ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 13 آذر 1389     |     کد : 12353

موفقيت جديد توسط دانشمندان ناسا

کشف موجودي که جاندار ديگري شانس حيات ندارد

کشف موجودي که جاندار ديگري شانس حيات ندارد
جام جم آنلاين: دانشمندان ناسا موفق به کشف جانداري شده اند که مي تواند در محيطي که هيچ جاندار ديگري در آن شانس حيات ندارد، به زندگي ادامه دهد، کشفي که مي تواند شانس تکامل حيات را در سياره هاي ديگر افزايش دهد.
به گزارش مهر، اين موجودات که دانشمندان از آن به عنوان حياتي عجيب ياد مي کنند قادرند در آرسنيک رشد کرده و حتي اين ماده را در دي ان اي خود ترکيب کنند. اين در حالي است که آرسنيک يکي از سمي ترين موادي است که تا کنون شناخته شده است. اين ماده معمولا مسيرهاي متابوليکي را مختل کرده و امکان ادامه يافتن حيات طبيعي را غير ممکن مي کند.

اما اين ميکروب هاي عجيب که در گل و لاي اعماق درياچه اي در کاليفرنيا کشف شده اند، نه تنها مي توانند در محيط هاي آرسنيکي به بقاي خود ادامه دهند بلکه اين ماده شيميايي را به بخشي از ساختار مولکولي خود تبديل مي کنند.

گفته مي شود اين کشف مي تواند بر وجود حيات هاي فرا زميني استدلال داشته باشد زيرا نشان مي دهد حيات بسيار سازگار پذيرتر از چيزي است که در گذشته تصور مي رفت و حتي مي تواند در سخت ترين شرايط نجات پيدا کند.

دانشمندان دانشگاه آريزونا مي گويند در صورتي که چيزي بر روي زمين مي تواند کاري به اين ميزان غير عادي و به دور از انتظار انجام دهد، اکنون زمان آن فرارسيده تا دريابيم حيات از چه توانايي هاي ديگري برخوردار بوده که انسان از آن بي خبر مانده است.

زماني که دانشمندان درباره حيات سخن مي رانند به استفاده از مفهوم «حيات به شکلي که ما مي شناسيم» گرايش دارند زيرا حيات بر اساس ساختارهاي بيولوژيکي پايه گذاري شده که تنها بر روي زمين وجود دارند. اما برخي ديگر از متخصصان باور دارند که احتمال وجود حياتهاي ديگر، حيات غير عادي، نيز در ديگر نقاط جهان هستي وجود دارد.

با اين همه کشف جديد از فرضيه اي پشتيباني مي کند که احتمال کشف سياره هاي همسايه زمين از جمله مريخ و ماه و ديگر اجرام کيهاني در سامانه خورشيدي را غير ممکن نمي داند.

تمامي گونه هاي شناخته شده حيات نيازمند 6 عنصر بنيادين هستند: کربن، هيدروژن، نيتروژن، اکسيژن، فسفر و سولفور که بخشهاي اصلي و سازنده دي ان اي، پروتئين و چربي ها به شمار مي روند و بدون آنها حيات هرگز شکل نمي گرفت.

اما جانداراني که به تازگي کشف شده اند از توانايي غيرعادي در جذب فسفر از ارسنيک برخوردارند. دانشمندان با استفاده از رديابهاي راديواکتيو ارسنيک را پس از اينکه به بخشي از ساختار حياتي سلولي جاندار از جمله غشاي سلول، پروتئين و دي ان اي تبديل مي شد تحت نظر گرفته و موفق به کشف اين رفتار شدند.

باکتري هاي جديد با نام Halomonadaceae در اعماق درياچه مونو در نزديکي کاليفرنيا کشف شده اند، درياچه اي که به شدت شور و مملو از آرسنيک است. دانشمندان دريافتند در زماني که پاي بقا در ميان باشد اين جاندار از توانايي دوگانه اي براي نجات خود برخوردار است.

بر اساس گزارش تلگراف، در واقع اين موجود در حالت معمولي زندگي عادي را در پيش گرفته و از فسفر موجود در مولکول هاي خود استفاده مي کند اما هر موقع که نياز پيش بيايد مي تواند به مدل حيات غير عادي روي آورده و از آرسنيک براي ادامه حياتش استفاده کند.


نوشته شده در   شنبه 13 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode