ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 1 دي 1389     |     کد : 13115

امروز «حدود» مورد هجمه است

آمار بالای پرونده‌های قضایی در كشور، ثمره بی‌اطلاعی مردم و آگاه نبودن آنان به حقوقشان است.

 رییس كل دادگستری استان خوزستان گفت: آمار بالای پرونده‌های قضایی در كشور، ثمره بی‌اطلاعی مردم و آگاه نبودن آنان به حقوقشان است.
به گزارش شبكه اجتهاد، محمد باقر الفت در دیدار با دانشجویان رشته فقه و مبانی حقوق دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهاركرد: بر اساس آمارهای غیر رسمی قوه قضاییه، سالانه حدود 14 میلیون پرونده وارد محاكم قضایی كشور می شود و به این ترتیب معادل 28 میلیون نفر طرف پرونده هستند.
وی ادامه داد: مهمترین وظیفه دستگاه قضایی و مهمترین انتظار مردم از این دستگاه، احقاق حق و عدالت است اما صرف نظر از ظرفیت‌های قانونی، باید به ظرفیت های عملی دستگاه قضایی نیز توجه شود.
الفت با تاكید بر اهمیت سرعت و دقت در رسیدگی به پرونده‌های قضایی، گفت: حقی كه به صورت ناقص الخلقه متولد شود، منشاء دعاوی بعدی خواهد شد.
وی با بیان این كه جرایم سیاسی و مطبوعاتی، موضوعات مرتبط با مواد مخدر و موضوعات مربوط به امنیت داخلی و خارجی، مباحثی است كه امروزه به صورت جدی در محاكم دادگستری در حال پیگیری و مطالعه است، اظهاركرد: این ها موضوعاتی است كه دستگاه قضایی ایران در آن ها توسط رسانه های خارجی و سازمان های متعدد حقوق بشر، به چالش كشیده می شود.
الفت گفت: در خصوص جرایم سیاسی و مطبوعاتی، ابهامات ویژه‌ای وجود دارد كه نتیجه آن به دادرسی‌هایی منجر می شود كه شاید رنگ و بوی عادلانه را چندان از آن نتوان احساس كرد.
رییس دادگستری استان خوزستان خطاب به دانشجویان گفت: شما آیندگان نظام حقوقی هستید و باید به این ابهامات پاسخ دهید. الان فرصت تحقیق و پژوهش و مطالعه دارید تا راهكارهای مناسب را بیابید و آن ها را به مجلس و سایر دستگاه ها، ارسال كنید.
الفت تصریح كرد: امروز در تبیین مقررات جامعه به نوعی دچار مشكل هستیم و مباحثی از جمله حدود و قصاص شدیداً مورد هجمه است و شما كه با مبانی فقهی سر و كار دارید، باید مزیت های این قوانین را در اذهان روشن كنید.
الفت با بیان این كه ابزار دادرسی‌ها باید از حوزه فعالیت علمی شما به دست سایر حقوقدانان برسد، افزود: پیشگیری از وقوع جرم و بهداشت قضایی، از دیگر وظایف دستگاه قضایی است كه در چشم انداز 1404 ترسیم شده است. قسمت عمده این مقررات مربوط به قبل از وقوع جرم و آشنا كردن مردم به حقوق‌شان است.
در پایان این دیدار رییس كل دادگستری استان خوزستان به سوالات مطرح شده از سوی دانشجویان و اساتید پاسخ گفت.
 
منبع: خبرگزاری ایسنا


نوشته شده در   چهارشنبه 1 دي 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode