ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 7 دي 1389     |     کد : 13328

هيجاني به قدمت 40 سال

همانقدر كه نام فورد با مدل ماستنگ جاودانه شده است، دوج نيز همين نسبت را با چلنجر دارد. سال 1970، چلنجر به دنياي خودروسازي معرفي مي‌شود.

جام جم آنلاين: همانقدر كه نام فورد با مدل ماستنگ جاودانه شده است، دوج نيز همين نسبت را با چلنجر دارد. سال 1970، چلنجر به دنياي خودروسازي معرفي مي‌شود. ظاهر كشيده و جذاب و موتوري پرقدرت كه با سرعت‌ زيادي زوزه‌كشان در جاده‌ها حركت مي‌كرد رؤياي بسياري از جوانان علاقه‌مند به خودرو در آن سال‌ها را تشكيل مي‌داد و جالب اينكه اين رؤيا به عصر حاضر نيز سرايت كرده است.

40 سال از آن دوران طلايي گذشته است و اكنون نسل جديدي از اين محصول استثنايي با عنوان Mopar Drag Pak طراحي شده است كه شايد در هياهوي محصولات فوق مدرن ساير برندهاي خودروساز گم شده است اما باز هم همان دوج چلنجر است!

هيجاني كه 40 سال پيش آغاز شد
بازار خودروي آمريكا در سال 1970 با مهمان تازه واردي دچار هيجان و التهاب زيادي شد. تنها 4 سال پيش از آن دوج چارجر رونمايي شده بود اما چلنجر چيز ديگري بود. هيجاني كه از بابت هنرنمايي مهندسان دوج در رقابت با فورد در بازار خودروسازي امريكا ايجاد شده بود طرفداران خودروهاي مختلف را براي مدت‌هاي طولاني در جبهه‌هاي مختلف و حتي مخالف هم قرار داده بود. چلنجر خيلي زود در ميان مردم و به خصوص جوانان جاي خود را باز كرد. اين خودرو از همان ابتدا با رنگ قرمز روانه بازار شد. اما انتخاب اين رنگ كار اتفاقي نبود بلكه مهندسان دوج به اين نتيجه رسيده بودند كه با انتخاب اين رنگ به عنوان رنگ اصلي، هيجان ذاتي در چلنجر را در نزد جوانان و علاقه‌مندان به آن دوچندان خواهند كرد. اين روند تا سال‌هاي بعد كه دوج چلنجر توليد و روانه بازار مي‌شد ادامه پيدا كرد. طراح بدنه كسي نبود جز كارل كامرون كه اتفاقا بدنه دوج چارجر را نيز او طراحي كرده بود.

همان‌طور كه در مدل اوليه دوج چارجر ديده مي‌شد قرار بود اين خودرو داراي يك موتور توربيني باشد اما هيچ‌گاه از اين موتور در خط توليد چارجر استفاده نشد با اين حال چلنجر از اين موهبت بهره مند شد. موتور توربيني بر شهرت و جذابيت چلنجر افزوده بود به طوري‌كه دوج چارجر خيلي زود از اذهان محو شد.

چلنجر در نخستين سال حيات خود يعني در سال 1970 با استقبال خوبي روبه‌رو شد به طوري كه در آن سال حدود 80 هزار دستگاه از اين خودرو به فروش رسيد. مردم از سوار‌شدن بر آن لذت مي‌بردند. يكي از اصلي‌ترين علل اين لذت سروصداي موتور خودرو و زوزه آن در سرعت‌هاي بالا بود كه در حين حركت در جاده‌هاي كوهستاني يا صحرا صداي آن از فواصل طولاني نيز براحتي شنيده مي‌شد. اما يك مشكل اساسي وجود داشت و آن اين‌كه چلنجر در دوراني وارد بازار خودروي آمريكا شد كه صنعت قطعه‌سازي اين كشور اوضاع چندان خوبي نداشت. فروش چلنجر تنها در سال اول توليد خوب بود. با گذشت تقريبا 3 سال افت فروش آن آغاز شد و شرايط به گونه‌اي رقم خورد كه توليد آن تنها براي 5 سال ادامه يافت.

در اين مدت 165هزار دستگاه چلنجر ساخته شد. چلنجرهايي كه تنها در سال 1971 ساخته مي‌شدند در دو مدل سقف معمولي يا سقف متحرك روانه بازار مي‌شدند كه اين تنوع در جذب هر چه بيشتر مشتريان مؤثر بود. استفاده از چرم طبيعي در صندلي‌ها و سقف‌هاي وينيلي از جمله ابتكار عمل‌هايي بود كه در آن دوران شركت‌هاي خودروساز براي جذب هر چه بيشتر مشتري به كار مي‌بستند و البته دوج چلنجر نيز از اين قاعده مستثني نبود. گذشته از آن پنجره عقبي كمي كوچكتر از حد استاندارد و معمول بود كه اين تغيير نيز بر متفاوت بودن اين خودرو مزيد شده بود. دوج‌چلنجر سال 1970 با دوجي كه تا 5 سال بعد از آن توليد مي‌شد تفاوت ساختاري و فني چنداني نداشت با اين حال مدلي كه در سال 1970 ارائه شد و به كاپوت مجهز به نوعي پوشش برجسته از جنس فايبرگلاس مجهز بود، در ذهن بسياري از دوستداران اين خودرو باقي مانده است.

دوج چلنجر سال 1970 در زمره خودروهاي عضلاني به‌شمار مي‌آيد كه زمينه‌ساز پيدايش خودروهاي فوق مدرن عضلاني نظير انواع بوگاتي‌ها و دوجه‌هاي غول پيكر امروزي است. كاپوت كشيده و آن دو جفت چراغي كه در دو گوشه رخ جلويي دوج چلنجر خودنمايي مي‌كردند همواره به عنوان امضايي منحصربفرد براي اين برند خودروساز به شمار مي‌آيد.

هيجان چلنجر ادامه دارد

اكنون بيش از 4 دهه از پيدايش نخستين چلنجر مي‌گذرد و در اين مدت نسبتا طولاني مدل‌هاي مختلف و به روز شده‌اي از اين محصول خلاقانه ارائه شده است. در سال‌هاي 2006، 2008 تا 2011 چندين مدل مختلف از دوج چلنجر نسل جديد ارائه شده است كه در تمامي آنها سرعت و تلفيق آن با قدرت به عنوان يك اصل در نظر گرفته شده است. تازه ترين مدل چلنجر Mopar Drag Pak نام دارد كه البته با انجام دستكاري‌هاي قابل توجه در داخل آن به يك خودروي قدرتي دو نفره تبديل شده است. اين خودرو 10 سيلندري صرفا براي مسابقات سرعت طراحي و دستكاري شده است. موتور اين خودرو 4/8 ليتر گنجايش دارد كه در تلفيق با سيستم دنده خودكار دوسرعته مجموعه‌اي هيجان‌انگيز رقم زده شده است Mopar چندي پيش و در نمايشگاه SEMA لاس وگاس به نمايش عمومي گذاشته شد تا مفهوم واقعي استحكام‌سازي بدنه داخلي خودروها ارائه شود. اين خودروي جديد بيشتر با توصيفاتي نظير راكت معرفي شده است كه با اهدافي نظير به كار گيري در رقابت‌هاي سرعت و قرار گرفتن در كنار ساير خودروهاي مجموعه داران خودروهاي سرعتي توليد مي‌شود. اين خودرو قرار است صرفا به رنگ سفيد از كارخانه خارج شود كه البته آپشن‌هاي مختلف رنگي براي آن در نظر گرفته شده است. قيمت اوليه و پيشنهادي كه براي دوج چلنجر Mopar در نظر گرفته شده است حدود 85 هزار دلار است و قرار است توليد انبوه آن از اوايل سال 2011 آغاز شود. با توجه به نوع اصلاحات و مقاوم‌سازي كه در بخش‌هاي مختلف اين خودرو انجام شده است ممكن است نبود برخي قطعات در آن جالب توجه به نظر بيايد كه از آن جمله مي‌توان به نبود برف پاك كن در شيشه جلويي اين خودرو اشاره كرد. اين خودرو صرفا براي دو نفر طراحي شده است: راننده و سرنشين مجاور كه در حقيقت به عنوان نقشه‌خوان در مسابقات رالي ايفاي نقش مي‌كند. شيشه درها از جنس پلي كربنات است تا در جريان رانندگي با سرعت‌هاي بالا كه همواره با تكان‌هاي شديد همراه است از استحكام لازم برخوردار باشند. گذشته از آن در اين بخش از نوعي سيستم هوشمند در شيشه استفاده شده است. دوج‌چلنجر Mopar هم‌اكنون به عنوان يكي از استانداردترين خودروهاي مقاوم‌سازي شده براي رقابت‌هاي سرعت در دنيا به شمار مي‌آيد.

مهدي پيرگزي / جام‌جم


نوشته شده در   سه شنبه 7 دي 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode