ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 19 دي 1389     |     کد : 13836

دستيابي به دانش پرورش خيار دريايي

محققان مؤسسه تحقيقات شيلات ايران در ايستگاه تحقيقات شيلاتي نرم تنان خليج فارس در بندرلنگه براي نخستين بار در کشور به بيوتکنيک تکثير و پرورش خيار دريايي گونه هولوتوريا اسکبرا دست يافتند.

 جام جم آنلاين: محققان مؤسسه تحقيقات شيلات ايران در ايستگاه تحقيقات شيلاتي نرم تنان خليج فارس در بندرلنگه براي نخستين بار در کشور به بيوتکنيک تکثير و پرورش خيار دريايي گونه هولوتوريا اسکبرا دست يافتند.
به گزارش ايرنا، اين بيوتکنيک که تاکنون در انحصار تعداد محدودي از کشورهاي دنيا ‌قرار داشته، در حال حاضر توسط محققان کشورمان بدست آمده و قابل ترويج در بخش اجرا و علاقه مندان به تکثير و پرورش اين گونه آبزي است.

همچنين با توجه به سياست‌هاي مؤسسه تحقيقات شيلات ايران در ترويج آبزي‌پروري، مطالعه و پژوهش‌هاي گسترده‌اي بر روي گونه‌هاي خيار دريابي موجود در منطقه از سال 1388 آغاز شد که حاصل اين فعاليت‌ها به تکثير گونه هولوتوريا لوکوسپيلوتا در سال 88 و همچنين تکثير و پرورش موفق تنها گونه تجاري و باارزش خليج فارس با نام علمي هولوتوريا اسکبرا توسط کارشناسان ايستگاه تحقيقات نرمتنان بندرلنگه در سال جاري منجر شد.

خيار دريايي از چند نظر داراي اهميت است که از جمله آنها از نظر تغذيه‌اي است؛ زيرا به دليل داشتن پروتئين بالا و چربي کمتر نسبت به ساير غذاهاي دريايي داراي بازار بسيار مناسبي در کشورهاي جنوب شرق آسيا است.

همچنين از نظر دارويي نيز از اهميت زيادي برخوردار است؛ به گونه اي که برخي از اشکال سرطان را درمان مي‌کند و يک ماده ضدباکتريايي و ضدقارچي محسوب مي‌شود.

خيار دريايي در درمان بسياري از بيماريها مثل بيماري هاي کليوي ، پوستي ، آرتروز و درد مفاصل کاربرد دارد.

احشاي بدن خيار دريايي سبب درمان بيماري صرع مي شود ، ترشحات اين جانور داراي ويتامين E با آنتي‌اکسيدان است و در لوازم بهداشتي آرايشي استفاده زيادي دارد.

خيار دريايي را مي توان بصورت توام با ساير آبزيان و با صدف پرورش داد.محصولات تازه خشک‌شده و فرآوري شده خيار دريايي در دنيا به قيمت بالايي به فروش مي رود.

اين گونه جزو باارزش‌ترين گونه‌هاي تجاري دنيا است که با توجه به ذخاير محدود اين گونه تجاري درکشورمان و همچنين صيد غيرمجاز از دريا و صدمه‌ ديدن ذخاير و با توجه به اهميت بازسازي ذخاير خليج‌فارس و همچنين اشتغال‌زايي، سودآوري و ارزآوري بسيار مناسب خيار دريايي، عملي شدن اين طرح ضروري است.


نوشته شده در   يکشنبه 19 دي 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode