ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 26 بهمن 1389     |     کد : 15504

الگوی ایرانی ـ اسلامی در مبادلات تجاری

صادرات غیرنفتی باید بتواند نیازهای كشور را برای پیشرفت تامین كند، اما توسعه تجارت با الگوی اسلامی ـ ایرانی باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد كه در نهایت منجر به استیلای قدرت‌های استكباری نشود.

 صادرات غیرنفتی باید بتواند نیازهای كشور را برای پیشرفت تامین كند، اما توسعه تجارت با الگوی اسلامی ـ ایرانی باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد كه در نهایت منجر به استیلای قدرت‌های استكباری نشود.

به گزارش شبكه اجتهاد، وزیر بازرگانی با بیان این مطلب گفت: در این ارتباط به كار بستن سیاست‌هایی همچون بررسی فرصت‌های تجاری موجود، اطلاع‌رسانی و بهره‌برداری از آنها، انعقاد موافقتنامه‌های تجاری ترجیحی و تجارت آزاد با آنها، یافتن زمینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به صورت دوجانبه برای تولید و صدور كالاهای موردنیاز قابل اعمال است.

الگوی اسلامی‌
مهدی غضنفری با تاكید بر ضرورت بهره‌گیری از پتانسیل‌های موجود كشور خاطرنشان كرد: برای پیاده‌سازی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت باید با بهره‌گیری از ویژگی‌ها و مختصات مبادلات میان كشورهای اسلامی از قبیل غذای حلال و توریسم اسلامی از موقعیت طبیعی كشور به عنوان پل ارتباطی میان كشورهای منطقه و جهان از جمله از طریق ترانزیت كالا و انرژی نیز بهره‌برداری‌های لازم را انجام داد.
وی به مهر گفت: در این میان می‌توان با بهره‌گیری از دانش و نیروی جوان و تحصیلكرده كشور در زمینه صدور نیروی كار و خدمات فنی- مهندسی ضمن توسعه صادرات از وابستگی كشورهای مسلمان به قدرت‌های استكباری نیز ‌كاست.
وی افزود: ایران در راه استفاده از الگوی ایرانی ـ اسلامی باید از جدیدترین شیوه‌های تسهیل و انجام مبادلات تجاری بهره‌برداری كرده و ازICT و تجارت الكترونیك با حفظ اصول اسلامی و حمایت از حقوق مصرف‌كننده، استفاده لازم را به عمل آورد.
غضنفری با تاكید بر ضرورت استفاده از فرصت‌های تجاری زودگذر از طریق راه‌اندازی نقطه تجاری تصریح كرد: به نظر می‌رسد باید از طریق راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی فرصت‌های تجاری، تجارت بین كشورهای اسلامی را توسعه داد ضمن اینكه بازاریابی الكترونیكی و نمایشگاه‌های مجازی را نیز فراموش نكرد.
به گفته وزیر بازرگانی، برای حفظ مزیت‌های موجود و خلق مزیت‌های جدید، تحقیق و توسعه خلق كالاها و نیازهای جدید باید مورد توجه قرار گیرد اگرچه در این راستا ضرورت دارد تا با توجه به قدرت كشورهای استكباری و پیشرفته، تحقیق وتوسعه مشترك در داخل كشور و میان كشورهای اسلامی، تجاری‌سازی، یافته‌های پژوهشی، تاكید بر جذب، انتقال و بومی‌سازی تكنولوژی و تبادلات علمی با كشورهای پیشرفته مدنظر قرار گیرد.
غضنفری افزود: به نظر می‌رسد باید به عوض فرار مغزها، زمینه برای جذب نیروهای متخصص خارجی به ویژه از كشورهای مسلمان را فراهم كرد.
وی با بیان اینكه سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی باید منوط به انتقال تكنولوژی‌های جدید و پیشرفته باشد، گفت: به منظور تولید ثروت بیشتر به عوض صدور مواد خام باید به صدور محصولات پردازش شده با كیفیت و استاندارد جهانی اقدام شود و در خصوص برندسازی اهتمام جدی صورت گیرد.
این عضو كابینه دهم پیشنهاد داد تا از طریق ممنوعیت تدریجی صدور مواد خام، حمایت از توسعه صنایع فرآوری مواد خام و دارای مزیت از جمله از طریق FDI، ممنوعیت صدور كالاهای فاقد استاندارد و كیفیت لازم، شكل‌گیری شركت‌های بزرگ تجاری و برندسازی برای آنها زمینه را برای پیاده‌سازی الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفته فراهم كرد.

رقابت‌پذیری تولیدات‌
غضنفری افزود: حفظ و تقویت رقابت‌پذیری تولیدات كشور باید از طریق به كار بستن سیاست‌هایی همچون تولید براساس مزیت‌های نسبی و رقابتی مگر درخصوص كالاهای استراتژیك، هماهنگ‌سازی سیاست‌های صنعتی، پولی، مالی و ارزی كشور با سیاست‌های تجاری، ارتقای مستمر بهره‌وری و كیفیت و كاهش قیمت تمام شده و نیز توسعه فضای رقابتی داخل كشور در دستور كار قرار گیرد.
وی خواستار تنظیم اصولی و علمی روابط تجاری با كشورهای جهان به ویژه كشورهای مسلمان شد و گفت: این خواسته از طریق تنظیم پویا و انعطاف‌پذیر دیپلماسی تجاری كشور با تاكید بر شكل‌گیری یك بلوك قدرتمند اسلامی محقق می‌شود.
به اعتقاد وی، عضویت هدفمند و حساب شده در سازمان‌های تجاری بین‌المللی، توجه جدی به ظهور و سقوط قدرت‌های بزرگ اقتصادی در جهان و آینده پژوهشی در این زمینه، دیدن منافع متقابل به عوض دیدن منافع یكجانبه و سلطه‌گرایانه‌ای كه در حال حاضر در جهان مرسوم است نیز می‌تواند به تنظیم اصولی روابط تجاری با كشورهای دنیا كمك كند.
این عضو كابینه دهم به مدیریت واردات در الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت اشاره كرد و گفت: مدیریت واردات با هدف حمایت منطقی، محدود و مشروط از تولیدات داخلی، ارزش‌های دینی و حمایت از حقوق مصرف‌كننده و نیز استفاده بهینه از منابع ارزی كشور یكی از راهبردهای الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت در بخش بازرگانی كشور خواهد بود.
وی ادامه داد: در این میان، ممنوعیت واردات كالاهای خلاف شرع، ممنوعیت واردات كالاهای بنجل و غیراستاندارد و آلودگی‌زا، مبارزه با قاچاق و دامپینگ، منوط كردن واردات كالاهای بادوام به خدمات پس از فروش آنها و منوط كردن حمایت به ارتقا كیفیت، صادرات و كاهش قیمت تمام شده تولید داخلی در مدیریت واردات‌ اثرگذار است.

منبع: خبرگزاری تابناك


نوشته شده در   سه شنبه 26 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode