ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 15 دي 1389     |     کد : 13683

پرداخت هر یك از اعیان شش‌گانه برای دیه لازم نیست

یك وكیل پایه یك دادگستری، گفت: با توجه به روایاتی كه در خصوص دیه وجود دارد، امروزه پرداخت هر یك از اعیان شش‌گانه برای دیه لازم نیست بلكه وجه رایج هر كشور ملاك است.

 یك وكیل پایه یك دادگستری، گفت: با توجه به روایاتی كه در خصوص دیه وجود دارد، امروزه پرداخت هر یك از اعیان شش‌گانه برای دیه لازم نیست بلكه وجه رایج هر كشور ملاك است.
به گزارش شبكه اجتهاد، یك وكیل پایه یك دادگستری، گفت: با توجه به روایاتی كه در خصوص دیه وجود دارد، امروزه پرداخت هر یك از اعیان شش‌گانه برای دیه لازم نیست بلكه وجه رایج هر كشور ملاك است و علت اینكه درهم و دینار در آن زمان به عنوان دیه قرار داده شده این است كه در هم و دینار در آن زمان وجه رایج بوده اند.
بهزاد اكبرآبادی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درمورد باب دوم كتاب چهارم قانون مجازات اسلامی (مقدار دیه قتل نفس) اظهاركرد: قانونگذار در ماده 204 قانون مجازات اسلامی قتل نفس را به سه نوع، عمد، شبه عمد و خطای محض تقسیم بندی كرده است و در ماده 206 همان قانون به موارد قتل عمد پرداخته است.
وی افزود: قانونگذار تعریفی از قتل عمد ارائه نداده است، لذا باید گفت كه قتل عبارت است از سلب حمایت از یك انسان زنده و عمد بودن عبارت است از هدایت اراده انسان به سوی منظوری كه انجام یا عدم انجام آن را قانونگذار منع یا امر كرده است بنابراین در جرایم عمدی فعل و نتیجه آن هر دو مورد اراده و خواست عامل است.
اكبرآبادی تصریح كرد: قتل عمد زمانی است كه به قصد سلب حیات از مجنی علیه كسی كه جنایت بر روی او واقع شده است ضمن آگاهی قبلی قاتل از نتیجه حاصل از فعل مجرمانه ارتكاب یابد یا به عبارت دیگر قاتل با علم به اینكه عمل او منتهی به نتیجه خلاف قانون آدم كشی می شود عامدا مرتكب عمل شود.
وی خاطر نشان كرد: صرف نظر از موارد استثنایی، انگیزه قاتل، رضایت مجنی علیه و اشتباه در هویت وی تاثیری در ماهیت قتل عمد ندارد و ماده 207 قانون مجازات اسلامی مجازات قتل عمد را قصاص تعیین و مقرر كرده است، هرگاه مسلمانی كشته شود، قاتل قصاص می‌شود، مستندات فقهی قصاص نیز عبارتند از آیه 183 سوره بقره، آیات 32 و 45 سوره مائده و آیه 33 سوره بنی اسرائیل.
اكبرآبادی ادامه داد: این ماده مطابق مسلمان را ذكر كرده، خواه مرد باشد یا زن، صغیر باشد یا كبیر و بین مسلمان و غیر مسلمان تمایز قائل شده است، اما ماده 210 قانون مجازات اسلامی اعلام می دارد كه هرگاه كافر ذمی عمدا كافر ذمی دیگر بكشد قصاص می شود اگرچه پیرو دو دین مختلف باشند.
اكبرآبادی یادآور شد: كافر ذمی كافری را گویند كه اهل كتاب باشد و تحت شرایط خاصی بمان، مال و عرض او در ذمه اسلام قرار گرفته باشد.
وی افزود: كافری كه مسلمان را بكشد قصاص می شود اما مسلمان بر اثر كشتن كافر قصاص نمی شود و در كتب فقهی آمده است چنانچه مسلمان عادت به كشتن كفار پیدا كند قصاص می‌شود و نیز طبق روایات، دیه مرد ذمی 800 درهم و دیه زن ذمی 400 درهم است اما بر اساس نظریه و فتاوی معتبر فقها و تایید اداره حقوقی قوه قضاییه دیه ذمی با دیه مسلمان یكسان اعلام شده است.
این عضو پیوسته انجمن جرم شناسی ایران در پایان عنوان كرد: حسب مواد 220، 221 و 222 قانون مجازات اسلامی اگر شرایطی وجود داشت كه ما نتوانسته ایم حكم به قصاص صادر كنیم باید حكم پرداخت دیه صادر شود لذا دیه قتل مرد مسلمان یكی از امور ششگانه است (كه در گزارش قبل به آن اشاره شد) كه قاتل در انتخاب هر یك از آنها مفید است و تلفیق آنها جایز نیست و انتخاب هر یك از موارد ششگانه با شخص جانی است و دادگاه باید بر اساس انتخاب مزبور حكم صادر كند، اما در زمان حاضر كه وجه رایج ایران ریال است و امكان تهیه آن برای همگان فراهم است باید وجه رایج به عنوان دیه مدنظر قرا گیرد.

منبع: شبكه اجتهاد 


نوشته شده در   چهارشنبه 15 دي 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode