كتابخانه هاي عمومي. 5-ارسال منظم اطلاعات و آمار ماهانه كتابخانه‌هاي عمومي مشاركتي سازمان براساس فرم هاي اطلاعات و آمار نهاد. 6-ارسال رايگان يك نسخه از مجلات و نشريات تخصصي و آموزشي سازمان به موسسه فرهنگي و اطلاع رساني نمايه جهت نمايه‌سازي. 7-توزيع برخي از كتب اهدايي نهاد حسب مورد بين مبلغان سازمان در سراسر كشور. 8-تخفيف ويژه براي خريد كتاب از ناشران وابسته به سازمان مانند انتشارات اميركبير، بين الملل و ... تعهدات مشترك: 1-پيوند و تبادل لينك سايت‌هاي وابسته به سازمان و نهاد و همكاري متقابل روابط عمومي دو سازمان در سطح ملي و استاني. 2-فعاليت‌هاي مشترك فرهنگي و برگزاري مسابقات كتابخواني. 3-بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي مشترك موسسه «تبيان» و «نمايه». گفتني است،اين تفاهم‌نامه با عنايت به فرمايش مقام معظم رهبري در سال جاري مبني بر همت مضاعف، كار مضاعف در حوزه كتابخواني و توليد فكر و افزايش معلومات عمومي و رسالت نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور مبني بر مديريت مطالعه و خدمات كتابداري و اطلاع‌رساني به تمام ايرانيان با هدف ارتقاي مطالعه مفيد براي رشد فرهنگ عمومي و بصيرت در جامعه و به منظور بهره‌گيري حداكثري از ظرفيت‌هاي مراكز فرهنگي كشور امضا شده است. 



نوشته شده در   چهارشنبه 27 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode