ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 6 شهريور 1390     |     کد : 123630

كاروانسراي تاريخي ايري‌عليا ورزقان اقامتگاه بين‌راهي مي‌شود

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي:
كاروانسراي تاريخي ايري‌عليا ورزقان اقامتگاه بين‌راهي مي‌شود 

رئیس شورای ‌ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی ‌از ثبت كاروانسراي ايري‌عليا در فهرست آثار ملي كشور خبر داد و گفت: اين كاروانسراي تاريخي با احياي كاربري گذشته خود، اقامتگاه بين‌راهي مي‌شود.


به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی بعد از ظهر امروز در حاشیه بازدید از كاروانسراي ايري عليا در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: قدمت اين كاروانسرا به دوره‌هاي تيموري و صفوي مي‌رسد.
وي با اشاره به سبك معماري اين كاروانسرا گفت: سر در ورودي متعلق به اعقاب ايلخانان (تيموري) و مابقي قسمت‌ها مربوط به بازسازي‌هاي دوره صفوي است.
محمدی خاطرنشان كرد: كاروانسراي ايري عليا داراي معماري سنگ با ملات گل آهك، دو سالن موازي با پوشش سقف گنبدي، سر در ورودي با طاق سنگي و سالن هاي بازسازي شده دوره صفوي‌ است.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اظهار داشت: مساحت اين كاروانسرا 187 متر مربع است و یکی از کارگاه‌های فعال و دایر مرمتی ‌این سازمان است‌.
محمدي يادآور شد: گذشت زمان و رطوبت‌هاي ناشي از بارش برف و باران و همچنين آسيب‌هاي ذاتي مصالح از جمله آسيب‌هاي وارد شده به كاروانسراي ايري عليا به شمار مي‌رود.
دبیر کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری استان تصريح كرد: كاروانسراي ايري علياي دهستان ارزيل سال به شماره 29521 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
محمدي يادآور شد: طبق ماده 564 قانون مجازات اسلامي ، هر كس بدون اجازه سازمان ميراث فرهنگي و برخلاف ضوابط مصوب اعلام شده از سوي سازمان مذكور به مرمت يا تعمير، تغيير، تجديد و توسعه ابنيه يا تزئينات اماكن فرهنگي – تاريخي ثبت شده در فهرست آثار ملي مبادرت كند، به حبس از شش ماه تا دو سال و پرداخت خسارات وارده محكوم مي‌شود.
‌شهرستان ورزقان در فاصله 150 كيلومتري تبريز واقع شده و منطقه‌اي كوهستاني است كه مراتع غني و سبز و خرم و وجود آثار تاريخي از جمله ويژگي‌هاي روستاها و دهستان‌هاي آن به شمار ‌مي‌رود.


نوشته شده در   يکشنبه 6 شهريور 1390  توسط   ورزقان ورزقان   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode