ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 21 بهمن 1389     |     کد : 15261

9 ساله شدن آموزش اجباري

وزير آموزش و پرورش با اشاره به طرح تغيير ساختار نظام آموزشي كشور به صورت 3،3،6 گفت: پس از اجرايي شدن تغيير ساختار، پيش ‌دانشگاهي طي 2 الي 3 سال حذف مي‌شود و دوره آموزش اجباري نيز از 8 سال، به 9 سال افزايش مي‌يابد.

جام جم آنلاين: وزير آموزش و پرورش با اشاره به طرح تغيير ساختار نظام آموزشي كشور به صورت 3،3،6 گفت: پس از اجرايي شدن تغيير ساختار، پيش ‌دانشگاهي طي 2 الي 3 سال حذف مي‌شود و دوره آموزش اجباري نيز از 8 سال، به 9 سال افزايش مي‌يابد.
به گزارش فارس، حميد‌رضا حاجي‌بابايي شب گذشته در شبكه آموزش سيما با اشاره به اقدامات صورت گرفته براي گسترش استفاده از فناوري‌هاي IT و ICT در مدارس اظهار داشت: اگر طي 2 الي 3 سال تمام قدرت خود را به كار بگيريم، آموزش و پرورشي متفاوت با آنچه كه تا امروز داشته‌ايم، خواهيم داشت چرا كه نگاه رهبري، رئيس جمهور و همه نخبگان نسبت به آموزش و پرورش، يك نگاه ايده‌آل و مثبت است.

وي در رابطه با وضعيت نهايي «احياي تربيت معلم» گفت: محور و اساس نظام تعليم و تربيت، «معلم» است و دنيا امروز به اين جمع‌بندي رسيده كه تنها راه نجات آموزش و پرورش ، «تربيت معلم» است.

حاجي‌بابايي با اشاره به تأكيد رئيس جمهور نسبت به اهميت تربيت معلم ، افزود: طي ساليان گذشته مراكز تربيت معلم به دليل ايجاد مجتمع آموزش عالي پيامبر اعظم (ص) و آموزشكده‌هاي فني و حرفه‌اي، علي‌رغم خدمات ارزشمند آنها به انقلاب، از حالت تربيت معلمي خارج شده است.

وزير آموزش و پرورش اضافه كرد: بر اين اساس، نخستين كار ما براي ساماندهي تربيت معلم، انتقال 160 الي 170 آموزشكده فني و حرفه‌اي وزارت آموزش و پرورش به وزارت علوم بوده است كه اين كار با تصويب برنامه پنجم توسعه انجام شد.

احياي تربيت معلم با جذب دانشجو از مهر 1390

حاجي‌بابايي اظهار داشت: در حال حاضر موضوع احياي تربيت معلم را از طريق طرح ايجاد دانشگاه جامع فرهنگيان در شوراي عالي انقلاب فرهنگي دنبال مي‌كنيم و رئيس جمهور نيز در اين رابطه، دستور صريحي داده‌ است كه مراحل نهايي خود را طي مي‌كند.

وي با بيان اينكه در صورت جمع‌بندي كارها، از ابتداي مهر 90 براي تربيت معلم دانشجو مي‌گيريم، گفت: پيش‌بيني ما اين است كه رتبه‌هاي عالي در سراسر كشور از مراكز تربيت معلم استقبال خواهند كرد البته قانون علاوه بر مسير تربيت معلم، امكان جذب نيرو در رشته‌هاي خاص از طريق آزمون استخدامي را نيز براي ما فراهم كرده است.

وزير آموزش و پرورش با اشاره به واگذاري آموزشكده‌هاي فني و حرفه‌اي اين وزارتخانه به وزارت علوم تصريح كرد: اين واگذاري تأثير مثبتي بر هنرستان‌هاي فني و حرفه‌اي و كاردانش خواهد داشت چرا كه دانشجويان آموزشكده‌ها علاقه‌مند هستند تا مدرك تحصيلي خود را از وزارت علوم بگيرند و اعضاء هيئت علمي اين آموزشكده‌ها نيز علاقه‌مند به فعاليت در حوزه آموزش عالي هستند.

حاجي‌بابايي خاطرنشان كرد: طي مدت اخير كه موضوع واگذاري آموزشكده‌ها به وزارت علوم مطرح و پيگيري شده است، هنرستان‌هاي سراسر كشور 3 درصد و در سطح تهران 10 درصد رشد داشته‌اند.

وي با اشاره به اختصاص رديف مستقل براي تجهيز هنرستان‌ها در لايحه بودجه سال 90 گفت: در حال حاضر، سهم هنرستان‌ها در نظام آموزش متوسطه 35 درصد است و بايد به سمتي حركت كنيم كه حداقل 50 درصد نظام آموزش متوسطه ما تبديل به هنرستان شود.

وزير آموزش و پرورش افزود: علاوه بر اين طبق برنامه پنجم توسعه، دانش‌آموزان رشته‌هاي نظري نيز بايد در طول دوران تحصيل خود حداقل يك مهارت حرفه‌اي را ياد بگيرند كه در حال بررسي اجراي اين طرح در شوراي عالي انقلاب فرهنگي هستيم.

حذف پيش‌دانشگاهي طي 3 سال

حاجي‌بابايي با اشاره به طرح تغيير ساختار نظام آموزش و پرورش به صورت 3،3،6 (6 سال ابتدايي، 2 مقطع سه ساله دبيرستان) تصريح كرد: نظام 3،3،6 تنها پوسته‌اي از تحول بنيادين در آموزش و پرورش است. بر اساس تعاريف جديد، يكي از پايه‌هاي 12 گانه دوران تحصيل با عنوان «پيش‌دانشگاهي» حذف مي‌شود چرا كه پيش‌دانشگاهي براي تسهيل ورود به دانشگاه بوده است اما در حال حاضر اصل كنكور در حال حذف شدن است.

وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه پيش‌دانشگاهي طي 2 الي 3 سال آينده از بين مي‌رود، گفت: در سال 67، شوراي عالي انقلاب فرهنگي به اين جمع‌بندي رسيده است كه دوره ابتدايي بايد به صورت 6 ساله باشد؛ با اين طرح، دوره آموزش اجباري از 8 سال (5 سال ابتدايي و 3 سال راهنمايي) به 9 سال (6 سال ابتدايي و 3 سال راهنمايي) افزايش مي‌يابد كه پايه علمي كشور را يك درجه بالا مي‌برد.

غيرممكن شدن جعل ديپلم با سامانه ساهت

حاجي‌بابايي با اشاره به راه‌اندازي سامانه احراز هويت تحصيلي دانش‌آموزان «ساهت» خاطرنشان كرد: بر اين اساس، مدرك تحصيلي و 10 نمره دانش‌آموزاني كه از سال 84 به بعد و قبل از آن، ديپلم گرفته‌اند، در اين سامانه درج مي‌شود.

وي اظهار داشت: از اين پس، سازمان سنجش آموزش كشور، تأييديه ثبت‌نام دانش‌آموزان براي كنكور را از اين سامانه مي‌گيرد كه ديگر ديپلم تقلبي معنا نخواهد داشت و نمره‌ها كاملاً مشخص خواهد بود.

وزير آموزش و پرورش درباره وضعيت نهايي بيمه طلايي فرهنگيان بازنشسته اظهار داشت: حدود 6 ماه است كه درباره اين طرح با بيمه مركزي و بيمه ايران مذاكره مي‌كنيم و تا امروز درباره همه ابعاد آن نيز موافقت شده است.

وي تصريح كرد: بر اين اساس، بيمه ايران روز دوشنبه به ما اعلام كرد كه طي هفته جاري كار را به اتمام مي‌رسانند و ما نيز منتظريم تا نهايي شدن آن را اعلام كنند.

حاجي‌بابايي خاطرنشان كرد: به محض اينكه نهايي شدن بيمه طلايي فرهنگيان را به ما اعلام كنند، ما نيز به فرهنگيان بازنشسته اعلام مي كنيم كه از يك تاريخ مشخص براي دريافت كارت مراجعه كنند و از تاريخ مشخص ديگري نيز امكان استفاده از اين بيمه فراهم خواهد شد.


نوشته شده در   پنجشنبه 21 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode