ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 25 دي 1389     |     کد : 14114

رقابت تنگاتنگ تبلت‌ها در دنياي فناوري ديجيتال

نمايشگاه CES امسال نيز با خلق شگفتي‌هايي در حوزه فناوري سرانجام روز دو شنبه سوم ژانويه پس از 3 روز، با معرفي برترين‌هاي هر حوزه به كار خود پايان داد.

جام جم آنلاين: نمايشگاه CES امسال نيز با خلق شگفتي‌هايي در حوزه فناوري سرانجام روز دو شنبه سوم ژانويه پس از 3 روز، با معرفي برترين‌هاي هر حوزه به كار خود پايان داد. يكي از بخش‌هاي اين نمايشگاه كه مورد توجه شمار زيادي از علاقه‌مندان و بازديدكنندگان قرار گرفت رونمايي از بيش از صدها تبلت جديد بود كه به عنوان رقيباني براي آي‌پد اپل در اين نمايشگاه حضور داشتند.
اگرچه بسياري از كارشناسان بر اين باورند كه رقابت بين تبلت‌ها تنها به دو رقيب اصلي اين بخش از نمايشگاه يعني اپل و گوگل محدود مي‌شد كه توانستند علاقه‌مندان بيشتري را به خود جذب كنند. در CES گذشته گوشي‌هاي هوشمند گوي سبقت را از ديگر فناوري‌ها ربودند و اين در حالي است كه در CES امسال تبلت‌ها به مركز توجه بازديدكنندگان تبديل شده بودند.

با توجه به بررسي‌هاي انجام شده پيش‌بيني مي‌شود كه علي‌رغم رشد 10 درصدي ميزان فروش كامپيوترهاي شخصي، ميزان فروش تبلت‌ها در سال آينده ميلادي به بيش از دو برابر افزايش يابد و به اين ترتيب به نظر مي‌رسد كه اغلب كاربران به جاي اختصاص دادن هزينه‌اي براي به روز كردن كامپيوترهاي شخصي خود هزينه‌اي را به خريد نسل جديد كامپيوترها كه در واقع همان تبلت‌ها هستند اختصاص دهند.

البته بايد پذيرفت كه موفقيت آي‌پد به عنوان نخستين لوح كامپيوتري ساخت شركت اپل نقش بسيار مهمي در جلب توجه بسياري از شركت‌هاي سازنده تجهيزات كامپيوتري براي ساخت لوح‌هاي كامپيوتري داشته است و از اين‌رو در CES امسال بسياري از اين شركت‌ها براي اين كه حرف تازه‌اي براي گفتن داشته باشند از تبلت‌هاي جديد خود رونمايي كردند.

تبلت‌ها، نسل جديدي از لپ‌تاپ‌ها

تبلت‌ها در حقيقت لوح‌هاي كامپيوتري قابل حمل هستند كه يا مجهز به صفحه نمايش لمسي بوده و يا اين كه مي‌توان از يك قلم مخصوص براي كار با اين نوع كامپيوترها استفاده كرد. بي‌شك دنياي فناوري دنياي شگفت‌انگيزي است كه با توجه به خواسته‌ها و نيازهاي كاربران در اين دنياي بزرگ و پهناور هر روز شاهد رونمايي از نوآوري و شگفتي جديدي هستيم كه نويدبخش امكان بهره‌برداري از امكانات و خدمات متنوع و جديدي است. تبلت‌هايي كه از آنها به عنوان تبلت‌ PC نام برده مي‌شود تبلت‌هايي با قابليت نصب سيستم عامل و برنامه‌هاي مختلف هستند و اين در حالي است كه از تبلت‌هاي معمولي براي كاربردهاي خاصي مانند خواندن متون كتاب‌هاي الكترونيكي استفاده مي‌شود و يكي از مهم‌ترين ويژگي اين تبلت‌ها در مقايسه با تبلت‌هاي PC اين است كه سيستم عامل نصب شده روي آنها قابل تغيير نخواهد بود. از آنجايي كه كاربران تبلت‌ها مي‌توانند به جاي موس و صفحه كليد براي استفاده از اين كامپيوترها و كار با آنها از انگشتان دست خود يا قلم‌هاي مخصوصي كه براي اين كامپيوترها طراحي و ساخته شده‌اند استفاده كنند به نظر مي‌رسد كه كار با تبلت‌ها حتي از لپ‌تاپ‌هاي معمولي هم ساده‌تر باشد. شكل لوح مانند اين كامپيوترها استفاده از آنها را در مكان‌هايي كه استفاده از لپ‌تاپ‌ها به علت سنگين بودنشان در مقايسه با تبلت‌ها با محدوديت‌هاي بسيار زيادي همراه است، امكانپذير مي‌سازد و از اين‌رو بسياري از كاربران بر اين باورند كه شايد بتوان ساخت تبلت‌ها را نقطه نهايي پيشرفت فناوري‌هاي سخت‌افزاري در ساخت لپ‌تاپ‌ها به شمار آورد كه استفاده از كامپيوتر‌ها را ساده‌تر ساخته و به اين ترتيب تسهيلات بيشتري را در اختيار كاربران دائمي كامپيوترها قرار خواهد داد.

از تبلت‌هاي لوحي تا تركيبي

بررسي‌هاي انجام شده در ميان كاربران كامپيوتر حاكي از آن است كه در چند ماه گذشته استفاده از تبلت‌ها در ميان بسياري از كاربران مورد توجه قرار گرفته است و از اين رو شاهد گسترش كاربرد كامپيوترهاي لوحي در ميان كاربران بوده‌ايم. از سوي ديگر كاهش قيمت اين نوع كامپيوترها در بازارهاي جهاني موجب شده است تا تنها با پرداخت اندك مبلغي بيشتر در مقايسه با لپ‌تاپ‌هاي معمولي يك تبلت PC خريد كه در مقايسه كار با آن بسيار ساده‌تر است. اگر شما هم قصد خريد يك تبلت را داريد به شما توصيه مي‌كنيم كه قبل از خريد يك تبلت با انواع مختلف تبلت‌ها و تفاوت‌هاي آنها آشنا شويد تا بتوانيد با توجه به هدفي كه براي خريد آن در نظر گرفته‌ايد تبلت مناسبي را انتخاب و خريداري كنيد.

تبلت‌هاي لوحي كه از آنها به عنوان Slate نام برده مي‌شود تبلت‌هايي بدون صفحه كليد هستند و اغلب داراي نمايشگرهاي LCD بوده و براي كار در محيط‌‌هاي آموزشي و مراكز درماني بيشترين كاربرد را دارند البته اين نوع تبلت‌ها نيز قابليت اتصال صفحه كليد جداگانه از طريق كابل USB يا حتي بلوتوث را دارند. تبلت‌هاي قابل تبديل كه شبيه به لپ‌تاپ‌ها هستند در مقايسه با تبلت‌هاي لوحي كمي بزرگ‌تر و سنگين‌تر بوده و از 2 بخش اصلي يعني يك نمايشگر و يك صفحه كليد تشكيل شده‌اند. نمايشگر اين نوع تبلت‌ها از طريق يك مفصل به بدنه متصل مي‌شود. اين صفحه كاملا مسطح كه قابل نوشتن است مي‌تواند حول محور خود چرخش داشته باشد و در جهات و زواياي مختلف نسبت به صفحه كليدي كه روي بدنه اصلي تبلت قرار دارد مستقر شود.

از آنجايي كه بسياري از افراد همچنان استفاده از صفحه كليد را به صفحات لمسي يا حتي استفاده از قلم ترجيح مي‌دهند اين نوع تبلت‌ها از پرفروش‌ترين تبلت‌ها در سطح دنيا هستند. البته بايد توجه داشته باشيد كه اين نوع تبلت‌ها معمولا در محل محوري كه نمايشگر حول آن مي‌چرخد، اتصالات ضعيفي دارند و از اين رو در مقايسه با ديگر انواع تبلت‌ها آسيب‌پذيرتر هستند، اما در اين ميان تبلت‌هاي ديگري هم وجود دارند كه به آنها تبلت‌هاي هيبريد يا تركيبي گفته مي‌شود. اين نوع تبلت‌ها مجهز به يك صفحه كليد قابل جدا شدن از نمايشگر هستند و اين در حالي است كه وقتي صفحه كليد و نمايشگر به هم متصل باشند از ويژگي‌هاي يك تبلت قابل تبديل برخوردار خواهند بود.

همه‌گير شدن تبلت‌ها در ميان كاربران كامپيوتر

استقبال كاربران دنياي فناوري از تبلت‌ها در ماه‌هاي گذشته به قدري چشمگير و قابل توجه بوده است كه به نظر مي‌رسد در آينده‌اي نه‌چندان دور اين دستگاه‌ها نيز مانند گوشي‌هاي تلفن همراه يا سيستم‌‌هاي صوتي پخش فايل‌هاي MP3 بتوانند به يكي از ضروري‌ترين نيازهاي افراد مبدل شوند البته بايد اين نكته را مورد توجه قرار داد كه در اين ميان بيش از 30 درصد افرادي كه تصميم به خريد يك تبلت مي‌گيرند تنها يكي از كاربردي‌هاي متنوع اين فناوري را مورد توجه قرار مي‌دهند و همچون بسياري از كاربران گوشي‌هاي هوشمند تلفن همراه كه تنها از گوشي تلفن خود براي برقراري تماس‌هاي تلفني و ارسال پيام كوتاه استفاده مي‌كنند، شايد هيچ‌گاه از امكانات و خدمات مختلف تبلت‌ها استفاده نكنند. علي‌رغم اين كه بيل گيتس نخستين فردي بود كه تبلت‌ها را به عنوان يكي از كاربردي‌‌ترين فناوري‌ها براي آينده محاسبات معرفي كرد، اما شركت مايكروسافت تاكنون موفق به ارائه تبلتي كه ساخت اين شركت باشد، نشده است. در حال حاضر بيش از ده‌ها شركت بزرگ كه در زمينه طراحي و ساخت فناوري‌هاي الكترونيكي فعاليت مي‌كنند تبلت‌هايي را به بازار عرضه كرده‌اند كه در اين ميان سيستم عامل آندرويد گوگل مورد بررسي بسياري از سازندگان تبلت‌ها قرار گرفته است.

نكته: با توجه به بررسي‌هاي انجام شده پيش‌بيني مي‌شود كه علي‌رغم رشد 10 درصدي ميزان فروش كامپيوترهاي شخصي، ميزان فروش تبلت‌ها در سال آينده ميلادي به بيش از دو برابر افزايش ‌يابد
گالكسي تب سامسونگ يكي از انواع تبلت‌هاي مجهز به سيستم عامل آندرويد گوگل است كه طراحي فوق‌‌العاده و همچنين واسط كاربري جذاب اين تبلت سروصداي زيادي را در دنياي تبلت‌ها به راه انداخته است، اما از آنجايي كه آي پد اپل به عنوان يكي از پرفروش‌ترين تبلت‌هاي لوحي از قيمت مناسب‌تري برخوردار است بسياري از خريداران، آي پد را به ديگر تبلت‌هاي موجود در بازار ترجيح مي‌دهند. كاربران آي پد بر اين باورند كه آي پد همه ويژگي‌هاي منحصر به‌فرد محصولات اپل را يكجا در كنار هم آورده است و اين در حالي است كه بسياري از تبلت‌هاي موجود در بازار علي‌رغم اين كه از امكانات كمتري در مقايسه با آي پد برخوردارند، قيمت بيشتري دارند.

رونمايي از تبلت‌هاي گوگل در CES امسال

اگر چه گوگل پيش از اين از سيستم عامل آندرويد گوگل در بسياري از تبلت‌هايي كه توسط شركت‌هاي بزرگي همچون سامسونگ به بازار عرضه شده بود استفاده كرده بود، اما در نمايشگاه محصولات الكترونيكي سال 2011 كه هفته گذشته در لاس وگاس برگزار شد گوگل از اولين تبلت خود كه با سيستم عامل جديدي Honeycomb (كندوي عسل)‌ عرضه كرده بود، رونمايي كرد. تبلت گوگل داراي يك صفحه لمسي حساس 10 اينچي و شبيه به آي پد است كه فروش آن در سه ماهه اول سال‌ جاري در كشور آمريكا آغاز خواهد شد. اين سيستم عامل جديد كه براي تبلت‌‌هاي لمسي طراحي شده است داراي يك برنامه نقشه‌اي است كه با استفاده از آن مي‌توان به صورت سه‌بعدي در شهرها و كشورهاي مختلف حركت كرد. البته جزييات بيشتري درباره اين سيستم عامل جديد گوگل اعلام نشده است. از آنجايي كه تبلت‌ها توانسته‌اند جايگاه واقعي خود را در ميان كاربران بيابند پيش‌بيني مي‌شود كه موفقيت تبلت‌ها در سال 2011 همچنان ادامه خواهد داشت.

ورود فناوري‌ سه‌بعدي به دنياي تبلت‌‌ها

همان‌طور كه گفته شد در CES امسال تبلت‌ها بيش‌ترين عناوين خبري اين نمايشگاه را به خود اختصاص دادند. در ميان تبلت‌هايي كه در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته شد يك شركت كره‌اي اعلام كرد كه تصميم گرفته است در سال 2011 ميلادي تبلت‌هاي جديدي را با ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد در مقابل تبلت‌هايي كه تا به حال معرفي شده‌اند به بازار عرضه كند و از اين رو در نمايشگاه امسال از يك تبلت‌ سه‌بعدي رونمايي كرد. اين تبلت‌ كره‌اي كه Zood نام دارد مجهز به يك صفحه نمايش سه‌بعدي است كه براي ديدن تصاوير سه‌بعدي روي اين نمايشگر به عينك‌هاي مخصوص سه‌بعدي نياز نخواهد بود. اين تبلت از قابليت تبديل تصاوير سه‌بعدي به دوبعدي نيز برخوردار است. اگرچه سال گذشته براي نخستين‌بار آي پدها به عنوان نمونه‌اي از تبلت‌ها يا كامپيوترهاي لوحي قدم به دنياي فناوري گذاشتند، اما اكنون پس از گذشت يك سال تبلت‌هاي متنوع و جديدي با قابليت‌هاي متفاوت به بازار عرضه شده است كه بر اين اساس پيش‌بيني مي‌شود سال 2011 سال تبلت‌ها باشد. موتورولا، اچ تي‌سي، اچ پي، بلك بري، اسوس، دل و همچنين MSI از جمله شركت‌هايي هستند كه با رونمايي از تبلت‌هاي جديد خود در نمايشگاه CES امسال اعلام كردند كه در چند ماه آينده اين تبلت‌ها را به بازار عرضه خواهندكرد، پس منتظر سيل عظيمي از تبلت‌ها در دنياي فناوري‌هاي ديجيتال باشيد.

مترجم :فرانك فراهاني / جام جم / منابع:Ces.cnet/Pcmag/gizmodo


نوشته شده در   شنبه 25 دي 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode